پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۰۵۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۳
دفتر طرح و برنامه مصلای بزرگ تهران با انتشار اطلاعیه‌ای از کلیه طراحان، معماران، استادان، هنرمندان و متخصصین دعوت کرد تا در مسابقه بزرگ گزیده‌ترین طرح جامع مصلای تهران شرکت کنند.
شعار سال: متن اطلاعیه به این شرح است:

بسمه تعالی
لمسجدعلى التقوى من اول یوم احق آن تقوم فیه

دفتر طرح و برنامه مصلای بزرگ تهران حامل نظرات اخذ شده از مردم، نمازگزاران عزیز، روحانیت معظم، صاحبنظران و مسئولان؛ اهداف، تعاریف، خطوط اصلی و مشخصات کلی را که مجموعه مصلای بزرگ مبتنی بر آن‌ها خواهد بود، تحت عنوان برنامه مصلای تهران تدوین نمود. اینک از همه طراحان، معماران و مهندسین مشاور، استادان، هنرمندان و متخصصین توانا دعوت می‌کند تا به تهیه طرحی جامع برای این بنای بزرگ و تاریخی همت گمارند و در مسابقه‌ای بزرگ و بین‌المللی که برای تهیه ارزنده و گزیده‌ترین طرح برگزار می‌شود شرکت نمایند.

داوطلبان می‌توانند جهت دریافت این برنامه و آگاهی از کیفیت مسابقه و ثبت‌نام، حداکثر تا تاریخ دوازدهم بهمن ماه جاری، آغاز دهه مبارک فجر همه روزه بعدازظهر‌ها به ستاد نماز جمعه تهران مراجعه فرمایند.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر با تلفن‌های شماره ۵-۶۶۹۷۰۳ یا به آدرس ستاد نماز جمعه تهران، خیابان، ولی عصر مقابل کلانتری مرکز، تماس حاصل فرمایند.

دفتر طرح و برنامه مصلای بزرگ تهران
روزنامه کیهان- شنبه ۲۹ دی ۱۳۶۳

طراح و معمار مصلای امام خمینی (ره) تهران

در تاریخ ۲۹ دی ۱۳۶۳ در فراخوانی از طریق تریبون نمازجمعه، از کلیه طراحان با تجربه و واجد شرایط، برای طراحی و ساخت مصلای تهران دعوت به عمل آمد. در این مسابقه ۳۶ اثر از طراحان داخلی و خارجی شرکت کردند. دبیرخانه مسابقه پس از بررسی، اثری را به‌عنوان طرح برتر معرفی نکرد. بر اساس تصمیم اخذ شده، ایده‌های حاصل از مسابقه و نظرات صاحبنظران، برای خلق طرح نهایی مصلی، در اختیار دکتر سیدپرویز مویدعهد، قرار گرفت.

پس از تأیید طرح استاد مویدعهد، ترسیم پلان‌ها، برش‌های جدیدی از طرح و ساخت ماکت این مجموعه عظیم ۶۳ هکتاری، در دستور کار معمار طرح قرار گرفت. پس از تصویب طرح پروژه مصلی، کار ساخت عملاً همزمان با تخصیص نخستین بودجه از سال ۱۳۷۴ آغاز شد. سیدپرویز مویدعهد در سال ۱۳۰۸ در تهران متولد شد. وی پس از اخذ لیسانس معماری از دانشگاه تهران به فرانسه عزیمت و موفق به اخذ دکترای معماری از دانشکده هنر‌های زیبای پاریس (بوزار) و دکترای شهرسازی از دانشگاه سوربن گردید. وی در سال ۱۳۳۶ با رتبه دانشیاری عضو هیأت علمی دانشگاه تهران شد و در سال ۱۳۴۳ به رتبه استادی رسید. او علاوه بر تدریس، در سال‌های ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۲ ریاست دانشکده هنر‌های تزئینی وزارت فرهنگ و هنر را برعهده داشت. از استاد مویدعهد پس از سال‌ها تدریس، تحقیق، تألیف و طراحی، در سال ۱۳۸۰ به‌عنوان چهره ماندگار تقدیر شد. جایزه و مدال لورآتی (دیپلم معماری دانشگاه‌های فنی فرانسه)، دکترای افتخاری معماری دانشگاه سوربن و نشان درجه اول معماری دانشکده سلطنتی انگلستان از دیگر جوایز دریافتی ایشان است.

وی بنا‌های مختلفی را در داخل و خارج از کشور طراحی کرده که از آن جمله می‌توان به طرح پاویون سفارت ایران در کانادا، طرح محوطه نمایشگاه بین‌المللی تهران، طرح مدرسه سن لویی با همکاری پروفسور لو کنت، طرح مرمت و تزئینات کاخ گلستان، طرح معماری فرودگاه آبادان، طرح اکستانسیون و خوابگاه دانشجویان مدرسه البرز، طرح نمای جنوبی ساختمان سازمان حج و زیارت، طرح کلیسای جامع کاتدرال با همکاری گیوم ژیله و... اشاره کرد.
 
مرحوم سیدپرویز مویدعهد چهره ماندگار معماری ایران، پنجشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۴ در سن ۸۶ سالگی چشم از جهان فروبست و پیکر وی در دارالرحمه آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) به خاک سپرده شد. *


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از ایران آنلاین، تاریخ انتشار:۱۸ آبان ۱۳۹۹، کدخبر: ion.ir، ۶۳۴۶۰۵
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
0
0
ای کاش برای باقی طرح های مهندسی هم این مسابقات و فراخوان ها باشه برا شناسایی نخبگان این امر
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین