پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۵۵۷۱
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۰
محصول سالم با محصول ارگانیک تفاوت دارد! می‌توان محصولی سالم داشت، ولی نه با پیروی از استاندارد تعریف شده ارگانیک! به عبارت دیگر می‌توان اصول صحیح کاربرد سموم و کود‌های شیمیایی را اجرا کرد تا محصولی سالم را به بازار رساند ضمن اینکه به عملکرد نهایی آسیب وارد نشود.

شعار سال:متخصص اصلاح نباتات دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز درباره محصول سالم و محصول ارگانیک مباحثی ارائه داد.
 
الهام اشرفی دکترای تخصصی اصلاح نباتات (ژنتیک و بهنژادی گیاهی) دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز اظهار کرد: بنا بر استاندارد‌های ارائه شده، محصول ارگانیک به معنی «استفاده نکردن از سموم، کود‌ها و مواد سنتز شده» در همه مراحل فرآیند تولید و فرآوری مواد غذایی است و برای جلوگیری از آسیب زدن به خاک، استفاده از روش‌های مرسوم خاک‌ورزی (انواع شخم) در تمام مراحل آماده سازی بستر کشت این نوع از محصولات، ممنوع است.

چه محصولاتی ارگانیک هستند؟
 
او با بیان اینکه به طور کلی تنها در صورتی می‌توان به یک محصول ارگانیک گفت که دارای شرایطی باشد، افزود: از جمله این شرایط آن است که در تولید محصول ارگانیک باید از بذر و مواد گیاهی ارگانیک استفاده شده باشد، اگر بذر و مواد گیاهی ارگانیک در دسترس نباشد، در این صورت باید از بذر رایجی که در کشاورزی ارگانیک ممنوع نیست، استفاده شود.
 
دکترای تخصصی اصلاح نباتات دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: از دیگر شرایط یک محصول ارگانیک آن است که کود‌های زیستی باید به شکلی که از خاک، آب و تنوع زیستی حفاظت کند، استفاده شود.
 
او با بیان اینکه مصرف کود‌های آلی دارای فضولات انسانی در محصولاتی که برای تغذیه انسان‌ها استفاده می‌شود، ممنوع است، تصریح کرد: در صورتی که نکات بهداشتی این کود‌ها تحت سازمان وضع کننده استاندارد بررسی شود، امکان استفاده وجود دارد.
 

اشرفی تصریح کرد: رعایت نکات بهداشتی به این معناست که فضولات انسانی از زباله خانگی و صنعتی که خطر آلودگی شیمیایی دارد، جداسازی شده و برای حذف احتمال خطر آفات، انگل‌ها و میکروارگانیسم‌های بیماری زا به اندازه کافی پالایش شده باشد.
 
او افزود: کاربرد نیترات و تمام انواع کود‌های نیتروژن دار مصنوعی، مانند اوره در تولید محصولات ارگانیک ممنوع است.
 
دکترای تخصصی اصلاح نباتات دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز با بیان اینکه روش‌های فیزیکی کنترل آفات و علف‌های هرز در کشاورزی ارگانیک مجاز است، تصریح کرد: کشاورز باید برای جلوگیری از آلودگی مزرعه ارگانیک خود، از موانع فیزیکی و مناطق محافظ، استفاده کند؛ به این معنی که با حصارکشی محوطه کشاورزی، از ورود حیوانات مزرعه به محل کشاورزی جلوگیری کند.
 
او با بیان اینکه تمام تجهیزات و ماشین‌آلات فرآیند‌های کشاورزی ارگانیک پیش از استفاده شدن در مزارع ارگانیک باید از تمامی موادی که احتمال آلودگی دارد، پاک شود، اضافه کرد: فرآیند بسته بندی محصول هم باید طبیعی باشد و از گاز‌های CO ۲ و نگهدارنده در آن استفاده نشود.
 
دکترای تخصصی اصلاح نباتات دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز ادامه داد: اگر محصولی گواهی ارگانیک نداشته باشد، یعنی یک یا چند مورد از شروط بالا در آن رعایت نشده و یا تولیدکننده به دنبال تولید محصولات ارگانیک نبوده تا گواهی آن را دریافت کند، پس این نوع محصولات جزو گروه محصولات طبیعی به شمار می‌آیند.
 
او گفت: نکته مهم اینکه محصول سالم با محصول ارگانیک تفاوت دارد، می توان محصولی سالم داشت، ولی نه با پیروی از استاندارد تعریف شده ارگانیک، به عبارت دیگر می توان اصول صحیح کاربرد سموم و کود‌های شیمیایی را اجرا کرد تا محصولی سالم را به بازار رساند، ضمن اینکه به عملکرد نهایی آسیب وارد نشود. برای مثال باقی ماندن سموم در محصولات کشاورزی و خطرزا بودن آن دوره‌ای دارد و اگر پس از سپری شدن این دوره، مصرف این محصولات مشکلی ایجاد نمی کند، با محصولات ارگانیک هیچ تفاوتی ندارد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان  ، تاریخ انتشار:   15 آبان  1400، کدخبر: 7883055، www.yjc.news

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین