پایگاه خبری تحلیلی شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۹۳۲۸
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۲
بسیاری از رانندگان تاکسی‌های اینترنتی نسبت به حق و حقوق خود معترض هستند و در مقابل بسیاری از مسافران به افزایش نرخ کرایه‌ها اعتراض دارند. چه اقدامی باید صورت بگیرد که هم مسافران هم رانندگان راضی باشند؟
شعار سال: نرخ کمسیون رانندگان تاکسی‌های اینترنتی به خصوص رانندگان اسنپ و تپسی همواره یکی مشکلات بزرگ آن‌ها بوده است. رانندگان این شرکت‌ها به میزان حق کمیسیون دریافتی آن‌ها و مسافران به افزایش کرایه‌ها اعتراض دارند.

با شرایط اقتصادی فعلی، تعطیلی و رکود بسیاری از کسب‌وکار‌ها بسیاری از مردم به سمت شغل رانندگی در تاکسی‌های آنلاین رفته‌اند. اما این شغل مانند دیگر مشاغل با چالش‌های فراوانی رو به روست؛ از راضی نگه داشتن مسافر گرفته تا کمسیون‌های دریافتی شرکت‌ها که در نهایت صبر و حوصله رانندگان تاکسی‌های اینترنتی را می‌طلبد.

رانندگان معترض به نرخ کمیسیون‌ها

در حالی که اسنپ و تپسی حق کمیسیون خود را از کرایه در برخی شهر‌های بزرگ ۱۵ و در برخی دیگر ۲۰ درصد اعلام کرده‌اند، رانندگان این شرکت معتقدند رقم کمیسیون‌ها از این ارقام بالاتر است و علاوه بر هزینه‌های استهلاک خودرو، عوارض شهرداری نیز از آن‌ها گرفته می‌شود.

یکی از رانندگان معترض نوشت: «اصلا از منطق و معادلات اقتصادی اطلاع دارند؟ اصلا خبر دارند هر قطعه خودرو لااقل ۵ برابر شده؟! خواسته‌ی غیر معقول نداریم، ولی لااقل پشتیبانی قطعه و مواد سرویس به نرخ تعاونی رو ک دارند؟! لااقل پشتیبانی کنند بعدا کمیسیون ۲۱/۵% بردارند.»

کامنت دیگری از راننده تاکسی اینترنتی این بود: «بی انصافیه ۲۰درصد کمیسیون آژانس روزی حداقل۶تومن میگیره هرچی کارکنی، ولی اسنپ اگه روزی ۱۰۰تومن کارکنی۲۰هزارمیگیره ما راضی نیستیم.»

یکی از مسافران در تایید نوشت: «من که به عنوان مسافر سوار میشم از کرایه‌ای که اسنپ تعیین میکنه خجالت میکشم. همون مسیر را با آژانس دو تا سه برابر کرایه میگیرن. امیدوارم تو این شرایط اقتصادی فکری به حال این راننده‌های شریف بکنن.»

رضا الفت نسب، عضو هیات مدیره کسب و کار‌های مجازی به تجارت‌نیوز گفت: نرخ ثابت کمیسیون در سراسر کشور ۱۵ تا ۲۰ درصد است و با توجه به شرایط امکان دارد که متغییر باشد.

الفت نسب در پاسخ به این سوال که نرخ کمسیون براساس چه معیاری تعیین می‌شود، بیان کرد: مسئله تعیین یا افزایش کمیسیون رانندگان به رقابت میان خود پلفترم‌های تاکسی‌های اینترنتی باز می‌گردد، این شرکت‌ها با توجه به ارزیابی شرایط، نرخ کمسیون‌ها افزایش یا کاهش می‎‌دهند.

با شیوع ویروس کرونا، افراد ترجیح می‌دهند به جای استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی از تاکسی‌های اینترنتی استفاده کنند. شرایط اقتصادی و حقوق دریافتی مردم، موجب شده که هم راننده و هم مسافر از نرخ کرایه‌ها و کمیسیون ناراضی باشند چرا که برای هر دو طرف به صرفه نیست.

یکی از مخاطبان نوشت: «قیمت اسنپ با آژانس در شهر محل زندگیم برابری میکنه و حتی در مواقعی بیشتره!»

یکی دیگر از مسافران نوشت: «گرانی بیش از حد بیرون در بستی بگیری به صرفه تره!»

افزایش قیمت کرایه‌ها نسبت به گذشته از جمله اعتراض‌های مردم بوده است و تقاوت قیمت از جمله افزایش چشمگیر نرخ کرایه در ساعات پیک سفر که بعضا بیشتر از دو یا سه برابر می‌شود از دیگر موارد اعتراض نسبت به تاکسی‌های اینترنتی از جمله اسنپ و تپسی است.

سوال اینجاست که آیا نمی‌توان در این شرایط تسهیلاتی به رانندگان داد و قیمت‌های تاکسی‌های اینترنتی را طوری مصوب کرد که هم رانندگان و هم مسافران از این موضوع راضی باشند؟


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از تجارت نیوز، تاریخ انتشار: ۲۴شهریور ۱۴۰۰، کد خبر: ۵۸۰۲۱۱، tejaratnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha:
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین