پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۲۵۵۰
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۴
اینکه قرارگاه خاتم وارد پروژه‌ای شود، تا حدی می‌توان از اتمام ان آسوده خاطر بود، اما ترتیبات اداری این کار چگونه رعایت شده اند؟ کدام نهاد و مهندسین مشاور اقدام به محاسبه هزینه مصلا‌های نیمه تمام کشور کرده است؟ از کجا معلوم که کار با همین دو هزار میلیارد تومان به اتمام برسد؟ شرح خدمات و مصالح مورد استفاده چرا مشخص نشده اند؟ آیا این گونه ورود به پروژه‌های عمرانی، امری پسندیده است؟ بعنوان رسانه‌ای گام دومی و متعهد به ولایت و انقلاب و توسعه کشور، می‌پرسیم و انتظار شفاف سازی موضوع را داریم.
شعار سال: برای یک پروژه عمرانی چند سال وقت لازم است که به اتمام برسد؟ چرا کسی از بودجه سالیانه دریافتی و کار‌های انجام شده در مصلای تهران چیزی نمی‌پرسد؟ اگر از نماز گزاران نماز جمعه و بازاریان مومن و متعهد تهران تقاضای کمک می‌شد، در عرض شش ماه احتمالا کل بودجه مورد نیاز اتمام مصلای جمع می‌شد.
 
حال خبر رسیده است که کمیسیون تلفیق مصوب نموده که تهاتر نفت خام با قرارگاه خاتم در ازای تکمیل مصلای تهران و سایر شهر‌ها صورت پذیرد. بدین صورت که تحت نظر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) موظف گردد تا نسبت به تکمیل و تحویل مصلا‌ها اقدام نموده و به مقدار یک هزار میلیارد تومان برای مصلا‌های سراسر کشور و یک هزار میلیارد تومان نیز برای مصلای تهران از محل بند (ی) تبصره یک اختصاص یابد.
 
مصوب شده است که هزینه کرد این اقدام پس از تایید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و در قبال نفت خام به نرخ رسمی صادرات نفت در مکان‌های مورد نظر قرارگاه، تحویل می‌شود. درآمد این بند از طریق تهاتر نفت خام با قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) تسویه خواهد شد.

چرا کسی از به اتمام نرسیدن مصلای تهران پرسشگری نمی کند؟

لازم به توضیح است که در سال ۱۳۶۱ اقدامات اولیه برای ساخت مصلایی بزرگ در تهران آغاز شد و زمین‌های منطقهٔ عباس‌آباد تهران که پیش از انقلاب ۵۷ جهت ایجاد مجموعه شهری شهستان پهلوی در نظر گرفته شده بود (کنار چند بزرگراه اصلی تهران) به عنوان منطقه‌ای مناسب برای ساخت این مصلا برگزیده شد. در ۲۹ دی ۱۳۶۴، در فراخوانی از طریق تریبون نماز جمعه، از طراحان باتجربه و واجد شرایط، برای شرکت در مسابقه تهیه طرح مصلی، دعوت شد. در این مسابقه ۳۶ شخصیت حقیقی و حقوقی، از داخل و خارج ایران شرکت کردند.
 
شرکت کنندگان خارجی از کشور‌های ژاپن، سوریه، پاکستان و هلند در مسابقه به رقابت پرداختند. این مسابقات زیر نظر هیئت داوران، متشکل از آقایان محمدکریم پیرنیا، مهندس مهدی چمران، مهندس باقر آیت‌الله‌زاده شیرازی، مهندس غفاری و مهندس حجت برگزار شد. انجام این مسابقه عمومی با وجود هزینه کم، نتایج ارزشمندی دربرداشت که مهم‌ترین آن‌ها تبدیل شدن نظرات کلی به خطوط اولیه طرح معماری بود. در این مسابقه هیچ‌کدام از طرح‌ها نتوانست نظر هیئت داوران را تأمین نماید.

در سال ۱۳۶۹ با تعیین گروه جدیدی از مهندسین، مجدداً به بازنگری طرح‌های مختلف ارائه شده قبلی پرداخته شد و در نهایت جزوه‌ای پیرامون طرح‌های ارائه شده در مسابقه، تهیه و به استحضار رهبر انقلاب رسانده شد. در نهایت طرح آقای مؤید عهد به عنوان طرح ساخت "مصلای امام خمینی تهران" انتخاب و مورد تأیید مجدد قرار گرفت و ترسیم پلان‌ها و برش‌های جدیدی از طرح و نیز ساخت ماکت مجموعه در دستور کار معمار طرح قرار گرفت. در سال ۱۳۶۹ یکی از طرح‌ها برای ساخت این مصلا برگزیده و کار ساخت پس از آن آغاز شد.

محور اصلی طرح مصلی که طولانی‌ترین محور طرح است، در جهت قبله قرار داشته و همه ساختمان‌ها به تبعیت از این محور، در جهت قبله یا عمود بر آن هستند. مصلی ۱۴ گلدسته، ۱۲ صحن و ۵ ورودی دارد. ارتفاع ایوان بزرگ مصلی ۷۲ متر به عدد کشته‌شدگان کربلا و ارتفاع گنبد مسجد جامع ۶۳ متر به عدد سال‌های عمر محمد پیامبر اسلام است.
 

چرا کسی از به اتمام نرسیدن مصلای تهران پرسشگری نمی کند؟

مصلی دارای ۷ گنبد می‌باشد که متأثر از معماری گنبد‌های ایرانی مناطق مختلف کشور طراحی شده‌اند. گنبد اصلی مصلی، از بزرگترین گنبد‌های جهان اسلام است. ۵ ورودی اصلی که بنام‌های باب رسول‌الله، باب امیرالمؤمنین، باب فاطمه الزهرا، باب امام حسن، باب امام حسین نام‌گذاری شده‌اند. در مجموعه هر ورودی دو گلدسته، یک ایوان و یک گنبد با معماری و بنا‌های متفاوت وجود دارد.

تعداد گلدسته‌های مجموعه مصلی ۱۴ عدد می‌باشد. دو گلدسته اجرا شده فعلی، بلندترین آن‌ها بوده که در جهان اسلام بی بدیل می‌باشند. ارتفاع این گلدسته‌ها ۱۴۰ متر بوده و داخل گلدسته‌ها، پله‌های مارپیچ طراحی شده که از میا آن‌ها آسانسور عبور می‌کند.

ایوان بزرگ میان مسجد جامع و گلدسته‌های اصلی به صورت پوسته‌ای به ارتفاع ۷۲ متر و دهانه ۱۱۰ متر طراحی گردیده‌است. طراحی این ایوان نسبت به انواع معماری ایوان‌ها در مساجد، نوگرایانه و بدیع می‌باشد.

در مجموعه مصلی، از حوض‌ها و آبنما‌های متعددی برای طراوت بخشیدن به محیط استفاده شده‌است. حوض مرکزی مصلی دارای ۳۰۰۰ متر مربع مساحت است. همچنین در طراحی مجموعه مصلی، فضای سبز دارای اهمیت ویژه‌ای بوده، به‌طوری‌که در نقاط مختلف ماکت طرح، فضای سبز جهت ایجاد محیطی لطیف و آرامش بخش، در نظر گرفته شده‌است.

چرا کسی از به اتمام نرسیدن مصلای تهران پرسشگری نمی کند؟
 
در سال ۱۳۹۰ پس از ۲۳ سال زمان و صرف هزینه حدود ۳۵۰ میلیارد تومانی (که البته بخش اعظم این مبلغ مابین سال‌های ۸۸ تا ۹۲ بوده‌است)، اعلام شد که در صورت صرف ۸۵۰ میلیارد تومان دیگر، ظرف پنج سال آینده (۱۳۹۷) به بهره‌برداری خواهد رسید. حال سوالات عدیده‌ای در خصوص عدم اتمام مصلا برای افکار عمومی مطرح بوده که شایسته است، بشکل خاص بدان پاسخ داده شود.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین