پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۵۷۳۱
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۷
استاد درس خارج کلام، یکی از آسیب‌های کرسی‌های خارج را منحصرشدن به فقه عملی (نماز و روزه) دانست و گفت: کمتر دروس خارج را می‌شناسیم که به مباحث مستحدثه و مسائل روز بپردازد.

شعار سال: حجت الاسلام والمسلمین برنجکار اظهار داشت: کرسی‌های درس خارج فقه در حوزه علمیه عموما به بخشی از اسلام (احکام عملی) می‌پردازند، درحالیکه درس خارج، نوعی اسلام شناسی اجتهادی است.

او گفت: ما می‌دانیم که اسلام مساوی با نماز و روزه و احکام نیست بلکه اسلام دارای ابعاد مختلفی است که مشهور، دسته بندی معارف اسلام به سه بخش اعتقادات، اخلاق و اعمال است که این سه بخش در هم تنیده هستند و اگر یک قسمت، اشکال پیدا کند، به قسمت دیگر هم آسیب وارد می‌کند.

استاد درس خارج کلام بیان کرد: حوزه اعلام می‌کند که «متکفّل اسلام است»، بنابراین باید به همه ابعاد اسلام توجه کند نه فقط فقه عملی.

او یکی از دلایل برزمین ماندن دیگر ابعاد اسلام در حوزه را عدم حضور متخصصان بخش‌های دیگر اسلام در مراکز تصمیم گیرنده، از جمله شورای عالی حوزه دانست.

برنجکار پیامد بخشی نگری به اسلام را، پدیدارشدن شبهه‌ها و مشکلات در جامعه دانست و گفت: پایه اسلام، اعتقادات است، درحالیکه در زمینه اعتقادات اسلامی کم کاری می‌شود و اگر کسی بحث اعتقادی در جایی بخواهد بگوید، به خواندن کتاب‌های فلسفی یا کلامی یا خواندن چند حدیث بسنده می‌کند، بدون این که بحثی اجتهادی همچون فقه عملی صورت دهد.

او با بیان اینکه سه علم اصلی کلام، اخلاق و فقه در اسلام است، از بی توجهی به کلام و اخلاق در حوزه انتقاد کرد و بیان داشت: اسلام در حوزه به احکام و فقه عملی خلاصه شده و دیگر بخش‌ها در حد دروس جنبی لحاظ می‌شوند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: مشکل دیگر درس‌های خارج این است که حتی در بحث فقه و احکام، به همان ابواب فردی که بیشتر کار شده پرداخته می‌شود و کمتر دروس خارج را می‌شناسیم که به مباحث مستحدثه و مسائل روز بپردازد.

او گفت: آیت الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه از بنده به عنوان رییس انجمن کلام خواستند کرسی‌های درس خارج کلام دایر کنم، اما با وجود اینکه چند سال است این کرسی درس دایر شده است، اما حوزه هنوز «درس خارج کلام» را به رسمیت نمی‌شناسد.

استاد درس خارج کلام حوزه ادامه داد: اگر به دنبال مطلوب بودن و به روز بودن حوزه هستیم باید در همه ابعاد اسلام، کتاب و درس و بحث داشته باشیم.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از شفقنا، تاریخ انتشار:۲۹ آبان۱۴۰۰، کد خبر: fa.shafaqna.com/۱۲۶۰۴۷۴

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین