پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۹۰۷۱
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۲
باد نیامد، تهران دوباره آلوده شد. آن هم درست بعد از آنکه خیلی‌هایمان یادمان رفته بود، دقیقاً تصویرتهران قبل از این روزها، چه رنگی بود! شاخص‌های آلودگی هوا دیروز در ۱۶ ایستگاه عدد ۱۵۰ را رد کرد و نام شهرداری منطقه ۱۹ با ثبت عدد ۱۷۳ در صدر آلوده‌ترین ایستگاه‌ها قرار گرفت.

شعار سال: سازمان هواشناسی به روال سابق بعد از اینکه اعلام کرد «باتوجه به عدم وزش باد مؤثر، شرایط برای پراکندگی آلاینده‌ها فراهم نخواهد شد» به پایتخت نشین‌ها هشدار دارد تا اگر سالمندند، بیماری قلبی و تنفسی دارند و یا باردارند فعلاً از خانه‌هایشان خارج نشوند! اعلامیه‌ای که اگر تاریخ اش را تغییر دهید درست همانی خواهد بود که در روزهای آلوده منتشر می‌شود! راهکار هم از زبان سازمان هواشناسی جالب توجه است. تهرانی‌ها نگران نباشند از امروز صبح، باد تندی خواهد وزید و تا حدودی از غلظت آلاینده‌ها کم خواهد شد. راه حلی که در تمام این سال‌ها به‌عنوان تنها راهکار کلیدی مطرح می‌شود و البته در مقابل همیشه این سؤال مطرح می‌شود که اگر قرار است «باد» چاره نهایی باشد پس این ۲۳ دستگاه که بر اساس قانون هوای پاک، هرکدام وظیفه وسهمی دارند، دقیقاً چکاری انجام می‌دهند؟
 
 بتازگی در شهرداری تهران نقشه راه برای مقابله با آلودگی هوا راه تهیه شده و قول داده‌اند که در شورای ترافیک نیز شرایط را به بهترین نحو بهبود ببخشند. از طرفی شهردار تهران وعده داده تا با مناسب‌سازی ۶۰۰ کیلومتر از معابر در سال آینده، مردم را به استفاده کمتر از خودروی شخصی سوق دهد. غیر از آن هم مصوب شده تا در برخی کلانشهرها مثل تهران تا فاصله ۴۰ کیلومتری، سوخت با ضریب بالای گوگرد استفاده نشود. اما با اینهمه همچنان این سؤال جدی باقی می‌ماند که آیا این راهکارها توانسته لااقل بخشی از این آلودگی را کمتر کند؟ در جلسه دیروز اضطرار آلودگی هوا نیز دوباره بر همان روش‌های همیشگی مثل لزوم انتقال نمایشگاه‌های پرمخاطب به مجموعه شهرآفتاب، ممنوعیت تردد شبانه خودروهای سنگین و گازوئیلی و تشدید برخورد با خودروها و موتورسیکلت‌های آلاینده در تهران تأکید شد.
 
عابد ملکی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران در تشریح مصوبات این جلسه برای امروز، فردا و شنبه گفت که در صورت ادامه پایداری هوا و تشدید آلایندگی فردا تصمیم جدید اتخاذ و به اطلاع عموم شهروندان می‌رسد و البته اورژانس هم در معابرپر تردد و آلوده تهران مستقر می‌شود و مازوت سوزی هم ممنوع خواهد بود. با اینهمه کارشناسان محیط‌زیست همچنان تأکید می‌کنند که تنها راهکار، اجرای قانون هوای پاک است.
 
وحید نوروزی، کارشناس محیط‌زیست با اشاره به تشکیل «هیأت اندیشه ورزی شناسایی عوامل و راهکارهای مقابله با چالش آلودگی هوای تهران به «ایران» می‌گوید: در این هیأت قرار است عوامل و راهکارها شناسایی شود. در این جلسه مناف هاشمی، مشاور شهردار سه راهکار را بیان کرد. بیان این راهکارها نشان می‌دهد که هیأت قرار نیست چیز جدید کشف می‌کند. راهکارها همه ساده و مبرهن است و نیازی به اندیشه ورزی نیست.
 
او ادامه می‌دهد: دولت الان مسئولیت حل معضل آلودگی را به شهرداری تهران سپرده است، اما مگر تولید خودرو، بنزین، مازوت، مصرف سوخت غیر استاندارد از سوی نیروگاه‌ها و کارخانه‌ها دست شهرداری است؟ پذیرفتن مدیریت از سوی شهرداری اشتباه است و راهکارهایی هم که ارائه شده در حد معاینه فنی، منع تردد شبانه کامیون‌هاست و خبری از استانداردسازی خودروها و تولید بنزین استاندارد نیست.
 
نوروزی می‌گوید: در آلودگی هوا مردم کمترین تقصیر را دارند. ما هر سال با یک موضوع سرگرم می‌شویم، پارسال مازوت، یکسال کاتالیست خودروها، یکسال هم گازخانگی درحالیکه همین سروصداها درباره مازوت خودروسازها را خوشحال کرده بود. ما باید متولی مقتدری برای آلودگی تهران داشته باشیم. یعنی از سازمان محیط‌زیست مسئولیت را بگیریم و به معاون اول بدهیم. چون محیط‌زیست اقتدار لازم برای برخورد با دستگاه‌های متخلف را ندارد. محیط‌زیست باید به‌عنوان مدعی العموم ظاهر شود نه هماهنگ کننده! تجربه مکزیکوستی، لندن و لس آنجلس هم به‌عنوان آلوده‌ترین شهرهای دنیا نشان می‌دهد که اگر متولی مشخص شود، می‌توان موفق بود. اینکه بگوییم گاز کمتر مصرف کنید، هوا آلوده نشود، مثل طنز می‌ماند. شما ببینید آیا خودروسازی که چند سال پیش قطعه کنیستر (عامل جذب بخارات بنزین) را از خودروها حذف کرده بود الان چه سرنوشتی دارد؟ آیا در دادگاه محکوم شد؟ به مقام قضایی ارجاع داده شد؟ از شغلش برکنار شد؟ خیر حتی جریمه هم نشد که اگر می‌شد هم آیا می‌توانست خساراتی را که به سلامتی مردم زده است جبران کند؟
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری ایران آنلاین  ، تاریخ انتشار:  9دی 1400، کدخبر: 765161، www.ion.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین