پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۹۳۵۱
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۳
مدیر امور عشایر استان تهران اعلام کرد: عشایر، این جامعه تولید کننده در آستانه شروع فصل سرما و پس از یکصد روز حضور در مراتع و مناطق کوهستانی؛ کوچ پاییزه خود را به سمت مناطق جنوبی استان شروع کردند.
شعار سال: فرشید ذبیحی گفت: عشایر استان تهران همراه عشایر استان‌های قم، مرکزی و سمنان حدود یکصد روز از سال را در مناطق سردسیر شهرستان‌های شمیرانات، فیروزکوه و دماوند در شمال این استان مشغول با تولید محصولات لبنی و دامی سپری کردند.

وی افزود:‌ کوچ پاییزه عشایر استان به مدت ۲ ماه ادامه خواهد داشت و استقرار آنان در نیمه آبان ماه به‌طور کامل در مناطق گرمسیری استان پایان می‌یابد.

مدیر امور عشایر استان تهران اظهار داشت: یکهزار و ۸۰۰ خانوار عشایری استان تهران به همراه ۶۰۰ خانوار عشایر مهمان از استان‌های سمنان، قم و مرکزی اکنون به مناطق میان‌بند و قشلاقی جنوب استان در حال عزیمت هستند.

به گفته وی، امسال همچون سال گذشته بدلیل شیوع ویروس کرونا کوچ عشایر بصورت مکانیزه (ماشینی) انجام خواهد شد و فقط دام های عشایر بصورت پیاده کوچ می کنند.

کوچ پاییزه عشایر استان تهران آغاز شد

وی ادامه داد: در سال جاری به عشایر کوچنده در مناطق ییلاقی خدماتی نظیر آبرسانی سیار، توزیع سیلندر گاز،  آرد و مرمت ایل‌راه‌های عشایری ارائه و هماهنگی‌های لازم نیز در بخش‌های بهداشت و درمان، راه و شهرسازی، منابع طبیعی، محیط زیست و فرمانداری‌ها انجام شد.

ذبیحی اضافه کرد: در سال جاری استقرار سامانه‌های استفاده از انرژی خورشیدی در تامین روشنایی و حمام‌های خورشیدی نیز در مناطق ییلاقی اجرا شد.

این مسئول مرمت و بازسازی منابع تامین آب آشامیدنی عشایر در مناطق ییلاقی، واکسیناسیون دام عشایر، فعال‌سازی شبکه تلفن همراه و راه‌اندازی فروشگاه سیار این قشر را از دیگر خدماتی عنوان کرد که با حمایت استانداری تهران در مناطق ییلاقی استان انجام شد.

مدیر امور عشایری استان تهران با بیان اینکه بازگشت عشایر از مناطق ییلاقی مستلزم عبور دام عشایر از مناطق میان‌بند (مسیر بین ییلاق و قشلاق) است، افزود: به دلیل توسعه فضاهای شهری، صنعتی و کشاورزی برخی از معابر عشایر مسدود شده است.

وی تاکید کرد: هرگونه ایجاد مانع در مسیر کوچ عشایر با قانون مغایر است و با متخلفان برخورد خواهد شد.

کوچ پاییزه عشایر استان تهران آغاز شد

ذبیحی با اشاره به پایان مراحل واکسیناسیون عشایر بالای ۱۸ سال نیز خاطرنشان کرد: عشایر استان تهران دز اول واکسن خود را در مناطق ییلاقی (سردسیر) دریافت کردند و دز دوم نیز با همکاری شبکه های بهداشت و درمانی در روستاها و مناطق قشلاقی (گرمسیر) استان انجام می شود.

 ۱۴ هزار و ۳۱۵ هزار نفر از عشایر کشور در استان تهران زندگی می‌کنند و بر اساس گزارش مرکز آمار ایران جمعیت عشایر استان در ۴۰ سال گذشته تا حدودی ثابت بوده و دلیل آن هم این است که ظرفیت مراتع جوابگوی جمعیت بیشتر نیست.

عشایر استان تهران، قشلاق را در جنوب‌شرقی استان و در شهرستان‌های ورامین و پاکدشت و فصل ییلاق را در ارتفاعات البرز و در شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه مستقر می‌شوند.

جامعه عشایری استان تهران تلفیقی از عشایر سایر استان‌های کشور است که حدود ۳۰۰ سال پیش در قالب چهار ایل و ۲۷ طایفه در مناطق عشایری استان تهران سکونت پیدا کردند.

شعار سال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایرنا، تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر: ۸۴۴۶۵۱۲۴، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین