پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۰۹۸۶
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۷
28 نفر از نمایندگان مجلس در روزهای اخیر با امضای طرحی خواستار تشکیل وزارتخانه محیط‌زیست شدند. هدف نمایندگان از تشکیل این وزارتخانه جدید آن‌گونه که در مقدمه طرح آمده است، حل معضلات زیست‌محیطی ازجمله آلودگی هوا، خاک و آب از طریق مدیریتی با قدرت اجرایی بیشتر و تقویت اثر‌گذاری و نیز چابک‌سازی و امکان نظارت قانونی نمایندگان مجلس بر عملکرد وزارت حفاظت محیط‌زیست است.

شعارسال: ۲۸نفر از نمایندگان مجلس در روزهای اخیر با امضای طرحی خواستار تشکیل وزارتخانه محیط‌زیست شدند. هدف نمایندگان از تشکیل این وزارتخانه جدید آن‌گونه که در مقدمه طرح آمده است، حل معضلات زیست‌محیطی ازجمله آلودگی هوا، خاک و آب از طریق مدیریتی با قدرت اجرایی بیشتر و تقویت اثر‌گذاری و نیز چابک‌سازی و امکان نظارت قانونی نمایندگان مجلس بر عملکرد وزارت حفاظت محیط‌زیست است. بنابرنظر برخی نمایندگان طی سالیان گذشته تشکیل وزارتخانه‌ای مجزا برای مدیریت محیط‌زیست کشور مساله تازه‌ای نیست. خرداد 97 طرحی در مجلس دهم آماده شد که در قالب آن قرار بود دو وزارتخانه جدید با عنوان وزارت انرژی و وزارت آب و محیط‌زیست تشکیل شود. مبتنی‌بر این طرح بخش برق و انرژی‌های تجدیدپذیر وزارت نیرو در وزارت نفت ادغام شده تا وزارت انرژی تشکیل شود. همچنین بخش آب وزارت نیرو با سازمان حفاظت محیط‌زیست، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از وزارت جهاد کشاورزی و سازمان هواشناسی از وزارت راه و شهرسازی ترکیب شده و وزارت آب و محیط‌زیست را تشکیل می‌دادند.

اما این طرح با مخالفت مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی مواجه شد. از نظر کارشناسان مرکز پژوهش‌ها با توجه به اینکه بخش کشاورزی، مصرف‌کننده عمده آب در کشور است، طرح تشکیل وزارت آب و محیط‌زیست برای بخش‌های مرتبط با آب و تحت مدیریت وزارت جهادکشاورزی برنامه‌ای نداشته و از طرفی ادغام سازمان محیط‌زیست با بخش آب وزارت نیرو و محوریت یافتن مساله آب در تشکیل این وزارتخانه جدید، می‌تواند منجر به حاشیه رفتن سایر بخش‌های مربوط به محیط‌زیست ازجمله سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور شود.

محیط‌زیست وزارتخانه می‌خواهد یا نه؟

مخالفت‌های علمی مرکز پژوهش‌ها به طرح نمایندگان باعث شد تشکیل وزارتخانه آب و محیط‌زیست در مجلس دهم به نتیجه نرسد اما با روی کار آمدن مجلس یازدهم بار دیگر نمایندگان به دنبال تشکیل وزارتخانه محیط‌زیست رفتند. مردادماه سال گذشته سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس در جشنواره ملی روز جنگلبان اظهار داشت، پیشنهاد ایجاد وزارت منابع طبیعی و محیط‌زیست در دستور کار پیگیری نمایندگان قرار دارد. بعد از این اظهارنظر در نخستین گام آذر 99 طرح یک فوریت تشکیل وزارت محیط‌زیست به تصویب مجلس رسید اما مانند دوره پیشین مرکز پژوهش‌ها به دو دلیل مهم به خطر افتادن امنیت غذایی کشور و همچنین نظارتی تشخیص دادن وظایف سازمان حفاظت از محیط‌زیست با طرح نمایندگان مجلس مخالفت کرد. بعد از این مخالفت کارشناسی، اوایل سال جاری بار دیگر طرحی توسط برخی نمایندگان مبنی‌بر تشکیل وزارت آب، انرژی و محیط‌زیست تدوین شد که این طرح از همان ابتدا با مخالفت صریح اعضای فراکسیون محیط‌زیست مجلس روبه‌رو شد. از نظر اعضای این کمیسیون مشکل اصلی طرح تشکیل وزارت «آب، انرژی و محیط‌زیست» تنزل‌بخشی جایگاه محیط‌زیست‬ از یک مساله حاکمیتی به اجرایی بود که به‌زعم سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط‌زیست این طرح نه‌تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه بر بحران‌های زیست‌محیطی نیز می‌افزاید. این مخالفت صریح باعث شد تا تشکیل وزارت آب، انرژی و محیط‌زیست راه به جایی نبرد. بعد از چندین بار تلاش نافرجام بهارستان‌نشینان اکنون طرح روزهای اخیر 28 نفر از نمایندگان مبنی‌بر تشکیل وزارت حفاظت محیط‌زیست چهارمین طرحی است که در سه سال گذشته توسط نمایندگان برای تبدیل سازمان حفاظت از محیط‌زیست به وزارتخانه تدوین می‌شود. باید منتظر روزهای آینده ماند و دید که آیا این بار با نظر مثبت نمایندگان وزارت حفاظت از محیط‌زیست تشکیل می‌شود یا اینکه طرح جدید هم به سرنوشت طرح‌های قبلی دچار خواهد شد.

شعارسال با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه فرهیختگان، تاریخ انتشار: ۰۶مهر۱۴۰۰، کدخبر: ۶۰۸۸۳، www.farhikhtegandaily.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین