خدمات پس از فروش و ارائه ضمانتنامه مربوط به جبران ضرر و زیان کالاهای معیوب (گارانتی) به یکی از اصلیترین عوامل انتخاب کالا از سوی خریداران در سراسر جهان تبدیل شده و نقش تعیین کنندهای در فروش بیشتر و محبوبیت کالاها به خود اختصاص داده است در صورتی که فروشنده یا تولید کننده به هر دلیل از انجام تعهد خود استنکاف نماید، خریدار میتواند به استناد قانون مدنی مدعی مطالبه ضرر در فرض بروز عیب شود.
شعار سال: خدمات پس از فروش و ارائه ضمانتنامه مربوط به جبران ضرر و زیان کالاهای معیوب (گارانتی) به یکی از اصلیترین عوامل انتخاب کالا از سوی خریداران در سراسر جهان تبدیل شده و نقش تعیین کنندهای در فروش بیشتر و محبوبیت کالاها به خود اختصاص داده است
گارانتیها تعهدی یک طرفه است که به همراه کالا به مشتری تحویل میگردد و مشتری در تکوین آن نقشی ندارد.
گارانتی در واقع یک نوع شرط ضمنعقد است که به موجب آن فروشنده کالا، تضمین میکند و متعهد میشود در صورت بروز برخی معایب خاص که ناشی از عملکرد طبیعی آن باشد در مدتی معین خسارت وارد شده به خریدار را جبران نماید.
در صورت بروز عیب و نقص در کالاهای دارای گارانتی و عدم تعهد سازنده یا فروشنده کالا، خریدار طبق قانون حق شکایت را دارد.
با توجه به تاثیر قابل توجهی که تعهدات مربوط به گارانتی در اتخاذ تصمیم مشتری برای خرید یک کالا دارد میزان و شرایط تعهد فروشنده یا تولید کننده کالا در موضوع گارانتی بسیار مهم است.
همانگونه که ذکر شد، گارانتی از نقطه نظر حقوقی شرط ضمنعقد شناخته میشود و فروشنده یا تولیدکننده کالا بر اساس آن موظف به رفع عیب از کالا در مدت گارانتی است.
در صورتی که فروشنده یا تولید کننده به هر دلیل از انجام تعهد خود استنکاف نماید، خریدار میتواند به استناد قانون مدنی مدعی مطالبه ضرر در فرض بروز عیب شود.
یکی از سوالات رایجی که در موضوع شرایط گارانتی برای خریداران کالا مطرح میباشد این است که در صورتمعیوب بودن کالا و مشاهده عیب آیا مشتری میتواند درخواست فسخ معامله و استرداد مبلغ پرداختی را داشته باشد یا این که فروشنده با استناد به برگ گارانتی و تضمین ایمنی کالا میتواند در صدد تعمیر یا تعویض کالای معیوب برآید و از استرداد وجه خودداری کند؟
در صورت بروز عیب، چنانچه عیب منطبق بر تعریف مقید در مواد ۴۲۳ و ۴۲۴ قانون مدنی باشد (مخفی و موجود بودن عیب در حین عقد و عالم نبودن مشتری به آن عیب در زمان عقد) حق فسخ برای مشتری ثابت است و گارانتی بودن کالا مانع از اعمال فسخ معامله نیست.
نکته قابل ذکر در این خصوص این است که داشتن گارانتی برای کالا نمیتواند دلیلی حقوقی برای امتناع فروشنده از استرداد وجه در صورت تحقق عیب باشد و مشتری حق طرح دعوای فسخ و استرداد وجه را دارد.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از نور نیوز، تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۷۴۱۰۸، nournews.ir