پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۱۰۷۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۲
با وجود دستیابی صنعت نیمه‌هادی چین به رکورد تولید یک میلیارد تراشه در روز، تولیدکنندگان چینی همچنان با مشکل کمبود تراشه مواجه هستند و بخش بزرگی از چیپ مورد نیاز خود را وارد می‌کنند.
شعار سال: تولیدکنندگان نیمه‌هادی در چین (با احتساب سازندگان حافظه و تراشه‌های منطقی) در ماه ژوئن حدود ۳۰٫۸ میلیارد واحد تراشه تولید کردند که این عدد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، با رشد ۴۳٫۹ درصدی همراه بوده است. بر اساس گزارش SCMP، تولیدکنندگان چینی طی شش ماه اول سال جاری میلادی موفق به تولید ۱۷۱٫۲ میلیارد واحد تراشه شده‌اند که نسبت به سال قبل ۴۸٫۱ رشد نشان می‌دهد.

بدون شک تولید این تعداد تراشه طی یک ماه شگفت‌انگیز است؛ اما چین طی همین ماه، حدود ۵۱٫۹ میلیون واحد تراشه وارد کرده که نشان می‌دهد تنها توان تولید ۳۷ درصد از تراشه مورد نیاز در صنعت خود را دارد. با این اوصاف، می‌توان گفت با وجود ظرفیت‌های بسیار قوی، این کشور در زمینه تولید تراشه چندان خودکفا نیست.

بر اساس گزارش «ظرفیت جهانی ویفر ۲۰۲۵ - ۲۰۲۱» که توسط IC Insights منتشر شده است، تایوان، کره جنوبی و ژاپن از لحاظ ظرفیت تولید تراشه پیشرو هستند و بیش از نیمی از خروجی نیمه‌هادی جهان را تحت کنترل دارند.

شرکت تولیدی نیمه‌هادی تایوان (TSMC) به‌عنوان بزرگ‌ترین تأمین‌کننده طرف قرارداد United Microelectronics Co (فعال در زمینه ساخت تراشه‌های منطقی)، چندین تولیدکننده DRAM و همچنین چند تولیدکننده کوچک‌تر به شمار می‌آید و به‌تن‌هایی حدود ۲۱٫۴ درصد از خروجی صنعت نیمه‌هادی در جهان را به عهده دارد. شرکت‌های تایوانی در مجموع قادر به تولید بیش از ۴٫۴۴ میلیون واحد ویفر ۲۰۰ میلی‌متری در ماه هستند.

کره جنوبی میزبان شرکت‌هایی همچون سامسونگ الکترونیکس، SK Hynix (بزرگ‌ترین سازنده گیت ۳D NAND و حافظه DRAM) و چندین شرکت دیگر در حوزه تولید نیمه‌هادی است. بر اساس گزارش IC Insights این شرکت‌ها در مجموع قادر به پردازش ۴٫۲۳ میلیون ویفر ۲۰۰ میلی‌متری در ماه هستند و حدود ۲۰٫۴ درصد از سهم بازار را در اختیار دارند.

از سوی دیگر، ژاپن جایگاه خود را به‌عنوان پیشرو در صنعت تولید نیمه‌هادی از دست داده است؛ اما همچنان میزبان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گیت‌های ۲D/۳D NAND یعنی کیوکسیا و وسترن دیجیتال به شمار می‌آید. علاوه بر این، شرکت‌هایی همچون رنساس همچنان برای صنایع مختلفی از جمله خودروسازی، تراشه تولید می‌کنند. شرکت‌های ژاپنی قادر به پردازش حدود ۳٫۲۸ میلیون ویفر ۲۰۰ میلی‌متری در ماه هستند و حدود ۱۵٫۸ درصد از تولید تراشه در جهان را تحت کنترل دارند.

چین رتبه چهارم را در جدول بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تراشه دنیا به خود اختصاص داده و از لحاظ آماری به ژاپن نزدیک است. شرکت‌های این کشور حدود ۳٫۱۸۴ میلیون واحد ویفر ۲۰۰ میلی‌متری را در ماه تولید کرده و سهم چین را از بازار تولید تراشه به حدود ۱۵٫۳ درصد رسانده‌اند. البته تعداد قابل توجهی از شرکت‌های چینی تراشه‌های خود را بر مبنای فرایند ساخت ۲۸ نانومتری یا قدیمی‌تر تولید می‌کنند که برای استفاده در صنایع به‌روز مناسب نیستند. علاوه بر این شرکت‌هایی همچون سامسونگ و SK Hynix که در چین هم تولید تراشه را انجام می‌دهند، مایل به حضور فرآیند‌های ساخت جدیدتر خود در این کشور نیستند.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از ایستنا، تاریخ انتشار: ۲۶تیر ۱۴۰۰، کد خبر: ictna.ir، ۱۲۶۴۶۵
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سینا
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
0
0
دور از ذهن نیست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین