پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۳۰۱
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱
شماری از کارشناسان و صاحب نظران حقوقی شرکت کننده در کنگره بین المللی حقوق هسته ای در دهلی نو روز جمعه با اشاره به دستاوردها و تاثیرات توافقنامه جامع هسته ای برای ایران ،منطقه و جهان ،خواستار عمل امریکا به تعهداتش در برجام شدند.

شعار سال: این افراد توافقنامه جامع هسته ای بین ایران و گروه پنج بعلاوه یک را الگویی برای رفع مسائل و اختلافات جامعه جهانی در آینده دانستند.
این سمنیار که با هدف تبیین مذاکرات هسته ای ایران برای کارشناسان ، تجار و صنعتگران برگزار شد ،کارشناسان حقوقی در خصوص روند مذاکرات برجام و تاثیرات منطقه ای و بین المللی آن گفت وگو کردند.
'
محسن بهاروند' معاون دبیرکل سازمان مشورت حقوقی آسیا و آفریقا با اشاره تاریخچه ای از برنامه هسته ای ایران خاطر نشان کرد ایران درسال 1353 برنامه هسته ای خود را برای تولید 23 هزار مگاوات برق از انرژی هسته ای و ایجاد چرخه سوخت به آژانس انرژی اتمی ارائه کرد که مخالفتی با آن نشد.
وی تصریح کرد حمله صدام و تحمیل جنگی هشت ساله و بازسازی پس از آن برنامه انرژی هسته ای ایران را به تاخیر انداخت .
این حقوقدان ایرانی در خصوص علت طولانی شدن مذاکرات هسته ای گفت که واقعیت این است که کشورهای غربی باعنوان غنی سازی صفر قصد داشتند ایران را ازحق خود محروم کنند .
وی تصریح کرد کشورهای غربی با تفسیر اشتباه یا مغرضانه از 'ان.پی.تی' اصرار می کردند که غنی سازی جزئی از حق استفاده صلح آمیز نیست و سعی می کنند کشورها را به دو بخش تولید کننده و مصرف کننده تقسیم کنند .

**
تثبیت حق غنی سازی، پیروزی بزرگ ایران
بهاروند با بیان اینکه ایران در نهایت با مقاومت خود غنی سازی را تثبیت و به تائید شورای امنیت رساند گفت که این موفقیت بزرگی برای ایران بود.
وی افزود:ایران تنها کاری که بعد از تثبیت این حق خود کرد آن را برای یک دوره زمانی مشخص به تاخیر انداخت که این اقدامی حقوقی است .
معاون دبیرکل سازمان مشورت حقوقی آسیا ،هدف کشورهای غربی و قطعنامه های آژانس بین المللی و شورای امنیت را تعلیق غنی سازی دانست و تصریح کرد توافق هسته ای به نحوی تمام شد که ایران تعلیق را لغو و غنی سازی را بدست آورد.
وی افزود:امریکا زمانی پای میز مذاکراه آمد که ایران توانست اورانیوم را 20 درصد غنی سازی و اقدام به تولید صفحه های سوخت نیروگاه تحقیقاتی کند.
این حقوقدان ایرانی با اشاره به نیاز حدود یک میلیون بیمار در کشور به داروهای راکتور تهران خاطرنشان کرد ایران به رغم درخواست های مختلف برای تامین سوخت برای تولید دارو، پس از مخالفت آزانس بین المللی برای تامین سوخت، اقدام به بومی سازی آن کرد.
وی با بیان اینکه شورای امنیت ،شش قطعنامه تحریم علیه ایران تصویب کرد گفت این قطعمامه ها یکی از دلایل اصلی پیچیده شدن اوضاع شده بود.
بهاروند گفت که ایران با مذاکره توانست با یک قطعنامه ، شش قطعنامه قبلی را لغو کند که باید شورای امنیت از این رویه برای دیگر کشورها نیز استفاده کند.
وی بکارگیری دیپلماسی علمی را از دیگر درسهای گفت وگوهای هسته ای دانست و تصریح کرد دکتر صالحی و ارنست مونیرو وزیر انرژی امریکا زمانی که مذاکرات با بن بست مواجه شد با درک مشترک از مسائل علمی توانستند با رفع بن بست مذاکرات را به جلو ببرند.
این حقوقدان با بیان اینکه هنوز دیپلماسی و مذاکراه کارامد است گفت همچنان می توان یک موضوع هرچند پیچیده را با دیپلماسی و مذاکره حل کرد.

**
امریکا به تعهدات خود در برجام عمل کند
'
آجی کونتاماکالا' کارشناس حقوقی نیز در این سمینار با اشاره به لغو نشدن تمامی تحریم های ایران از سوی امریکا گفت این کشور باید با عمل به تعهدات خود، تمامی تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای ایران را بردارد.
وی تصریح کرد درصورتیکه قدرت های بزرگ به تعهدات عمل در زمینه های مختلف عمل نکنند زمینه بی اعتمادی کشورها دیگر می شوند.
آرتام لازاری ' وکیل دادگاه اروپایی حقوق بشر نیز بابیان اینکه توافق هسته ای ایران به نفع دو طرف بود خاطرنشان کرد که جهان می داند که فعالیت های هسته ای ایران صلح آمیز است .
وی تصریح کرد باید با عمل ایران به تعهداتش طرف مقابل نیز تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای ایران را به طور کامل بردارد.
کنفرانس پنج روزه آینده حقوق هسته ای با بررسی انتظارات اجتماعی ،محیط زیست و تجارت مرتبط با فناوری هسته ای از دیگر موضوعات این سمینار است .

اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی، تاریخ انتشار 21 آبان 95 ، کد مطلب: 82304033: www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین