پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۴۵۱۵
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۷
بیمارستان ۳۲ تختخوابی چرام استان کهگیلویه و بویراحمد که فروردین سال ۹۶ کلنگ زنی شد و قرار بود طی سه سال به بهره برداری برسد، همچنان پس از گذشت چهار سال به علت کمبود اعتبار پیشرفت فیزیکی چندانی نداشته و برای مردم این شهرستان به رویایی دست نیافتنی تبدیل شده است.
شعار سال: ساکنان شهرستان ۳۶ هزار نفری چرام بیش از ۴۵ سال است که برای دریافت خدمات درمانی ۳۰کیلومتر مسافت را بطور رفت و برگشت به شهرستان کهگیلویه می پیمایند و طی این سالها با توجه به نامناسب بودن مسیر ارتباطی تعداد زیادی از آنان قبل از رسیدن به بیمارستان امام خمینی دهدشت جان خود را از دست دادند.

مطالبه گری مردم چرام در راستای بهره مندی از خدمات درمانی و بهداشتی مطلوب طی چندین مرحله موجب شد تا بالاخره مسئولان در سال ۹۶ کلنگ بیمارستان ۳۲ تختخوابی این شهرستان را به زمین بزنند و رویای چندین ساله آنها را در مسیر تحقق قرار دهند.

عملیات اجرایی بیمارستان ۳۲ تختخوابی چرام در زمینی به مساحت ۲۰ هزار مترمربع و با زیربنای سه هزار و ۸۰۰ متر مربع در ۲ مرحله و ۶ طبقه در سال ۹۶آغاز شد و مثل همه پروژه ها خاکبرداری و دیوار کشی آن از سوی پیمانکار امید تازه ای در دل مردم برای داشتن یک بیمارستان خوب ایجادکرد ولی به دلایل مختلف و بروکراسی اداری روند اجرایی خوبی نداشته است.

شیوع و همه گیری ویروس کرونا هم تاثیرچندانی در روند اجرایی این طرح بلاتکلیف ایجاد نکرد هر چند که نیاز بود با توجه به همه گیری وشیوع ویروس کرونا این طرح برای خدمات رسانی بهتر به مردم وارد مدار بهره برداری می شد.

هر چند بر اساس قانون احداث بیمارستان در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر ممکن نیست ولی احداث این مرکز بستر درمانی ۳۲ تختخوابی با توجه به همه گیری ویروس کرونا در چرام باید عملیاتی می شد.
 
به گفته مسئولان پس از کلنگ زنی این طرح در سال ۹۶ بخاطر اینکه هیچ‌گونه موافقت‌نامه، قرارداد و ضوابطی برای اجرای آن از سوی وزارت بهداشت صادر نشد تنها محوطه‌سازی و تجهیز کارگاه آن اجرایی شد.

پس از وقفه ای طولانی مدت در مهرماه ۹۸ با اخذ مجوز قانونی وزارت بهداشت و درمان و موافقت سازمان بازرسی عملیات اجرایی این طرح از سر گرفته شد و تا اجرای فنداسیون پیش رفت ولی به دلایل نامعلوم مانند دیگر طرح ها روند اجرایی آن متوقف شد.

یکی از شهروندان چرام بر ضرورت بهره برداری هر چه سریعتر بیمارستان ۳۲ تختخوابی چرام تاکید کرد و گفت: ارایه خدمات بهداشتی و درمانی مناسب مطالبه اصلی مردم است که از سوی مسئولان تاکنون اجرایی نشده است.

اکبر نورایی مسیر ۳۰کیلومتری رفت و برگشت چرام - دهدشت را یکی از جاده های خطرناک استان دانست و افزود: بهره برداری از این بیمارستان علاوه بر کاهش هزینه ها نقش مهمی در ارتقای وضعیت سلامت مردم نیز دارد.

عابد یاری زاده دیگر شهروند چرامی با اشاره به اینکه در طی کرونا متحمل هزینه های سنگینی در بیمارستان امام خمینی (ره) دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه شده بیان کرد: داشتن یک بیمارستان کوچک برای دریافت خدمات بهداشتی و درمانی حق مردم شهرستان چرام است.

وی اضافه کرد: در صورت بهره برداری این بیمارستان علاوه بر ارتقای خدمات درمانی شاهد کاهش هزینه‌های درمانی و تردد بیماران به شهرستان‌های همجوار خواهیم بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری چرام با اشاره به پیشرفت ۴۵ درصدی فاز اول بیمارستان ۳۲ تختخوابی این شهرستان افزود: تاکنون اجرای فنداسیون، آرماتوربندی و بتن‌ریزی این طرح با هزینه ۴۰میلیاردریال انجام شده است.

سرتیپ خادمی با اشاره به آمادگی کامل پیمانکار برای اجرای این طرح با توجه به طی شدن مراحل قانونی آن تصریح کرد: با صدور مجوز قانونی از سوی دانشگاه به زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بهره برداری از پروژه بیمارستان ۳۲ تختخوابی چرام را یک مطالبه عمومی دانست و گفت: طی این سالها در روند اجرایی بیمارستان مشکلات قانونی به وجود آمد.

پرویز یزدانپناه با اشاره به مکاتبات انجام شده با مدیرکل دیوان محاسبات اضافه کرد: پیش بینی می شود طی هفته اینده روند اجرایی طرح از سر گرفته شود.

وی تصریح کرد: در سال جاری ۲۰۰ میلیارد ریال برای بیمارستان ۳۲ تختخوابی چرام تامین اعتبار شده و در سفر اخیر هیات دولت به استان قولهای لازم برای تزریق اعتبارات بیشتر برای تسریع در روند اجرایی داده شد..

یزدانپناه اضافه کرد: در صورت تامین اعتبارات تعیین شده پیش بینی می شود طی یکسال اینده این طرح به بهره برداری کامل برسد.

۲۴ خانه بهداشت، ۶ مرکز بهداشتی و درمانی، کلینیک درمانی پزشکان متخصص، سه پایگاه اورژانس جاده ای، ۲ مرکز شبانه روزی و بیش از پنج پایگاه سلامت شهری خدمات لازم را در زمینه های مختلف به مردم چرام ارائه می دهند.

شهرستان چرام با بیش از ۳۴ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت در ۱۶۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار:۱۵ آبان ۱۴۰۰، کد خبر:۸۴۵۲۲۸۸۵، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین