پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۱۷۸۸
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۷
سخنگوی سابق کمیسیون صنایع مجلس گفت: سه نیروگاه طوس، تربت حیدریه و سبزه‌وار در خراسان رضوی باید چندسال پیش وارد مدار می‌شدند و اینکار فقط نیاز به یک همت داشت که صورت نگرفت.
سعید باستانی سخنگوی سابق کمیسیون صنایع مجلس، گفت: درباره مشکلات برخی نیروگاه‌هایی که در ایران به چرخه تولید وارد نشدند، گفت: این نیروگاه‌ها به دلیل تامین منابع مالی، زیرساختی یا مشکلات قابل حل دیگر، وارد چرخه تولید برق نشده‌اند. تعدادی از این نیروگاه‌ها عبارتند از نیروگاه زرند، نیروگاه جهرم واحد ۳، خرم آباد بخش بخار، چابهار بخش بخار، نیروگاه اردبیل واحد ۲ و ۳، نیروگاه اندیمشک، نیروگاه ارومیه واحد ۲ و ۳، نیروگاه بندر عباس با کلاس f، نیروگاه طوس مشهد، نیروگاه غرب کارون اهواز واحد بخار، نیروگاه عسلویه واحد ۲ و ۳، نیروگاه رودشور، نیروگاه تربت حیدریه و نیروگاه سبزه‌وار از مجموع این نیروگاه‌ها، سه نیروگاه طوس، تربت حیدریه و سبزه‌وار در خراسان رضوی هستند. این سه نیروگاه باید چندسال پیش وارد مدار می‌شدند و اینکار فقط نیاز به یک همت داشت که صورت نگرفت.

او ادامه داد: هر کدام از این نیروگاه‌ها ۵۰۰ مگاوات برق تولید می‌کند، اگر همین نیروگاه‌هایی که نام برده شد راه بیفتد نزدیک به ۶۰۰۰ مگاوات برق تولید می‌شود و سال بعد ما یک بار عظیمی از روی مصرف برق کشورمان برداشته می‌شود. این کار امکان پذیر و شدنی است و به راحتی می‌توان تا سال آینده این نیروگاه‌ها را در کشور وارد مدار کرد.
 
۳ نیروگاه برقی که به علت تحریم وارد مدار نشدند

باستانی توضیح داد: بخشی از مشکل وارد نشدن نیروگاه‌ها به بخش تولید برق، اورهال کردن آن‌هاست و بخش دیگر تعمیرات قطعات مورد استفاده در نیروگاه‌هاست که عمدتا هم وارداتی هستتند و به دلیل تحریم‌ها و تراکنش‌های مالی به مشکل خورده‌اند. شرکت نفت به صورت انحصاری تا حدودی دستگاه‌های نیروگاه‌ها را تولید می‌کند. این بحث نیز باعث می‌شود نیروگاه‌هایی که در مدار هستند هم در زمان اورهال و تعمیرات به مشکل بخورند و به آن راندمان اصلی و ظرفیت اسمی برق تولید نکنند. البته گفتنی است که باید تولید کننده داخلی را حمایت کنند تا قطعات با کیفیت تری را ارائه دهند.

سخنگوی سابق کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: اگر همت کنند تا یکسال آینده تمام نیروگاه‌های برق نیمه تمام را می‌توانند به چرخه تولید وارد کنند.

باستانی درباره هزینه‌های بالای اورهال کردن نیروگاه‌ها گفت: نیروگاه‌ها از تسهیلات بانکی استفاده می‌کنند مهم این است که روند اینکار را برای نیروگاه‌ها تسهیل کنند. مثلا نیروگاه تربت حیدریه به سختی تامین اعتبار شد و مبلغ ۳۱۵ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی به نیروگاه تعلق گرفت. پس باید این روند تسهیل شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۷۸۱۸۷۵۱، www.yjc.news
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین