پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۸۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۳
در سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ ایران کشوری خواهد بود توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه؛ بدیهی است نیل به این هدف، نیازمند برنامه ریزی، تدبیر و دوراندیشی است.
شعارسال: آموزش و پرورش نیز به عنوان موّلد نیروی انسانی در تحقق این چشم انداز از جایگاه مهمی برخوردار و نیازمند نگاه و توجه ویژه مردم و مسوولان است. بدیهی است نگاه مثبت اگر با "اقدام و عمل” همراه نشود؛ دسترسی به این چشم انداز ممکن نخواهد بود.

استان بوشهر با منابع عظیم طبیعی و توسعه صنعت، نیازمند نیروی انسانی با دانش و توانمند است. پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، بارقه هایی از امیدواری در زمینه بهبود کیفی و ارتقای جایگاه تعلیم و تربیت استان را شاهد هستیم. مهم ترین خاستگاه این امید را نگاه توأم با دوراندیشی استاندار فرهنگ دوست بوشهر برای تحول و توسعه بنیادی استان در "طرح تقویت بنیه علمی دانش آموزان” (به عنوان نسل آینده ساز) می توان برشمرد.

همه اندیشمندان علوم اجتماعی بر این مساله اتفاق نظردارند که فعالیت مشترک و هماهنگی میان موسسات و انسجام مسوولان از عوامل مهم پیشرفت و توسعه هر جامعه ای است. خوشبختانه در حوزه آموزش و پرورش و به طور ویژه در طرح تقویت بنیه علمی، تفکر جزیره ای جای خود را به کار گروهی بین دستگاههای اجرایی داد به گونه ای که با تاکید نماینده عالی دولت یازدهم در استان، شوراهای اسلامی، دهیاری ها و شهرداری ها در این طرح؛ مسوولانه، نقش پررنگی ایفا کردند و نتایج آن در کنکور امسال با افزایش تعداد قبولی در رشته های برتر دانشگاهی دیده می شود.

سوالی که ممکن است ذهن هر خواننده ای یا فردی که اطلاع چندانی از طرح مذکور ندارد به خود مشغول سازد این است که خاستگاه نگاه مترقیانه استاندار بوشهر چیست؟ دکتر مصطفی سالاری معلمی را در سوابق کاری خود یدک می کشد. این سابقه را چون نگینی ارزشمند پاس می دارد. خود را از جنس آموزش و پرورش می داند و با مشکلات آن دست و پنجه نرم کرده و آشناست. وی که سال گذشته ارتقای بنیه علمی دانش آموزان را یکی از ماموریت های خود نامیده بود؛ در یکصد و چهل و چهارمین جلسه شورای آموزش و پرورش( که بالاترین مرجع تصمیم گیری در مورد تعلیم و تربیت استان به شمار می آید) از تخصیص ۱۲ درصد اعتبارات عوارض آلایندگی به طرح تقویت بنیه علمی دانش‌آموزان استان خبر داد و گفت: "این اعتبار برای کیفیت بخشی آموزشی و تقویت بنیه علمی دانش‌آموزان و برگزاری کلاس های کنکور تخصیص می یابد.”

این اتفاق برای استانی که سال ها در زمینه کنکور از جایگاه قابل توجهی برخوردار نبوده خبر بسیار خوبی به شمار می آمد. در نخستین گام، اعتباری به میزان ۱۵ میلیارد ریال به طرح مذکور اختصاص یافت و بخشی از اعتبار، صرف آموزش و مهارت افزایی آموزگاران با سابقه کمتر از ۱۰ سال سابقه شد که قطعا به رشد کیفیت آموزشی در دوره ابتدایی به عنوان سنگ بنای آموزش و تربیت نیروی انسانی منجر خواهد شد.

علاوه بر طرح تقویت بنیه علمی؛ باید از "طرح نخبه پروری” نیز یاد کرد که با مشارکت مسوولانه سازمان ویژه اقتصادی پارس جنوبی در ۴ شهرستان جنوبی(دیر، کنگان، جم و عسلویه) به اجرا در آمد و در آینده ای نزدیک سایر شهرستان های استان را در بر خواهد گرفت. در طرح نخبه پروری تاکنون ۴۴۳ نفر دانش آموز مستعد، تحت آموزش های ویژه با حضور مدّرسان برتر کشوری و استانی قرار گرفته و تاثیر آن در میزان قبولی در کنکور امسال در شهرستان مذکور به ویژه عسلویه چشمگیر و قابل توجه بوده است.

یکی از آسیب ها و کاستی های متوجه دولت دکتر روحانی، عدم اطلاع رسانی موثر و توجیه و تبلیغ کارآمد است. در استان ما نیز این ضعف به خوبی دیده می شود. به همین دلیل آنچه در این یادداشت به رشته تحریر در آمد با هدف اطلاع رسانی در باره خدمات دولت تدبیر امید در حوزه آموزش و پرورش و قدرشناسی از تلاش هایی است که در این دیار دیرپا بی سابقه بوده است.

استان بوشهر پس از سال ها افت شاخص کیفیت آموزشی، با تدبیر و تاکید مسوول ارشد استان و همراهی دستگاه های اجرایی در مسیر شکوفایی علمی قرار گرفته است. کوشش هایی چنین را باید قدر شناسی کرد و به اطلاع عموم مردم رسانید.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری سیرانا، تاریخ انتشار: یکشنبه 18 مهر 1395، کدخبر: 26893، www.sirana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۸
0
0
بنظرم سند افق 1404 را باید چند سال عقب تر بی اندازیم چرا که به هیچ توفیقی در این زمینه دست پیدا نکرده ایم
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین