پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۸۸۷۱
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۰
مزاحمت‌های اینستاگرامی تنها متوجه کاربران ایرانی نیست بلکه روزانه صد‌ها هزار مورد از ایجاد مزاحمت به اشکال مختلف برای کاربران این پلتفرم پرمخاطب در سراسر جهان به وقوع می‌پیوندد.
شعارسال: امروزه استفاده از شبکه‌های اجتماعی مختلف، بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی افراد شده است، اما باید توجه داشت که به میزان گسترش کاربران و نفوذ این شبکه‌ها احتمال شکل‌گیری تخلف‌های مختلف نیز بر بستر این پلتفرم‌ها افزایش می‌یابد.

یکی از شبکه‌های اجتماعی که به واسطه تنوع قابلیت‌های آن مخاطب‌های زیادی در سراسر جهان پیدا کرده پلتفرم اینستاگرام است.

با وجود مزایا و ظرفیت‌های قابل ملاحظه‌ای که این شبکه در اختیار کاربران قرار می‌دهد، متاسفانه برخی افراد سودجو با ایجاد مزاحمت، موجبات تنش و سلب آسایش کاربران را در این شبکه پرمخاطب به وجود می‌آورند.

مزاحمت‌های اینستاگرامی تنها متوجه کاربران ایرانی نیست بلکه روزانه صد‌ها هزار مورد از ایجاد مزاحمت به اشکال مختلف برای کاربران این پلتفرم پرمخاطب در سراسر جهان به وقوع می‌پیوندد.

در کشور ما نیز هر روز شکایات زیادی از طرف برخی کاربران به دلایل مختلف از جمله توهین و فحاشی، کلاه‌برداری، تهدید و… از طریق این اپلیکیشن به مراجع ذی‌صلاح ارائه می‌شود.

ارسال پیام خصوصی (دایرکت) و قراردادن نظرات و کامنت از شیوه‌های ایجاد مزاحمت در اینستاگرام به شمار می‌روند.

در این خصوص نکات مهم و حائز اهمیتی وجود دارد که کاربران این شبکه پیش از باز کردن صفحه اختصاصی باید مورد توجه قرار دهند تا امکان ایجاد مزاحمت را به حداقل برسانند.

کاربران باید توجه داشته باشند که قبل از قبول کردن و باز نمودن پیام خصوصی افراد ناشناس در دایرکت خود باید از هویت ارسال کننده پیام، واقعی و جعلی بودن آن و قصد طرف از مبادله پیام اطمینان کسب کنند.

بر این اساس لازم است کاربران در انتخاب و دریافت پیام‌های خصوصی افراد دقت کنند تا خود زمینه‌ساز ایجاد مزاحمت و آزار از سوی افراد ناشناس را فراهم نکنند.

کاربران اینستاگرام باید توجه داشته باشند که در صورت مواجه شدن با تهدید به قتل، آزار جسمی و روحی نباید خود را تسلیم خواسته‌ها و اقدام مزاحمین و تمکین در برابر درخواست‌های آنان کنند.

به محض رویت مزاحمین می‌توانید با مطرح کردن شکایتی در دادسرای جرائم رایانه‌ای از طریق پلیس فتا پرونده خود را پیگیری کنید.

در صورتی که افرد مزاحم با استفاده از اکانت‌های جعلی یا فیک برای دیگران ایجاد مزاحمت کنند امکان ردیابی مزاحم از سوی پلیس فتا وجود دارد.

در چنین شرایطی کاربران باید در اولین گام برای شکایت از مزاحمان اینستاگرامی به دفتر خدمات الکترونیکی قوه قضائیه مراجعه و در سامانه ابلاغ الکترونیک قوه قضائیه ثبت نام کنند.

بعد از ثبت نام، باید متن شکایت خود را درج کرده و منتظر ارجاع شکایت از طریق دادسرا به مرجع رسیدگی کننده باشند.

حدودا یک هفته بعد از طرح شکایت، پیامکی مبنی بر ارجاع پرونده به یکی از شعب دادسرا و یا پلیس فتا برای شاکی ارسال خواهد شد و پلیس فتا بعد از شناسایی مزاحم نتیجه را به مرجع قضایی ابلاغ می‌کند.

در انتها مرجع قضایی با بررسی گزارش پلیس فتا فرد مزاحم را احضار و برای رسیدگی به اتهامات برای او تشکیل پرونده می‌دهد.
 

چگونه با مزاحمت‌های اینستاگرامی مقابله کنیم؟
 
بر اساس ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی، هر گاه فردی به وسیله تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر برای اشخاص دیگر ایجاد مزاحمت نماید، علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، مرتکب به حبس از یک تا شش ماه محکوم خواهد شد.

این قانون شامل اینستاگرام، تلگرام و شبکه‌های اجتماعی دیگر نیز می‌شود.

همچنین بر اساس ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک، چنانچه موجب حد قذف نباشد، با مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه و یا ۵۰ هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی همراه خواهد بود.

شعارسال، بااندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری نورنیوز، تاریخ انتشار:۲۱ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر:۷۵۳۶۲، www.nournews.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین