پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۳۵۲۰
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۱
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران گفت: ۳۷ هزار میلیارد تومان بدهی معوقه به سیستم بانکی از سال‌های پیش در حوزه مترو وجود دارد.
شعار سال: سید مجتبی شفیعی روز سه شنبه در هجدهمین جلسه اعضای شورای اسلامی شهر تهران افزود: یکی از مهم‌ترین عرصه‌های بروز خدمات شهری، حوزه حمل و نقل عمومی است و بدهی به سیستم بانکی باعث شده بخش زیادی از خدمات شبکه بانکی به شرکت مترو دچار اختلال جدی شود.

شفیعی اظهارداشت: تکمیل خطوط فعلی شبکه مترو ۳۵ هزار میلیارد تومان منابع، توسعه خطوط انشعابی به ۳۶ هزار میلیاد تومان دیگر، ساخت خطوط هشت تا ۱۱ مترو طبق طرح جامع حمل و نقل ریلی تهران به ۲۰۱ هزار میلیارد تومان و برای خطوط اکسپرس به ۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی فرسوده است؛ اعلام کرد: برای تأمین ۶ هزار دستگاه اتوبوس به ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز است.

وی خاطرنشان کرد: تهیه تجهیزات جانبی، ساخت ایستگاه‌ها، نگهداشت، نوسازی و سایر اقدامات با این منابع موجود شهرداری قابل اجرا نیست و فقط می‌توان بخشی از وضع موجود را حفظ کرد و اقداماتی برای بهبود بخشی از خدمات انجام داد.

تعریف منابع درآمدی جدید در حوزه حمل و نقل عمومی

شفیعی با اشاره به بی توجهی دولت طی سال‌های گذشته به عنوان بزرگ‌ترین تامین کننده مالی به حوزه حمل و نقل عمومی، ادامه داد: عقب ماندگی موجود به دلیل این است که بار تامین منابع مالی همواره بر دوش شهرداری گذاشته شده بود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران گفت: با این شرایط اقدام تحولی که جزو شعار‌ها و اهداف مدیریت شهری جدید است، مقدور نیست مگر اینکه منبع جدید درآمدی تعریف شود که یکی از این منابع تهاتر نفت است و باید ظرفیت‌های موجود در دولت برای این موضوع بکار گرفته شود و تهاتر از طریق نفت در اولویت قرار گیرد.

وی با بیان اینکه از طریق ستاد ملی کرونا درخواست‌هایی ارسال شده است تا تامین ناوگان اتوبوس و مترو از طریق تهاتر نفت انجام شود، افزود: باید به مشارکت بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل عمومی توجه کرد، لایحه‌ای تقدیم شورا شده تا مشارکت بخش خصوصی در توسعه حمل و نقل عمومی به صورت جدی اجرایی شود.

شفیعی اضافه کرد: قراردادی هم به تازگی با بخش خصوصی برای تامین اتوبوس یکی از خطوط منعقد شده تا بخش خصوصی تامین کننده ناوگان باشد، این امر نیازمند تصویب لایحه در شورای اسلامی شهر تهران است.

استفاده از ظرفیت ماده ۱۲ برای توسعه حمل و نقل پاک

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران درباره توسعه حمل و نقل پاک و انسان محور گفت: اغلب این بخش در برنامه‌ها مغفول مانده است و باید با فرهنگ سازی به استفاده از اسکوتر و دوچرخه برقی به صورت جدی نگاه کرد.

به گفته وی ظرفیت‌های قانونی توسعه حمل و نقل پاک نظیر ماده ۱۲ وجود دارد که تاکنون استفاده نشده است.

شفیعی اعلام کرد: افتتاح چهار ایستگاه دیگر مترو و اخذ مجوز سیر قطار ملی و فعال سازی قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن از برنامه‌هایسال جاری است.

نیمی از سهم پیش پرداخت قرارداد ۶۳۰ واگن را شهرداری پرداخت کند

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران اضافه کرد: حدود چهار سال از معطلی قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن مترو در دولت سپری می‌شود و به تازگی جلسه‌ای با معاون اول ریاست جمهوری برگزار شده که ۱۵ درصد پیش پرداخت در حدود سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان را دولت پرداخت کند.

وی یادآورشد: این درحالی است که دولت می‌گوید که ۷.۵ درصد همین پیش پرداخت را شهرداری پرداخت کند با آنکه شهرداری برای این موضوع اعلام آمادگی کرده، اما دولت درباره سهم خود هنوز اقدامی انجام نداده است و اگر دولت همین امروز پیش پرداخت را بپردازد حدود ۲۸ ماه آینده نخستین بخش واگن‌ها به دست شهرداری می‌رسد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران درباره خط ۶ و ۷ مترو بیان کرد: ۹ کیلومتر از بخش میانی خط ۶ مترو تهران از میدان امام حسین (ع) تا تربیت مدرس باید امسال به بهره برداری برسد.

وی خاطرنشان کرد: سال آینده باید ۱۰ ایستگاه باقی مانده و بهره برداری از توسعه جنوبی به طول ۸ کیلومتر با چهار ایستگاه صورت گیرد. سال ۱۴۰۱ باید پنج کیلومتر از خط ۷ مترو تهران با سه ایستگاه افتتاح شود.

شفیعی با بیان اینکه ساخت و تکمیل چهار پایانه دولت آباد، آزادگان، اکباتان و تختی در برنامه قرار دارد؛ ادامه داد: توسعه خطوط انشعابی در خط ۴ (توسعه شرقی و غربی) در اولویت قرار دارد که امسال کار اجرایی توسعه شرقی و فاز نخست توسعه غربی آغاز می‌شود، همچنین در حال برنامه ریزی تامین منابع مالی برای توسعه خطوط جدید مترو از خطوط ۸ تا ۱۱ هستیم.

کسری ۱۴۶۷ دستگاه واگن برای خطوط فعلی مترو

معاون شهردار با بیان اینکه در مجموع حدود یک هزار و ۴۶۷ دستگاه واگن برای خطوط موجود مترو کسری وجود دارد، گفت: ۶۰ درصد از واگن‌های DC،۲۰ درصد واگن‌های AC و ۷۰ درصد واگن‌های ۲ طبقه از مرز استاندارد تعمیرات اساسی عبور کرده‌اند.

به گفته شفیعی؛ امسال ۱۲ رام قطار AC، دو رام قطار DC و ۱۲ واگن دو طبقه اورهال خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه عمر متوسط وضعیت ناوگان سواری ۹ سال و ناوگان ون ۱۳ و نیم سال است افزود: ناوگان ون ۱۰۰ درصد به فرسودگی رسیده و بخشی از چرخه خدمت خارج شده، سهم سفر تاکسیرانی هم پیش از کرونا ۲۳.۸ درصد بوده که درحال حاضر از سه میلیون به یک و نیم میلیون جابجایی در روز رسیده است.

به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران؛ قرارداد ۱۷۵ دستگاه اتوبوس منعقد شده و ۱۱۰ دستگاه آن طی روز‌های آینده تحویل شهرداری خواهد شد و مابقی ظرف یک ماه آینده تحویل داده می‌شود.

شفیعی با بیان اینکه باید قرارداد ۱۰۰ دستگاه اتوبوس دیگر بر اساس ظرفیت اوراق مشارکت منعقد می‌شود، افزود: همچنین ۲۰ دستگاه ون مناسب سازی شده ویژه معلولان و جانبازان درحال تحویل است.

تحویل بخش اول اتوبوس‌های طرح مصوبی ستاد کرونا تا ۷ ماه آتی

وی در ادامه اضافه کرد: طبق وعده ستاد ملی کرونا تخصیص ۲ هزار دستگاه اتوبوس به شهر تهران درحال پیگیری از طریق تهاتر با نفت است. وعده داده شده که حداکثر طی هفت ماه آینده نخستین بخش اتوبوس‌ها تحویل داده شود.

معاون شهردار تهران درباره رفع مشکل مخازن گاز ۵۰۰ دستگاه اتوبوس، توضیح داد: مخازن گاز ۵۰۰ دستگاه اتوبوس نیز مجوز استاندارد را دریافت کرده و تحویل خودروساز شده است که درصورت تأییدیه مجوز خودروسازان ایران خودرو و شهاب سازان، نصب مخازن گاز تا پایان امسال انجام خواهد شد.

شفیعی با بیان اینکه اورهال ۳۰۰ دستگاه اتوبوس نیز درحال انجام است، گفت: خرید ۵۰۰ دستگاه اتوبوس از منابع شهرداری و اوراق مشارکت جزو برنامه‌های میان مدت شهرداری است.

وی ضمن ارزشمند خواندن بکارگیری ۱۵۰ دستگاه اتوبوس برقی با مشارکت بخش خصوصی، عنوان کرد: بخش خصوصی منتظر تصویب لایحه هستند که در این صورت یک خط اتوبوس برقی با سرمایه گذاری بخش خصوصی اجرا خواهد شد.

معاون شهردار تهران در ادامه اظهار داشت: پیگیری برای رفع موانع قانونی واردات اتوبوس کارکرده با کارکرد پایین درحال انجام است که این تجربه در وزارت راه صورت گرفته است. در حوزه شهری هنوز از این ظرفیت استفاده نشده است، اما یک بخش خصوصی پیشنهاد این اقدام را ارائه کرده است.

به گفته شفیعی؛ افزایش سهم سامانه اتوبوسرانی در مجموعه حمل و نقل عمومی نیز درحال پیگیری است.

ضرورت بازنگری در ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی

معاون شهردار درباره بازنگری اتوبوسرانی و مترو، گفت: هر دو این شبکه‌ها باید بازنگری شوند و مکان یابی ایستگاه‌ها و اعزام برنامه اتوبوس‌ها اصلاح شود.

شفیعی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین اقدامات در حوزه تاکسیرانی نوسازی ناوگان است گفت: نوسازی ۱۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده درحال پیگیری است و تا امروز سه هزار دستگاه نوسازی شده‌اند. باید طرح ویژه‌ای در حمایت از معیشت رانندگان در بخش تاکسیرانی و اتوبوسرانی ارائه شود.

او ضمن تأکید بر اجرای هوشمندسازی در حوزه تاکسیرانی، بیان کرد: این موضوع در یک فاز اجرا، اما به دلایل سلایق مدیریتی جمع آوری شد و بخش قابل توجهی از ناوگان تحت خدمت نیستند چرا که نظارتی بر عملکرد آن‌ها صورت نمی‌گیرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پایان، خبر داد: ساخت و اجرای اولین آزمایشگاه مرجع پایش آلودگی هوا در حد استاندارد‌های بین المللی نیز درحال پیگیری است و زمین احداث بنای آن تأمین شده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایرنا، تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۴۰۰، کد خبر: ۸۴۵۱۸۷۱۰، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین