پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۰۸۴۷
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵
یکی از حوزه‌های حساس در صنایع و تولیدات صنعتی امروز، بحث تولید و تامین تراشه‌ها و میکرو چیت هاست. محصولاتی که با ارتقا جریان هوشمندسازی، هوشمندتر شده و ممکن است به حدی از هوشمندی برسند که قابلیت کنترل از راه دور توسط شرکت‌های سازنده را هم پیدا کنند. روندی که تحریم در ان‌ها می‌تواند مسبب فلج سازی صنعت و تولیدات صنعتی شود؟ آیا معاونت علمی ریاست جمهوری، پدافند غیر عامل، بخش فناوری‌های پیشرفته سپاه و وزارت دفاع و سایر نهاد‌ها و سازمان‌های تخصصی متولی امر، فکری برای رفع این چالش کرده اند؟ خبر می‌رسد که لابی آمریکا برای ممنوعیت فروش فناوری تولید تراشه هلندی به چین در حال اجرا است.
شعار سال: ممنوعیت پیشنهادی واشنگتن، ممنوعیت فعلی برای فروش سیستم‌های پیشرفته به چین را با هدف مقابله با برنامه پکن برای تبدیل شدن به سردمدار جهانی در تولید تراشه، گسترش می‌دهد. اگر هلند موافقت کند و مانع فروش شرکت ASML شود، فروش مجموعه گسترده‌ای از تجهیزات تراشه سازی به چین ممنوع خواهد شد و ضربه جدی به تراشه سازانی نظیر SMIC و هوآ هونگ سمیکانداکتور وارد می‌کند.

مقامات آمریکایی در حال لابی با همتایان هلندی خود هستند تا مانع شوند شرکت ASML سیستم‌های DUV را به چین بفروشد. این دستگاه‌ها یک نسل قدیمی‌تر از مدل پیشرفته هستند، اما همچنان متود رایج در تولید تراشه‌های معمولی مانند تراشه‌های بکار رفته در خودروها، تلفنها، رایانه‌ها و حتی ربات‌ها محسوب می‌شود.

به گفته منابع آگاه، این موضوع در سفر دان گریوز، معاون وزیر بازرگانی آمریکا، به هلند و بلژیک در اواخر ماه مه و اوایل ژوئن مطرح شده است. در جریان این سفر، گریوز از دفتر مرکزی شرکت ASML در ولدهوفن بازدید و با پیتر ونینک، مدیرعامل این شرکت، دیدار کرد.

اگر فروش ابزار‌های ماوراء بنفش شرکت ASML به چین ممنوع شود، فروش این شرکت پنج تا ۱۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد. درآمد این شرکت پیش از این تحت تاثیر ممنوعیت فروش سیستم‌های دیگر، کاهش پیدا کرده، اما ممکن است کاهش درآمد کمتری در مقایسه با شرکت اپلاید متریالز تجربه کند که ۲۵ تا ۳۰ درصد از فروش بازارش در چین بوده است.

دولت هلند هنوز با محدودیت‌های بیشتر برای صادرات ASML به تراشه سازان چینی که به روابط این کشور با چین لطمه خواهد زد، موافقت نکرده است. در حال حاضر فروش سیستم پیشرفته EUV به چین که هر دستگاه آن ۱۶۰ میلیون یورو (۱۶۴ میلیون دلار) قیمت دارد، برای این شرکت ممنوع شده و نتوانسته است مجوز صادرات از دولت هلند دریافت کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، فشار آمریکا برای جلوگیری از صادرات تجهیزات ASML، در حالی دنبال می‌شود که بایدن در حال بررسی تسهیل بعضی از تعرفه‌های وضع شده در دوران ترامپ روی کالا‌های مصرفی وارداتی از چین است. اگرچه چین ممکن است از این اقدام استقبال کند، اما دولت بایدن همچنان به اقدامات دولت قبلی برای محدود کردن دسترسی چین به فناوری آمریکایی ادامه داده است.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از وب زوم، تاریخ انتشار:۱۸ تیر ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۱۶۹۲، webzoom.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین