پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۰۸۵۵
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۸
خیانت‌ در‌ امانت یعنی تصاحب، استعمال، تلف یا مفقود کردن اموال یا اسناد به زیان مالکان یا متصرفان آن‌ها زمانی که اشیای مزبور به عنوان اجاره، امانت، رهن، وکالت یا هر کار با اجرت و بی اجرت به کسی داده شده و مقرر بوده که اشیای مزبور مسترد شود یا به مصرف معین برسد.
شعار سال: به موجب ماده ۶۷۴ ق. م. ا مصوب ۱۳۹۲ بخش تعزیرات که مقرر می‌دارد《 هر گاه اموال منقول یا غیر منقول یا نوشته‌هایی از قبیل سفته و چک و قبض و نظایر آن به عنوان اجاره یا امانت یا رهن یا برای وکالت یا هر کار با اجرت یا بی اجرت به کسی داده شده و بنا بر این بوده است که اشیاء مذکور مسترد شود یا به مصرف معینی برسد و شخصی که آن اشیاء نزد او بوده آن‌ها را به ضرر مالکین یا متصرفین آن‌ها استعمال یا تصاحب یا تلف یا مفقود نماید به حبس از سه ماه تا یک ونیم سال محکوم خواهد شد. 》

خیانت‌ در‌ امانت عبارت است از تصاحب، استعمال، تلف یا مفقود کردن اموال یا اسناد به زیان مالکان یا متصرفان آن‌ها زمانی که اشیای مزبور به عنوان اجاره، امانت، رهن، وکالت یا هر کار با اجرت و بی اجرت به کسی داده شده و مقرر بوده که اشیای مزبور مسترد شود یا به مصرف معین برسد.

برای تحقق جرم خیانت در امانت سه شرط اساسی لازم می‌باشد:

۱. وجود قرارداد قبلی
۲. وجود شیئی
۳. تحویل شیئی

برای تحقق جرم خیانت در امانت لازم است که تسلیم شئ به شخصی منحصراً در اثر عقد یا قراردادی به وسیله عقود مذکور در ماده فوق (۶۷۴ ق. م. ا) یا ناشی از حکم قانونگذار باشد پس در نتیجه اگر خارج از قرار داد‌های مذکور چیزی به کسی داده شود و این شخص آن را تصاحب یا استعمال یا تلف یا مفقود نماید چنین عملی بزه خیانت در امانت نمی‌باشد.
چنانچه در اجاره اماکن مسکونی مستاجر نسبت به مبل و اثاث وسایر اشیای مندرج در آن با سونیت اقدام به تصاحب، تلف و مفقود کردن نماید مرتکب جرم خیانت درامانت شده و مستوجب مجازات می‌باشد.

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از کانال تلگرامی حقوق ثبت
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین