پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۱۵۸۳
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۲
کرمانشاه کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه نسبت به مصرف بلافاصله گوشت قربانی پس از ذبح هشدار داد و افزود: گوشت قربانی جهت از بین رفتن ویروس‌ها و میکروب‌های احتمالی باید به مدت ۲۴ ساعت در یخچال بماند.
شعار سال: بهمن خدادادیان با اشاره به نزدیکی عید قربان و افزایش خرید دام زنده گفت: در همین راستا با هماهنگی صورت گرفته با شهرداری کرمانشاه و دامپزشکی، مراکزی در سطح شهر جهت عرضه دام زنده در نظر گرفته شده است.

وی افزود: توصیه اکید این است که مردم برای حفظ سلامت خود و خانواده هایشان حتما دام قربانی را از این مراکز که تحت نظارت بهداشت و دامپزشکی قرار دارند، تهیه کنند.

خدادادیان با اشاره به بیماری‌های فراوان مشترک دام و انسان، گفت: در حال حاضر با افزایش دمای هوا، اوج فعالیت کنه‌های انتقال دهنده تب کریمه کنگو است، کنه‌هایی که روی بدن دام استقرار دارند و با وجود این بیماری می‌طلبد که مردم نسبت به تهیه دام بهداشتی اهتمام داشته باشند.

این کارشناس بهداشت بر ذبح دام در کشتارگاه‌های بهداشتی هم تاکید کرد وافزود: در کشتارگاه‌های بیستون و ماهیدشت ذبح دام بصورت بهداشتی و رایگان صورت می‌گیرد و توصیه می‌شود مردم برای ذبح دام به این مراکز مراجعه کنند.
 
نکات بهداشتی جهت نگهداری و ذبح دام

خدادادیان در ادامه در خصوص برخی نکات بهداشتی جهت نگهداری و ذبح دام گفت: برخی افراد از شب قبل از عید قربان دام را خریداری کرده و در منزل نگهداری می‌کنند و توصیه می‌شود در این مدت از نزدیک شدن کودکان به دام جدا خودداری شود.

وی افزود: کنه‌های ناقل تب کریمه کنگو عمدتا روی بدن دام هستند و دست زدن کودکان به این کنه‌ها می‌تواند موجب انتقال این بیماری شود.

خدادادیان گفت: در صورت ذبح دام در حیاط منزل توصیه می‌شود این کار با رعایت اصول بهداشتی و استفاده از دستکش، روپوش و ماسک انجام شود و حتما پس از ذبح محل ذبح با آب و مایع سفید کننده شست و شو شود.

این کارشناس بهداشت با هشدار نسبت به مصرف بلافاصله گوشت قربانی گفت: پس از ذبح دام گوشت باید زنجیره سرد خود را بگذراند تا ویروس و میکروب احتمالی درون آن از بین برود.

وی افزود: برای رعایت زنجیره سرد گوشت نیاز است که آن را به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری کرده و سپس مصرف کرد.

خدادادیان خاطرنشان کرد: در خصوص برخی نقاط بدن گوسفند مانند جگر به دلیل آلودگی‌های احتمالی بالاتر این زنجیره سرد باید به مدت ۴۸ ساعت ادامه یابد و این درحالی است که بعضا شاهد هستیم برخی افراد جگر را پس از ذبح دام حتی بصورت خام مصرف می‌کنند که بسیار کار خطرناکی است.

این کارشناس بهداشت یادآور شد: چنانچه زنجیره سرد گوشت رعایت شود، حتی ویروس تب کریمه کنگو احتمالی در آن هم از بین می‌رود و گوشت از سلامت بیشتری برخوردار است.

وی از مردم هم خواست درصورتی که برای آن‌ها گوشت قربانی می‌آورند، حتما این گوشت را به مدت ۲۴ ساعت داخل یخچال نگه داشته و سپس مصرف کنند.

وی در پایان از همه شهروندان خواست تا هر مورد ذبح غیربهداشتی دام و یا خرید و فروش غیرمجاز آن را در سطح شهر به شماره ۱۹۰ گزارش دهند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: ۳۰تیر ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۴۰۰۰۴۲۹۲۱۲۶۳، isna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین