پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۴۴۶۷
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
اَزگیل در زبان گیلکی "کونوس", "کُنوس"؛ در زبان مازندرانی"کِنِس" و "کندس" و در زبان تالشی "فتر" نامیده می‌شود. میوه ازگیل بسیار سخت و اسیدی است و تا زمانی که خوب رسیده نشود قابل خوردن نیست. گوشت ازگیل پس از رسیدن از رنگ سفید به قهوه‌ای تغییر می‌یابد و کاملاً نرم و شیرین می‌شود. ازگیل سرشار از ویتامین‌های «ب» و «ث» است. خواص دارویی ازگیل نیز از روزگاران بسیار دور مورد توجه بوده. بقراط ازگیل را برای مبتلایان به ترشی معده و مدفوع سوزان و عوارض تب، نافع می‌پنداشت. فصل برداشت ازگیل از نیمه‌های ابان تا اوایل دی ماه در گیلان است.
شعار سال: ازگیل میوه ای است که را می‌توان آن را به صورت تازه یا فراوری شده مصرف کرد. برخی از ازگیل، ترشی ازگیل ، مربای ازگیل و شوری ازگیل(آب کونوس) تهیه می‌کنند.

ازگیل خواص درمانی بی نظیری دارد. ازگیل شامل آب، قند ٬اسیدهای آلی (اسید مالیک -اسید سیتریک - اسید تارتاریک)، تانن، لعاب، اسید بوریک است. هستهٔ ازگیل به علت داشتن اسید سیانیدریک (Acid cianhidric)، عنصری سمی است و باید از خوردن آن اجتناب کرد. از خواص ازگیل می‌توان به کمک ازگیل به بهبود عضلات اشاره کرد. ازگیل حاوی آهن است و از این طریق به سلامت مغز کمک می‌کند. ازگیل میوه‌ای است که کالری کمی دارد و حاوی فیبر است و از این طریق باعث می‌شود که چربی ها به صورت آهسته جذب شوند. بنابراین یکی دیگر از خواص ازگیل کاهش وزن است.
 
فصل کونوس چینی یا چیدن ازگیل + خواص

ازگیل برای فشار خون و چربی خون و قند خون مفید است. درمان آبسه دهان و گلو با جوشانده برگ ازگیل -درمان آنژین با جوشانده برگ آن -درمان برفک با برگ آن-منظم کردن قاعدگی -درمان سالک با جوشانده برگ -درمان اسهال بچه‌ها با جوشانده برگ -منظم‌کننده کار روده‌ها -جوشاندهٔ برگ ازگیل ورم گلو و ناراحتی های حلق را از میان می‌برد. هم‌چنین به‌طور سنتی در گیلان و قزوین از «آب کونوس» برای درمان دهان درد استفاده می‌شده‌است.در درمان اسهال ساده-خونریزی داخلی -ورم روده-زخم دهان -تورم مخاط گلو با غرغره (پزشکی) کردن آب برگ درخت ازگیل سودمند است.
 
فصل کونوس چینی یا چیدن ازگیل + خواص

لازم به توضیح است که ازگیل با ازگیل ژاپنی ( انبوه به زبان گیلکی)، متفاوت بوده و دو میوه مجزا هستند. در شرایط حاضر ، استان گیلان حدود 500 هکتار باغ ازگیل داشته و بالغ بر 3 هزار تن، ثمر سالیانه می دهند.
 
تعداد بازدید : 500
 
اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین