شعار سال: در روز شنبه ۱۶ دی ماه سال ۹۶ نفتکش سانچی که جهت تحویل میعانات گازی عازم کره جنوبی بود، در نزدیکی سواحل شهر شانگهای چین با یک کشتی فلهبر چینی به نام کریستال که بار غله داشت، برخورد کرد.
محمولهی نفتکش سانچی نفت فوق سبک با درجهی اشتعال بسیار بالا بود که این امر سبب آتش سوزی فوق سریع سانچی و وقوع انفجار در آن پس از این برخورد شد.
![همه چیز درباره سانچی؛ در سالگرد تلخترین سانحه دریایی ایران همه چیز درباره سانچی؛ در سالگرد تلخترین سانحه دریایی ایران](/files/fa/news/1400/10/16/1093495_965.jpg)
![همه چیز درباره سانچی؛ در سالگرد تلخترین سانحه دریایی ایران همه چیز درباره سانچی؛ در سالگرد تلخترین سانحه دریایی ایران](/files/fa/news/1400/10/16/1093494_263.jpg)
به دنبال این حادثه
عملیات امداد و نجات و اطفاء حریق آغاز شد. گروهی از تکاوران نیروی دریایی ارتش ایران به محل حادثه اعزام شدند. مقامات چین در مجموع هشت کشتی و گارد ساحلی کره جنوبی یک کشتی و یک بالگرد برای کمک به عملیات جستجو به محل حادثه فرستادند. آمریکا نیز یک فروند هواپیمای گشت دریایی را از پایگاه هوایی جزیره اوکیناوای ژاپن به منظور یافتن ملوانان رهسپار محل کرد تا به همراه دیگر نیروهای امداد در این عملیات شرکت کند.
در روز ۲۳ دی ماه تعدادی از اعضای تیم نجات چین که با لباسهای مخصوص وارد نفتکش سانچی شده بودند
جعبه سیاه نفتکش را پیدا کردند که در نهایت بر اساس کنوانسیونهای بین المللی به کشور صاحب پرچم نفتکش یعنی پاناما تحویل داده شد.
با وجود همهی تلاش ها، اما
نفتکش سانچی در نهایت در روز ۲۴ دی ماه پس از ۹ روز سوختن در آتشی که به گفتهی کارشناسان دمای آن در آخرین دقایق به ۹۰۰ درجه سانتیگراد رسیده بود،
غرق شد.
از ۳۲ سرنشین سانچی، ۲۹ نفر آنها ناپدید شدند و جسد تنها ۳ نفر پیدا شد که همگی از خدمهی ایرانی نفتکش بودند.
کشتی چینی، اما صدمهی جدی ندید و تمام سرنشینان آن از این حادثه جان به در بردند.
دولت ایران، به احترام جانباختگان حادثه نفتکش سانچی و خانوادههای داغدار آنان، روز دوشنبه ۲۵ دی ۹۶ را در سراسر ایران عزای عمومی اعلام کرد.
ارزش نفتکش سانچینفتکش سانچی حامل ۱۳۶ هزار تن میعانات گازی، معادل حدود یک میلیون بشکه نفت بود. به گفتهی رویترز، ارزش محموله حدود ۶۰ میلیون دلار و ارزش خود نفتکش حدود ۶۰ میلیون دلار بود.
فاجعه زیست محیطی حادثه سانچیانفجار و غرق شدن سانچی، بدترین فاجعهی زیست محیطی دریایی از سال ۱۹۹۱ تا به آن زمان را رقم زد. در پی این حادثه یک لکه نفتی به وسعتی بیش از ۱۸ کیلومتر در سطح دریا در نزدیکی ساحل شانگهای چین به وجود آمد. به گفتهی کارشناسان، سوخت کشتی به دلیل سنگین بودن روی دریا قابل رؤیت نیست، اما به شدت سمی است و موجب آلوده شدن آب و نابودی آبزیان میشود.
علت حادثه سانچیروند رسیدگی به پرونده غرق شدن نفتکش سانچی با حضور نمایندگان کشورهای پاناما (کشور صاحب پرچم)، هنگ کنگ (کشور صاحب پرچم کشتی فلهبر کریستال)، کشور چین (کشور محل وقوع حادثه) و در نهایت ایران و بنگلادش آغاز و نتیجهی بررسیها ۱۵ اردیبهشت ۹۷ اعلام شد.
نادر پسندیده، مدیر کل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ایران هنگام گزارش نتیجهی کار این کمیته اعلام کرد که سه کشور ایران، پاناما و بنگلادش علت اصلی حادثه را «تغییر مسیر کشتی فلهبر کریستال ۱۵ دقیقه قبل از حادثه» دانسته اند، اما چین و هنگ کنگ معتقدند که «کشتی سانچی در این رویداد به عنوان کشتی راه دهنده حضور داشته که باید پیش از برخورد با کشتی چینی تغییر مسیر میداده و در این زمینه کشتی کریستال مقصر نیست.» به گفتهی او هر دو کشتی سانچی و کریستال بخشهایی از مقررات ایمنی دریانوردی را نادیده گرفتند.
با این وجود بسیاری از کارشناسان منتقد میگویند که نمیتوان این موضوع را نادیده گرفت که محل حادثه منطقهای پرتردد و مملوء از صدها کشتی ماهیگیری بوده و به همین دلیل قدرت مانور نفتکش سانچی بسیار کم بوده است؛ بنابراین نفتکش برای هر تغییر مسیری نیاز به زمان زیادی داشته است.
به علاوه، سانچی به سیستمی مشابه ترمز مجهز نبوده و به همین دلیل در این کشتیها تنها میتوان موتور نفتکش را متوقف کرد که توقف کشتی بعد از خاموش کردن موتور نیز به زمان زیادی نیاز دارد. در مورد چرخاندن سکان کشتی و تغییر مسیر نیز باید گفت که این کار در مسیرهای پرتردد خطر بالایی دارد.
![همه چیز درباره سانچی؛ در سالگرد تلخترین سانحه دریایی ایران همه چیز درباره سانچی؛ در سالگرد تلخترین سانحه دریایی ایران](/files/fa/news/1400/10/16/1093493_287.jpg)
خدمه نفتکش سانچی
تئوریهای توطئه دربارهی علت حادثهاز حادثه سانچی چند روزی بیشتر نگذشته بود که شایعه شد علت حادثه نه برخورد نفتکش ایران با کشتی چین، بلکه حملهی موشکی ارتش آمریکا به سانچی بوده چرا که مقصد نهایی آن کره شمالی بوده است. اما مقامات کشورمان این شایعه را رد کردند.
پس از وضع تحریمهای نفتی علیه کره شمالی در سال ۲۰۱۷ از سوی شورای امنیت و پیش از وقوع حادثه سانچی، کره جنوبی چند کشتی نفتکش با پرچمهای پاناما و هنگکنگ را به خاطر احتمال انتقال نفت به کره شمالی و نقض تحریمها توقیف کرده بود و چین نیز متهم شده بود اجازه میدهد مخفیانه به کره شمالی نفت منتقل شود.
ماجرای پرچم پانامانفتکش سانچی به دلیل اینکه در پاناما ثبت شده بود با پرچم این کشور تردد میکرد. به گفتهی سخنگوی کمیته اضطرار نفتکش سانچی، استفاده از پرچم پاناما ربطی به تحریمها نداشت و به دلایل مارکتینگ انجام شده بود. وی گفت: «ما اداره کنندهی کشتی بودیم و از نظر فنی و نفرات ما آن را اداره میکردیم، اما این کشتی متعلق به شرکتی غیر ایرانی بود، اما ادارهی آن با ما بود.»
انتشار فایلی صوتی از جعبه سیاه نفتکش سانچیدر سال ۹۸ فایلی صوتی از آخرین مکالمات خدمه سانچی پیش از وقوع انفجار منتشر شد که از جعبه سیاه این نفتکش به دست آمده بود.
این فایل صوتی دلخراش که در آن فقط میتوان صدای افسر سوم کشتی سانچی و دیگر خدمهی حاضر در اتاق فرمان کاپیتان سانچی را شنید، لحظات سختی که از زمان برخورد با کشتی چینی تا وقوع انفجار بر آنها گذشته بود را فاش کرد.
تماسهای مشکوک با خانواده خدمه سانچیوقوع اتفاقاتی مشکوک خانوادهی برخی خدمه سانچی را به این نتیجه رسانده که آنها هنوز زنده هستند و احتمالاً در آخرین لحظات پیش از وقوع انفجار به گونهای خود را نجات دادند و حالا در جایی اسیر یا گرفتار شده اند.
خانوادهی ۱۲ نفر از سرنشینان سانچی گفته اند که پس از این حادثه بارها با پیش شمارهی کشورهای مختلف با آنها تماس گرفته شده است. به گفتهی آن ها، این تماسها با خصوصیترین شمارههای خانوادهها صورت گرفته. در همهی این تماسها صحبتی انجام نشده، اما گاهی هم تماس گیرنده که فردی انگلیسی زبان بوده ادعا کرده یک ایرانی این شمارهها را به او داده و درخواست کرده با آنها تماس بگیرد و بگوید که آنها زنده هستند. به گفتهی خانواده ها، در برخی موارد حتی نام خدمه نیز از سوی فرد تماس گیرنده مطرح شده و او مدعی زندانی بودن خدمه شده.
خانوادهی یکی از خدمه نیز گفته تا نزدیک به یک سال بعد از حادثه برای شمارهی همراه او قبض موبایل صادر میشد که همهی آن هزینهی رومینگ بود. همچنین به گفتهی آن ها، چند ماه بعد از حادثه، تلگرام او آنلاین شد و تمام پیامهایی که برایش ارسال کرده بودند سین شد و تیک آبی خورد، اتفاقی که چند ماه بعد نیز تکرار شد.
این خانوادهها که هنوز باور به زنده بودن عزیزان خود دارند خواستار پیگیری مقامات کشورمان در خصوص سرنوشت خدمه سانچی هستند. این در حالی است که مقامات ایرانی معتقدند امکان زنده ماندن خدمهی این نفتکش وجود نداشته و آنها در همان لحظات اولیهی حادثه بر اثر استنشاق دود ناشی از گازهای سمی جان خود را از دست دادند.
ابطال گواهی فوت خدمه سانچیدر سال ۹۷ با درخواست
علی ربیعی، رئیس کمیته رسیدگی به حادثه سانچی، گواهی فوت قطعی ۳۰ خدمه ایرانی آن صادر شد، اقدامی که امکان جستجوی خدمه از طریق سازمان هلال احمر و صلیب سرخ جهانی را برای خانوادهی آنها از میان برد.
همین موضوع باعث شد که خانوادهی برخی خدمه سانچی نسبت به صدور گواهی فوت به دادگاه شکایت کنند.
این شکایت موثر بود و در سال ۹۹ با رأی قاضی رضا احمدی فیروزجایی در شعبه ۱۱۵ دادگاه عمومی حقوقی مجتمع شهید باهنر تهران، به دلیل نبود ادلهی کافی برای اعلام فوت، گواهی فوتی که از سوی سازمان ثبت احوال برای ۹ نفر از خدمه کشتی سانچی صادر شده بود، ابطال شد.
پرداخت خسارت به خانواده قربانیان حادثه سانچیدر سال ۹۸ کاپیتان
شهرام فرحبد، مدیر بازرگانی شرکت ملی نفتکش ایران اعلام کرد تمام خدمه سانچی تحت پوشش بیمه بودند و به تمام خانوادههایی که مراحل قانونی را طی کردند تا آن زمان ۲/۵ میلیون دلار خسارت پرداخت شده بود.
به گفتهی او، شرکت ملی نفتکش ایران نیز در روزهای ابتدایی حادثه به هر یک از این خانوادهها مبلغ ۷۰ میلیون تومان جهت برگزاری مراسمات و به عنوان هبه پرداخت کرده بود.
فرحبد همچنین از مصوبه هیأت مدیرهی این شرکت مبنی بر استخدام یک نفر از بستگان درجه یک هر کدام از این خانوادهها در شرکت ملی نفتکش خبر داد و گفت تا آن زمان ۱۳ نفر از بستگان این خانوادهها استخدام شده بودند.
همچنین به گفتهی او، مقرر شد نحوهی پرداخت حقوق به خانواده و بازماندگان آنها با یک درجه ارتقای شغلی برای هر فرد، طبق ضوابط پرداخت به خانوادههای شهدای جنگ تحمیلی باشد.
خانوادههای قربانیان کشتی غرقشده سانچی سالها است که منتظرند تا عزیزشان برگردد، آنقدر به زندهبودن مسافران سانچی اطمینان دارند که با تلاش و دوندگی زیاد توانستند گواهی فوت آنها را باطل کنند این ویدئو را ببینید تا به جستجوی حقیقت پیرامون سرنوشت خدمه سانچی برویم.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وب سایت روزیاتو، تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۰، کد خبر:۱۴۰۰۳۵۵۶۲۰، www.rooziato.com / خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۴۰۰، کد خبر:۱۵۸۹۷۴۹، www.khabaronline.ir