پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۸۸۶۶
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۹
اخیرا برخی از رسانه‌ها با نیاتی نسبتا مشخص اقدام به هجمه به برخی از بانک‌های خصوصی کشور کرده اند. تصورشان نیز دستیابی به غنیمتی در آشفته بازار کم توجهی‌ها به عملکرد نظام بانکداری کشور و انتقادات عموما نابجای وارد بر آن‌ها بوده است. نمونه این مطلب، ارایه گزارشی از تراز منفی ۶۰۰ میلیارد تومانی بانک پاسارگاد بعنوان یک بانک معتبر خصوصی است. گزارشی که صرفا سود تسهیلات و سود سپرده‌ها را در نظر گرفته و با نگاهی به سایت کدال و استخراج آمار و اعداد مورد نیاز، مشخص می‌شود که در مقطع مورد بررسی، سود حاصل از سرمایه گذاری‌ها و سپرده گذاری‌ها در بانک پاسارگاد ۲۹ درصد رشد کرده است. همچنین درآمد کارمزد‌ها ۲۷ درصد و سایر درآمد‌ها نیز ۱۲ درصد افزایش یافته، مبادلات ارزی این بانک نسبت به تیرماه ۵ درصد، تسهیلات اعطایی ۳ درصد و جذب سپرده‌های سرمایه گذاری هم به میزان ۳ درصد رشد کرده است.اینها اعداد و ارقامی است که بدلیل نگاه جهت دار، در گزارش مذکور لحاظ نشده اند.
شعار سال: اخیرا گزارش‌هایی در خصوص عملکرد ماهانه برخی بانک‌ها در رسانه‌ها منتشر شده که با عملکرد واقعی بانک‌ها تفاوت فاحشی دارد. گزارش‌هایی که عمدتا فریب دهنده بوده و نه تنها تصویر روشنی از عملکرد بانک مورد بررسی را در اختیار مخاطب قرار نمی‌دهند بلکه مخاطب را در بررسی‌ها و ارزیابی‌های خود دچار انحراف می‌کنند. برخی از دلایل، انحرافی بودن این گزارشات در ادامه متن آورده شده است.

اولین نکته آن است که عملکرد سود و زیان بانک‌ها به صورت ماهانه انجام نمی‌شود بلکه به صورت سالانه و یا میان دوره‌ای تهیه می‌شود. در چنین شرایطی، چه لزومی دارد که به سود و زیان ماهیانه، ورود شود؟

نکته دوم آن است که در این نوع گزارش‌های انحرافی و گزینشی، یک یا دو عامل تنها، مبنای بررسی عملکرد بانک‌ها در نظر گرفته شده و سایر عوامل اثرگذار نادیده گرفته می‌شوند. عدم جامعیت در بررسی گزینشی صورت پذیرفته و مصادره به مطلوب به عمل آمده، به وضوح مخاطب را منحرف می‌کند.

به عنوان نمونه‌ای از این گزارش ها، اخیرا گفته شده که تراز بانک پاسارگاد منفی ۶۰۰ میلیارد تومان شده است؟ بررسی‌ها به راحتی نشان می‌دهند که:

این گزارش صرفا عملکرد مردادماه بانک پاسارگاد را در نظر گرفته و در روند مقایسه‌ای خود، داده‌های عملکردی مردادماه را با عملکرد تیرماه مقایسه کرده که به نوبه خودش، اتفاقی بدیع و غریب در حوزه بانکداری است. از دیگر عجایب گزارش مذکور آنکه، حتی عوامل تاثیرگذار در سود و زیان بانک در همین ماه را هم لحاظ نکرده و به نوعی با سانسور اعداد و ارقام مهم، به این نتیجه نادرست رسیده است. این در حالی است که اعداد و ارقام مورد نیاز به راحتی در سایت کدال برای همگان قابل دسترس است و امکان استفاده از آن در گزارش مهیا بوده است.

برای توضیح بیشتر، گزارش مذکور صرفا سود تسهیلات و سود سپرده‌ها را مبنای استنتاج قرار داده، در حالی است که با نگاهی به سایت کدال و استخراج آمار و اعداد مورد نیاز، مشخص می‌شود که در مقطع مورد بررسی، سود حاصل از سرمایه گذاری‌ها و سپرده گذاری‌ها در بانک پاسارگاد ۲۹ درصد رشد کرده است.
 
همچنین درآمد کارمزد‌ها ۲۷ درصد و سایر درآمد‌ها نیز ۱۲ درصد افزایش یافته است. از سوی دیگر، باز هم بر اساس اطلاعات منتشر شده در سایت کدال، مبادلات ارزی این بانک نسبت به تیرماه ۵ درصد، تسهیلات اعطایی ۳ درصد و جذب سپرده‌های سرمایه گذاری هم به میزان ۳ درصد رشد کرده است. با این حال هیچ کدام از این اعداد و ارقام در گزارش مذکور لحاظ نشده اند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت فراز، تاریخ انتشار:۲۰ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر:۴۶۹۲۵، www.farazdaily.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین