پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۸۷۲۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰
اصلی‌ترین مشکل محیط‌زیست کشور، مدیریت پسماند و پساب است که حتی آلاینده‌های اتمسفری هم تا حدودی ناشی از آن است. حداقل ۲۵ درصد از پسماند سالانه کشور یعنی ۸ میلیون تن پسماند، از نوع ویژه و خطرناک است که بهترین راه مدیریت آن، تصفیه در مجتمع‌های فناور است
شعار سال: اصلی‌ترین مشکل محیط‌زیست کشور، مدیریت پسماند و پساب است که حتی آلاینده‌های اتمسفری هم تا حدودی ناشی از آن است. حداقل ۲۵ درصد از پسماند سالانه کشور یعنی ۸ میلیون تن پسماند، از نوع ویژه و خطرناک است که بهترین راه مدیریت آن، تصفیه در مجتمع‌های فناور است. در مجتمع فناور با فناوری روز دنیا خطر پسماند‌های ویژه از بین می‌رود. تنها مجتمع فناور اکنون در پارس‌جنوبی فعال شده‌است و دومین مجتمع هم تا پایان سال در همین منطقه راه‌اندازی خواهد شد.

وقتی از پسماند سخن گفته می‌شود نخستین تصوری که به ذهن خطور می‌کند، زباله‌های عادی و شهری است. حال آنکه در کنار آن پسماند‌های خطرناک‌تری وجود دارد که رها کردن یا دفن کردن آن‌ها عواقب جبران‌ناپذیری دارد.

هیچ استارتاپی، ایده‌ای ارائه نکرد

پسماند‌های ویژه به آن دسته از پسماند‌هایی گفته می‌شود که خصلت‌های خطرناکی همچون سمی بودن، بیماری‌زایی، قابلیت انفجار یا اشتعال، خورندگی و مشابه آن را دارد و در نتیجه به مراقبت ویژه هم نیاز دارد. تولید پسماند‌هایی از جنس فلز کروم، هالوژنی و پسماند فلزات سنگین در طول سال زیاد نیست، اما خطر آن‌ها به مراتب بیشتر از زباله‌های عادی است. از این‌رو نباید پسماند‌ها را در زباله‌های شهری محدود کرد و باید فراتر از آن دیده شود. هم اکنون تولید سالانه پسماند ویژه در کشور به ۸ میلیون تن رسیده‌است. به همین دلیل ورود استارتاپ‌ها در زمینه بازیافت پسماند‌های خطرناک، ضروری شده‌است، اما بسیاری از استارتاپ‌ها به‌دلیل پیچیدگی‌های زیاد این حوزه، ورود جدی نداشته‌اند.

در همین رابطه معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر اینکه مدیریت پسماند تنها محدود به پسماند شهری و روستایی نیست، گفت: طی ۱۵ سال اخیر هیچ شرکت فناور یا استارتاپی در این زمینه ایده‌ای ارائه نکرده‌است، در حالی که اولویت ما بر مدیریت پسماند به عنوان یکی از مهم‌ترین معضلات زیست‌محیطی متمرکز است.

مراکز دفع زباله، سیستم‌های توزین ندارند!

پیام جوهرچی در بیست و نهمین رویداد آنلاین دوشنبه‌های استارتاپی با موضوع پسماند و محیط‌زیست که در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، با تأکید بر اینکه موضوع مدیریت پسماند در کل دنیا یک موضوع جدید است، گفت: همه کنوانسیون‌های بین‌المللی در زمینه مدیریت پسماند از سال ۱۹۷۰ به بعد مصوب شده‌است؛ یعنی دنیا کلاً در زمینه پسماند ۵۰ سال سابقه فعالیت دارد.
جوهرچی با طرح این پرسش که کدام یک از مرکز دفع زباله مجهز به سیستم‌های توزین هستند، خاطر نشان کرد: اعلام می‌شود ۵۸ هزار تن در سال پسماند عادی داریم، در صورتی که این میزان واقعی پسماند عادی نیست و هر سال یک عددی را اعلام می‌کنند و سال بعد چند درصدی را به آن اضافه می‌کنند. ۳۲ میلیون تن پسماند صنعتی در سال در کشور داریم که ۸ میلیون تن آن خیلی خطرناک و ویژه است. بر این اساس موضوع پسماند به موضوع حساسی تبدیل شده‌است.

حمایت صندوق نوآوری از استارتاپ‌های پسماند

وی با اشاره به تفاهمنامه جدید سازمان حفاظت محیط‌زیست با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری در خصوص حمایت از استارتاپ‌های این حوزه در سال گذشت یادآور شد: حمایت از استارتاپ‌ها در زمینه مدیریت پسماند باید در سطوح بالا باشد، چراکه ۸۰ هزار میلیارد تومان در سال گردش مالی در بخش پسماند در کشور است؛ بنابراین به حمایت بیشتری در این زمینه نیاز است.
جوهرچی با اشاره به اهمیت بازیافت پسماند با بیان اینکه برخی از کشور‌ها از پسماند الکترونیک به عنوان «معادن شهری» یاد می‌کنند، یادآور شد: در بحث مدیریت پسماند آموزش بسیار مهم است، چراکه با آموزش یک نفر، برای ۱۰ تا ۲۰ نفر دیگر فرهنگ‌سازی می‌شود و امیدوارم استارتاپ‌ها در مختصات کاربردی محیط‌زیست ورود کنند و فقط در مختصات علمی و نظری وارد نشوند.

تصفیه ۱۰۰ هزار تن پسماند خطرناک با فناوری روز

از آنجایی که روزانه بیشترین حجم پسماند‌های صنعتی در منطقه پارس جنوبی تولید می‌شود، به تازگی نخستین مجتمع فناور مدیریت پسماند‌های ویژه و صنعتی در پارس جنوبی فعال شد. پسماند‌های تأسیسات عظیم پالایشگاه‌های گازی پارس جنوبی و صنایع بزرگ پتروشیمی آن به قدری مهم است که دومین مجتمع فناور مدیریت پسماند‌های ویژه هم تا پایان امسال در این منطقه راه اندازی می‌شود. تنوع پسماند‌های ویژه و صنعتی در این منطقه، بیش از ۱۰۰ نوع گزارش شده که نحوه جمع‌آوری هر یک از آن‌ها با فناوری روز جهان و به صورت هوشمند انجام می‌شود. در این مجتمع‌های فناور هم تجهیزات دیجیتالی و هوشمند بخش قابل‌توجهی از پسماند‌ها را با کمک توربین‌های بخار به برق تبدیل می‌کند.

کوره‌های مجهز به سیستم‌های الکترونیکی که از مهم‌ترین تجهیزات موجود در این مجتمع‌هاست، بخشی زیادی از پسماند‌ها را می‌سوزاند و حرارت ناشی از آن را با کمک توربین به برق تبدیل می‌کند.
این مجتمع با ظرفیت پذیرش سالانه ۱۰۰ هزار تن انواع پسماند صنعتی خطرناک با بالاترین ضرایب اطمینان توسط مشاوران خارجی و داخلی معتبر و بر اساس به روزترین استاندارد‌های جهانی طراحی و ساخته شده‌است.

استفاده از هفت لایه مختلف جهت نفوذناپذیری و مدیریت روان‌آب‌های ورودی، تنها بخشی از جزئیات این مجتمع است. ضمن اینکه این مجتمع شامل واحد ذخیره‌سازی موقت، واحد تثبیت و جامدسازی هم هست. دومین مجتمع فناور هم با سرمایه‌گذاری ۵ میلیون یورو تا پایان امسال راه‌اندازی می‌شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از تسنیم، تاریخ انتشار:۱۶ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر:۲۵۶۷۳۵۲، www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
0
0
چه فکر ویژه‌ای برای این مقدار پسماند شده که آسیب به محیط زیست و مردم نرسونه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین