پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۰۴۵
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۹
در حالی که 45 روز از حادثه آتش سوزی در پتروشیمی بوعلی سینای ماهشهر می گذرد به رغم وعده های داده شده مسئولین، هنوز گزارشی به کمیسیون انرژی مجلس داده نشد و وزیر نفت هم برای توضیح به نمایندگان به این کمیسیون نرفت.
شعارسال: بعد حادثه آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینای ماهشهر وعده های زیادی داده شد. از وعده تهیه گزارش از سوی کمیسیون انرژی مجلس از محل حادثه تا وعده حضور و توضیح وزیر نفت در این کمیسیون و در نهایت قرائت گزارش در صحن مجلس.

اکنون 45 روز از این حادثه گذشت و جالب اینکه بعد از این حادثه هم شاهد آتش سوزی در خطوط لوله انتقال گاز ترش به گناوه در روز شنبه 17 مرداد بودیم که در مورد این حادثه هم وعده هایی مشابه داده شد اما به هیچ کدام عمل نشد.

اینکه مسئولین در پی بروز یک حادثه جو گیر می شوند و سریع وعده هایی می دهند اما بعد از مدتی این وعده ها به فراموشی سپرده می شوده، تازگی ندارد و ملت و مردم به آن عادت کردند.

در ساعت 17:30 روز چهارشنبه 16 تیر ماه مخازن پالایشگاه پتروشیمی بوعلی سینای ماهشهر دچار آتش سوزی شد و بعد از سه روز با اتمام کامل مواد سوختنی داخل مخازن، خاموش شد.

بیژن زنگنه وزیر نفت 2 روز پس از شعله ور شدن پالایشگاه آبادان در محل آتش سوزی حضور یافته بود و در جلوی چشمان وی بیت المال در حال سوختن بود، اعلام کرد که «عملیات ضربتی خاموش کردن آتش موفقیت آمیز نبوده و طبق اعلام تیم عملیات، حدود ۱۰ تا ۱۵ ساعت زمان می برد تا محتوای مواد سوختی درون مخزن بسوزد و به پایان برسد. باید تا پایان سوختن مواد مخزن صبر کرد».

همچنین مرضیه شاهدایی معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی که با تاخیر 2 روزه در محل آتش سوزی حاضر شد، در اظهاراتی تعجب برانگیز گفت: این یک تصمیم جمعی بود که بگذاریم مواد بسوزد.

بنا به گفته مدیر بیمه‌های آتش سوزی بیمه ایران، میزان خسارت تخمینی ناشی از حادثه آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا ٦٠ میلیون یورو است.

سه روز بعد از این حادثه ، فریدون حسنوند رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت که تیم کارشناسی با حضور افراد متخصص و فنی به منظور بررسی دلایل و عوامل آتش‌سوزی و برآورد میزان خسارت پتروشیمی بوعلی سینا از سوی کمیسیون به ماهشهر اعزام خواهد شد.

وی از «حضور زنگنه در کمیسیون انرژی برای بررسی ابعاد آتش سوزی پالایشگاه ماهشهر» خبر داد و افزود: بعد از اعزام این تیم از بیژن زنگنه وزیر و معاونین وزارت برای حضور در کمیسیون دعوت می شود و بعد از گرفتن گزارش آنان، نظر نهایی کمیسیون انرژی در مورد این حادثه در صحن علنی مجلس قرائت خواهد شد.

همچنین اسد اله قره خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس روز سه شنبه 22 تیر ماه در گفتگو با خبرنگار افکار نیوز از «تصمیم کمیسیون انرژی بر حضور زنگنه و ربیعی در مجلس» خبر داد و گفت که در جلسه رسمی کمیسیون تصمیم گرفته شد تا یک هیئت مرکب از اعضای کمیسیون انرژی، مسئولین پدافند غیرعامل، متخصصان و کارشناسان فنی و ایمنی به ماهشهر جهت بررسی حادثه اعزام شوند و پس از گزارش این هیئت، بیژن زنگنه وزیر نفت و علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بعنوان سهامدار هلدینگ خلیج فارس در جلسه کمیسیون حاضر شوند تا به سوالات نمایندگان پاسخ دهند.

از طرف دیگر علی گل مرادی نماینده بندرماهشهر، امیدیه، هندیجان و بندر امام خمینی در مجلسروز شنبه 19 تیر در گفتگو با خبرنگار افکار نیوز ضمن «تشریح جزئیات حادثه پالایشگاه ماهشهر» و با بیان اینکه کمیسیون انرژی مجلس پیگیر این حادثه و علل و عوال وقوع این آتش سوزی است، گفت: بعد از وقوع این حادثه اینجانب از طرف کمیسیون ماموریت یافتم تا گزارشی تهیه و به کمیسیون تقدیم کنم.

در حالا حاضر 45 روز از حادثه آتش سوزی در پتروشیمی بوعلی سینا می گذرد، هنوز برای تحقق وعده های داده شده رئیس کمیسیون انرژی مجلس به مردم، سخنگوی کمیسیون و حتی نماینده ماهشهر، گامی برداشته نشد و دلایل تعلل و کم کاری کمیسیون هم مشخص نیست.

از آنجا که کمیسیون انرژی مجلس مقرر کرد تا ابتدا هیئتی به ماهشهر اعزام شود و بعد از 2 وزیر نفت و تعاون جهت حضور در کمیسیون دعوت شود، و از طرفی هنوز هیئتی اعزام نشده، در واقع بدان معناست که بعد از بزرگترین آتش سوزی در پالایشگاه کشور، وزیر نفت بعنوان بالاترین مقام مسئول هیچ گزارشی به مجلس نداده و معلوم نیست که چه زمانی گزارش بدهد و ازطرف دیگر کمیسیون تخصصی مجلس هم چندان پیگیر این موضوع نیست.

از طرف دیگر در دقایق اولیه بامداد روز شنبه 17 مرداد خطوط لوله انتقال گاز ترش نزدیک شهر گناوه در استان بوشهر دچار آتش سوزی شد.

در این حادثه یک نفر کشته و سه نفر مجروح شدند.

محل حادثه 30 کیلومتری گناوه و 130 کیلومتری بوشهر بود.

این حادثه در ایستگاه تقویت فشار گودری در روستای شول شهرستان گناوه اتفاق افتاد.

بعد از این حادثه فریدون حسنوند نماینده اندیمشک در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار افکار نیوز از اعزام هیئت کمیسیون انرژی به گناوه خبر داد و گفت: مجلس پیگیر حادثه آتش سوزی خطوط لوله انتقال گاز ترش به گناوه است و ما از این حادثه گزارش تهیه می کنیم.

قرار بود کمیسیون نتیجه بررسی های خود را ظرف یک هفته آبه هیئت رئیسه مجلس ارائه کند تا در صورت لزوم گزارش این آتش سوزی در صحن مجلس قرائت شود.

اما این وعده هم محقق نشد و معلوم نیست این وعده ها کی محقق می شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری افکارنیوز، تاریخ انتشار: یکشنبه 31 مرداد 1395، کدخبر: ۵۴۳۱۰۶، www.afkarnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین