پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۱۹۷۸
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۵
مهدی محمودی، مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور در خصوص کندی صدور شناسنامه برای فرزندان حاصل از مادران ایرانی و پدران خارجی مدعی شده است که در صورت تکمیل پرونده‌های متقاضیان، مراحل رسیدگی به خوبی پیش خواهد رفت، اما به دلایل مختلف رسیدگی به پرونده‌ها طولانی می‌شود. افکار عمومی این برداشت جناب مدیرکل را به هیچ وجه کافی ندانسته و در صورت تداوم مشکل اقدام به مکاتبه رسمی و اخذ توضیحات کتبی خواهد شد.

شعار سال: مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور گفت: در صورت تکمیل پرونده‌های متقاضیان، مراحل رسیدگی به خوبی پیش خواهد رفت اما به دلایل مختلف رسیدگی به پرونده ها طولانی می‌شود.
 
آبان ماه سال گذشته اولین شناسنامه برای فرزندان حاصل از مادر ایرانی و پدر خارجی صادر شد و در نهایت تلاش‌های فعالان حوزه زنان و کنشگران مدنی نتیجه داد و فرزندان حاصل از این ازدواج‌ها شناسنامه‌دار شدند.
 
از زمان تصویب قانون اعطای تابعیت به فرزندانِ دارای مادر ایرانی و پدر خارجی ۱۸ هزار و ۳۰۰ نفر از افراد متقاضی دریافت شناسنامه در سایت اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری تهران و وزارت کشور ثبت‌نام کردند.
 
آئین‌نامه این قانون توسط دولت تصویب و به استانداری‌ها ابلاغ شده است؛ در حقیقت متولی این موضوع استانداری‌ها هستند. افرادی که در خارج از ایران هستند می‌توانند به کنسوگری‌ها مراجعه کرده و درخواست‌شان را ثبت می‌کنند. همچنین افرادی که در داخل ایران هستند به استانداری مراجعه کرده و درخواست‌شان را ارائه کنند.
 
از زمان تصویب این قانون و صدور اولین شناسنامه برای فرزند حاصل از مادر ایرانی و پدر خارجی، تاکنون نزدیک به یک‌سال می‌گذرد و این روند کمی با کندی پیش روند و در طول یک‌سال تنها نزدیک به 4 هزار نفر از این فرزندان شناسنامه صادر شدند و به همین منظور، این موضوع را از اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور پیگیری کردیم.

مهدی محمودی، مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، درباره صدور شناسنامه برای فرزندان مادران ایرانی و پدران خارجی، اظهار کرد: به دنبال ابلاغ قانون و آئین‌نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج مردان خارجی با زنان ایرانی، اجرای آن به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت و تاکنون تعداد ۳۸۳۴ فقره شناسنامه صادر شده است.
 
او درباره چرایی کندی در روند صدور شناسنامه برای فرزندان حاصل از مادران ایرانی و پدران خارجی، گفت: مراحل رسیدگی در صورت تکمیل پرونده‌های متقاضیان به خوبی پیش خواهد رفت اما به دلایل مختلف از جمله تکمیل نبودن مدارک متقاضیان، زمان بر بودن فرآیند اثبات نسب، زوجیت، گواهی تولد و غیره توسط دستگاه‌های ذیربط، رسیدگی به پرونده‌ها طولانی می‌شود.
 
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور درباره آمار ثبت ازدواج‌های رسمی، تصریح کرد: با توجه به این‌که برای تشکیل پرونده بر اساس آئین‌نامه، ملاک ازدواج شرعی مادر ایرانی با پدر خارجی شامل عقدنامه رسمی یا هر سند معتبر قانونی مبنی بر وقوع نکاح (ازدواج شرعی) یا صدور رأی قضایی مبنی بر وجود رابطه زوجیت در نظر گرفته است، جمع‌بندی آمارها در این خصوص، زمان بر خواهد بود.
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  برنا، تاریخ انتشار:  16 مهر  1400، کدخبر: 1242310، www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین