پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۱۵۱۳
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۲
خبر کشته شدن محمد حسین پور مشهور به دکتر سایان که مدعی منجی و امام زمان بودن شده بود؛ خبر جالبی بود که بازخورد‌های بسیاری داشت؛ اما دکتر سایان کیست و چگونه امام زمان جعلی شد؟

  شعار سال:  چند روز پیش، نهاد‌های امنیتی مستندی به نام «مرگ با هزار چاقو» منتشر کردند که داستان آن درباره درگیری نیرو‌های امنیتی با فردی بود که قصد عملیات خرابکارانه در کشور را داشت و سرانجام در درگیری با نیرو‌های امنیتی کشته شد. این فرد، محمد حسین‌پور نام داشت که چند سال قبل با نام دکتر سایان، در شبکه‌های اجتماعی شهرت زیادی برای خود دست و پا کرده بود.
 
محمد حسین‌پور در روستای دمیرچی شهر «سراب» از استان آذربایجان شرقی بدنیا آمد، اما در کرج بزرگ شده است. در کرج مربی ورزش‌های رزمی شد و سبک خود را اختراع کرد که به نام سبک سایان مشهور شد و البته مدتی بعد نام آن را ساکاریو گذاشتند. ظاهرا نام این سبک برگرفته از سبک «کان‌زن‌ریو» است و به همین علت برای کسانی که با آن مواجه می‌شدند، به نظر موضوعی جدی و سبکی واقعی بود که به همین دلیل هشتگ آن هم در اینستاگرام بسیار پرکاربرد شد!
 
او در سبک آموزش خود به شکل شعارزده‌ای از نماد‌های ملی و مذهبی استفاده می‌کرد و همین مسئله موجب شد بار‌ها و بار‌ها صدا و سیما از او برای حضور در برنامه‌های مختلف دعوت کند و او را به عنوان یک نخبه و نویسنده ایرانی که دعوت کشورهای خارجی را برای تدریس نپذیرفته معرفی کند؛ حال آنکه نه دعوت‌نامه‌ای در کار بود و تدریسی در دانشگاه!
 
خبرگزاری صدا و سیما سال ۹۴، تالیف یکی از کتاب‌های او را اینگونه پوشش داده بود «دکتر محمد حسین پور سایان بعد از تلاشی چهار ساله موفق به تالیف یکی از مهمترین منابع هنری کشور شد. وی با اشاره به این موفقیت گفته تربیت هنرمندان متعهد و متخصص و آشنایی آنان با قوانین علمی و عملی هنر از اهداف تالیف این دایره المعارف است. این جوان نخبه البرزی که دارای دکترای استاتیک گرایش پاتابیولوژی از دانشگاه سابانجی استانبول ترکیه است، در خصوص ضرورت و اهمیت تالیف این کتاب، اظهار داشت: با توجه به گسترش روزافزون هنر‌های زیبا در جامعه و کمبود نیروی انسانی متخصص در این زمینه، خوانندگان این کتاب با تغذیه علمی خواهند توانست در گسترش هنر صحیح، نقش عمده‌ای در رشد و شکوفایی کشورمان داشته باشند. پور سایان که گریمور سری اول سریال آلمانی هشدار برای کبری ۱۱ نیز بوده است از کشور هند و شبکه‌های غربی و ضد ایرانی من و تو و فارسی وان نیز برای ثبت این اثر به نام آن‌ها دعوت‌نامه‌هایی دریافت کرده، ولی با وجود حس میهن پرستی به همه آن‌ها پاسخ منفی داده است»
 
روزنامه جوان هم بدون توجه به منبع خبر، ادعا‌های سایان را بازنشر داد و او را با این ادبیات معرفی کرد «دکتر محمد حسین پور که از افتخارآفرینان کشور با کار نامه درخشان علمی و ورزشی به شمار می‌رود و خود به عنوان قهرمان در مبارزات آزاد المپیک در سال ۲۰۱۶ میلادی روسیه نشان طلا را به گردن آویخت. محمد حسین پور مشهور به دکتر سایان که بنیانگذار این رشته عظیم می‌باشد با شماره مجوز ۳۰۰۳۵۳ سبک علمی ورزشی در تاریخ دهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ در ایران است و آوازه شهرتش در جهان پیچیده است، تاکنون قهرمانان بسیاری از طبقات ضعیف جامعه را به صورت رایگان آموزش و پرورش داده است و بیشترین شاگردان رزمی در ایران توسط او آموزش دیده و به مقام‌های بزرگی دست یافته‌اند.»
 
مدال‌هایی که حسین پور از او صحبت می‌کند، دانشگاهی که از آن مدرک گرفته است و افرادی که روش او را در خارج از ایران تایید کرده‌اند، عموما وجود خارجی نداشتند، اما رسانه‌های ذست راستی، آنقدر شیفته این فرد شدند که تحقیقی درباره این ادعا‌ها انجام ندادند.
 
خبر صدا و سیما البته با نهایت بی‌دقتی تنظیم شده بود. سایان در زمان پخش فصل اول سریال کبری ۱۱، احتمالا حدود ۱۰ سال سن داشته و البته گریمور یک سریال بودن، هیچ ارتباطی به تالیف کتاب ندارد.
 
سایان آنقدر مشهور شد که زمانی به برنامه رضا رشیدپور هم دعوت شد. او در آن برنامه از کتاب‌هایی که نوشته سخن می‌گوید و از دو جلد دایره‌المعارف سخن گفته که نوشته است؛ یکی دایره المعارف «هنر در رسانه‌های جهانی» در ۲۲ فصل و دیگر دایره المعارف دو زبانه «آموزش ساکاریوها» در ۴ فصل.
 
در همان برنامه حالا خورشید، سایان توضیح می‌دهد که دانشگاه هند گفته کتاب‌هایش را ترجمه کنند! رشیدپور هم این موضوع را تایید می‌کنند اما دقت نمی‌کند که این جمله تا چه اندازه نامربوط است، چراکه هند هزاران دانشگاه دارد و مشخص نیست منظورش کدام دانشگاه بوده تا آن را راستی‌آزمایی کرد؛ مثل اینکه کسی بگوید کتابش در دانشگاه ایران ترجمه شود.
 
او در برنامه رشیدپور اعتراف می‌کند که هزاران نسخه از کتاب را در خانه دارد و فروش نرفته است و وقتی از میزان علمی بودن کتاب از او سوال شد، پاسخ داده بود که در یک دانشگاه علمی کاربردی، این کتاب تدریس می‌شود.
 
محمد حسین پور آنقدر به تلویزیون دعوت شد و در برنامه‌های مختلف به عنوان کارشناس و نخبه معرفی شد تا عاقبت جو او را گرفت و فیلمی از اسب‌سواری خود منتشر کرد و وعده داد که در چند روز آبان ماه رنگ آسمان به خاطر او تغییر خواهد کرد و اینگونه ادعای «امام زمان» بودن کرد و در آن فیلم از مانیفست خود سخن گفت و به پیروانش هم توصیه کرد کتاب «ساکاریوها» را بخوانند!

فیلم ادعای زمان بودن توسط محمد حسین پور

تعداد بازدید : 124


 
در مستند صدا و سیما، ادعا شده بود که این چهره توسط رسانه‌های غربی مشهور شده بود، اما دست‌کم درباره شبکه‌های تلویزیونی، این ادعا درست نیست و حضور او در شبکه‌های صدا و سیمای ایران، باعث شهرت او شده و لااقل شبکه‌های مشهور تلویزیونی خارج از کشور (من و تو، بی‌بی‌سی، ایران اینترنشنال و صدای آمریکا) مصاحبه‌ای از این چهره منتشر نکرده‌اند.
 
هرچند در روز‌های اخیر، فیلم حضور او در برنامه حالا خوشید مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است، اما او در برنامه‌های دیگری نیز حضور یافته بود. پیش از این شبکه خبر، جام جم، شبکه یک و سلامت در قالب برنامه‌های مختلف و سخنرانی و ... او را به صداوسیمای جمهوری اسلامی آورده بودند. اما یکی از دلایل شهرت فیلم حالا خورشید، این بود که در همان ایام این فرد شروع به طرح ادعا‌های جالب کرد.
 
سایان که بسیاری از حرکات و رفتار و سیمایش را از روی شخصیت «جومونگ» کپی کرده بود، ناگهان از جومونگ به «مختار» تغییر حالت داد و او خود را منجی و امام زمان شیعیان خواند و بعد از آن ادعا‌های دیگری هم مطرح کرد. بعد از آن وی شروع به طرح ادعا‌هایی علیه نظام جمهوری اسلامی کرد و از کشور خارج شد و ظاهرا مدتی پیش او به کشور بازگشت و توسط نیرو‌های امنیتی کشته شد.
 
صدا و سیما، در این سال‌ها، به افرادی مشابه هم تریبون و فرصت داده تا حس میهن‌پرستی را تقویت کند و در مقابل نخبگانی که از کشور مهاجرت می‌کنند، دانشمندان ملی معرفی کنند. اما این فرصتی برای افراد شارلاتان است تا ادعا‌های کذب خود را مطرح کنند و مجریان صدا و سیما نیز که از روحیه نقادی برخوردار نیستند، عموما شیفته گزافه‌گویی‌های این افراد می‌شوند. از مخترع نیشابوری که دستگاهی ساخته بود که بدون سوخت شروع به تولید برق می‌کرد تا دستگاه مستعان که کرونا را تشخیص می‌داد و پسربچه ده ساله‌ای که طراح خودرو بود و با نوبخت هم دیدار کرده بود.

                


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی رویداد 24  ، تاریخ انتشار: 11 مهر 1400، کدخبر: 281405،www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین