پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۷۹۶۸
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۶
محور «خطیرکوه» در «سوادکوه» مازندران در خطر جدی است. معدن‌کاوی‌های متعدد و استقرار واحد‌های سنگ‌شکن در بخش‌هایی از منطقه «شکار ممنوع» سوادکوه به تهدیدی جدی برای منابع طبیعی و البته حیات وحش منطقه تبدیل شده است.
شعار سال: محور «خطیرکوه» در «سوادکوه» مازندران در خطر جدی است. معدن‌کاوی‌های متعدد و استقرار واحد‌های سنگ‌شکن در بخش‌هایی از منطقه «شکار ممنوع» سوادکوه به تهدیدی جدی برای منابع طبیعی و البته حیات وحش منطقه تبدیل شده است.

در مسیر ۱۴ کیلومتری محور خطیرکوه، بیش از ۱۷ معدن فعال اند و حداقل ۱۴ واحد سنگ‌شکن وجود دارد. تعداد بالای استقرار این صنایع و معادن در این منطقه کوچک که بخش‌هایی از آن هم در منطقه شکار ممنوع سوادکوه واقع است شرایط زیستی را برای گونه‌های مختلف حیات وحش از جمله پلنگ، خرس، روباه، گله‌های کل و بز و قوچ و میش دشوار کرده است.

از سوی دیگر معدن‌کاوی‌های متعدد و همچنین جاده‌کشی‌ها در محور خطیرکوه موجب از بین رفتن پوشش گیاهی در مراتع و اراضی ملی شده است.

افزون بر این‌ها تردد کامیون‌های حمل خاک و مواد معدنی باعث انتشار گرد و غبار در این محدوده شده و نارضایتی اهالی روستا‌های اطراف را هم به دنبال داشته است.

اداره محیط زیست سوادکوه ضمن انتقاد از قوانین و مصوبات مروبط به معدن، تاکید می‌کند برای صدور مجوز بهره‌برداری معادن حتی در منطقه شکار ممنوع هم از آن‌ها استعلام نمی‌شود.

در حالی که بر اساس مصوبه شورای تامین سوادکوه صدور مجور معدن در محور خطیرکوه ممنوع است استعلام‌ها برای معدن‌کاوی و استقرار واحد سنگ‌شکن در این محدوده همچنان ادامه دارد.

در گزارش ویدیویی پیش رو، ضمن تشریح مسایل محیط زیستی و سلامت ناشی از فعالیت‌های معدنی در محور خطیرکوه، به ماجرای کاغذفروشی در میان معدن‌داران نیز پرداخته شده است.
 
تعداد بازدید : 3


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از عصر ایران، تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۴۰۰، کد خبر: ۸۰۱۳۹۸، www.asriran.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین