پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۵۰۰۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۵
حسین اینانلو نوشت: در جادۀ سلامت که هم‌مسیر با رود باراجین است، پساب‌های واحد‌ها و مجتمع‌های رفاهی، خدماتی، آموزشی و... موجود چگونه دفع می‌شود؟ چه میزان از این پساب‌ها و به چه دلیل وارد رودخانۀ باراجین و نهایتاً باغستان می‌شود؟
شعار سال: حسین اینانلو، دکترای اقلیم‌شناسی و کنشگر محیط‌ زیست: در حوزۀ نظام‌های برآمده از عملکرد انسان که بر باغستان‌های شهری اثرگذارند، باید از کارکرد گروه‌های مختلف انسانی سخن به میان آورد. در این زمینه، می‌توان در دو محور زیر، یادداشتی کوتاه و گزیده را ارائه نمود.

در امور مربوط به اداره، احیاء و ابقای باغستان، باید سه گروه از افراد را به شکل زیر مورد توجه قرار داد که، در دو حالت از فعالیت‌های رسمی و غیررسمی، باغستان را متأثر می‌کنند.

۱- ذی‌نفعان: این گروه با دربرگرفتن باغداران و شهروندان پرشمارترین افراد درگیر با باغستان و در همان حال، کم‌اثرترین گروه در تصمیم‌سازی‌ها به شمار می‌آیند. نهاد‌های مدنی از جمله سمن‌ها، مطبوعات، تشکل‌های صنفی و انجمن‌ها نیز، برای رسیدن به زیست‌پذیریِ پایدارِ شهری، جایگاهی تعیین‌کننده دارند.

۲- ذی‌قدرتان: این گروه دربرگیرندۀ نهادها، سازمان‌ها و مدیران رسمی حکومتی است که در کنار داشتن اختیار برای تصمیم‌سازی‌ها، قدرت و البته مسئولیت حُسن عمل در اجرایی‌کردنِ سیاست‌ها، برنامه‌ها و خط مشی‌ها در عرصۀ باغستان و پیوست‌های آن را نیز بر عهده دارند.

۳- ذی‌نفوذان: برعکسِ دو گروه بالا که شناخته‌شده هستند، ذی‌نفوذان، عنوان و شناسۀ مشخصی ندارند و می‌توانند همه‌جا حضور و یا نفوذ داشته باشند. ذی‌نفوذان، خورندگان و نوشندگان ثروت ملی هستند و برآیندِ نهایی عملکردشان، مصادرۀ منافع و داراییِ ذی‌نفعان است.

در موضوع ارزیابی عملکردِ ذی‌قدرتانِ درگیر با موضوع باغستان، از مدیران بلافصل (شهرداری، آب منطقه‌ای، میراث فرهنگی، جهاد کشاورزی و...) گرفته تا سازمان‌هایی با مسئولیت غیرمستقیم (شبکۀ بهداشت و...) پرسش‌هایی جدی قابل طرح است که فعلاً به دو پرسش زیر پرداخته می‌شود:

«در خشکسالی سال جاری (۱۳۹۹-۱۴٠٠) سهم کدام یک از کاربری‌های مسیر رود باراجین کم شده است؟ به چه میزان؟ یا کم‌آبی ناشی از سالِ کم‌بارش امسال، صرفاً به باغستان تحمیل شده است؟»

«در جادۀ سلامت که هم‌مسیر با رود باراجین است، پساب‌های واحد‌ها و مجتمع‌های رفاهی، خدماتی، آموزشی و... موجود چگونه دفع می‌شود؟ چه میزان از این پساب‌ها و به چه دلیل وارد رودخانۀ باراجین و نهایتاً باغستان می‌شود؟»

باغستان قزوین؛ ذی‌نفعان، ذی‌قدرتان و ذی‌نفوذان

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از میراث باشی
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
0
0
طفلک باغستان قزوین؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
0
0
باغستان قزوین هم مانند خیلی دیگر از باغها و تالابها و ..... با ورود پسابها به مرور خشک میشود و اثری از آن نخواهد ماند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
0
0
وقتی یک کارخانه‌ای ساخته میشود از ابتدا فکری برای پساب آن میشود؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین