پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۴۵۱۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳
اسماعیل کهرم، کارشناس برجسته محیط زیست و مشاور سابق رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: متاسفانه رئیسی، دستور تخریب میانکاله را صادر کرده است. ایشان نسبت به این مسائل از هیچ اشرافی هم برخوردار نبوده و اصلا قدرت مقاومت و استقلال تصمیم در این باره را ندارد. متاسفانه رئیسی، بدون هیچ جلسه‌ای با کارشناسان محیط زیست، تصمیم به اجرای این طرح گردشگری گرفته و تصور من بر این است که آیت الله نورمفیدی، نماینده، ولی فقیه در استان، نقش قابل توجهی در این تصمیم داشته است.
شعار سال: رئیس دولت پس از بازدید صبح دیروز از جزیره آشوراده برای حل موانع اجرای طرح طبیعت‌گردی در تنها جزیره ایرانی دریای خزر دستورات لازم را صادر کرد. مسئله‌ای که واکنش و انتقادات زیادی را از سوی کارشناسان و فعالین محیط زیست و اهالی بومی این منطقه به دنبال داشته است.

اسماعیل کهرم، کارشناس برجسته محیط زیست و مشاور سابق رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ضمن اشاره به این تصمیم رئیس دولت سیزدهم، اظهار داشت: میانکاله ۶۸ هزار هکتار از بهشت بر روی زمین بوده و از نظر تنوع زیستی، گیاهی و طبیعی از جهات زیادی، منحصر به فرد است. برخی از گونه‎‌های گیاهی به مانند انار وحشی در این منطقه در دنیا نظیر ندارد.
 
کهرم: رئیسی با کم اطلاعی، دستور تخریب میانکاله را صادر کرد

میانکاله از ۵۰ سال قبل به عنوان پناهگاه حیات وحش شناخته شده

وی افزود: همچنین آشوراده در واقع، دروازه میانکاله است و از این حیث، باید این منطقه را حائز اهمیت فراوان بدانیم. در زمان دولت روحانی و در سفر رئیس جمهور به این منطقه، ما بالغ بر ۶ جلسه با ایشان داشته و دولت را از بابت اهمیت این منطقه و لزوم عدم اجرای طرح طبیعتگردی در آن هوشیار کردیم. ما همان زمان عنوان کردیم که میانکاله از ۵۰ سال قبل به عنوان پناهگاه حیات وحش شناخته شده و باید قدر آن را بدانیم.

کهرم، اضافه کرد:، اما متاسفانه، روحانی عنوان کرد که طی صحبت‌هایی که با کارشناسان محیط زیست داشتیم، بنا بر این شد که این منطقه را منطقه خاص گردشگری اعلام نکنیم، اما تصمیم بر این شد که این طرح اجرا شود.

این استاد دانشگاه، تصریح کرد: علت اصلی مخالفت ما هم در آن برهه این بود که وقتی فردی، مثلا چندمیلیون بابت اقامت در یک هتل هزینه کند تا آخر سفر خود که در آن مستقر نبوده و طبعا با توسعه این طرح، اقداماتی نظیر شکار، جولان دادن در منطقه با قایق‌ها و امثالهم توسط گردشگران باب خواهد شد؛ بنابراین در نهایت، این میانکاله است که آسیب خواهد دید.
 
کهرم: رئیسی با کم اطلاعی، دستور تخریب میانکاله را صادر کرد

متاسفانه رئیسی با این تصمیم خود، دستور تخریب میانکاله را صادر کرد

وی، ادامه داد: متاسفانه تصمیم امروز رئیسی هم در ادامه همان تصمیم اتخاذ شده و ایشان با تصمیم خود، دستور تخریب میانکاله را صادر کرده است. متاسفانه رئیسی، نسبت به این مسائل از هیچ اشرافی هم برخوردار نبوده و اصلا قدرت مقاومت و استقلال تصمیم در این باره را ندارد.

کهرم، خاطرنشان کرد: متاسفانه رئیسی، بدون هیچ جلسه‌ای با کارشناسان محیط زیست، تصمیم به اجرای این طرح گردشگری گرفته و تصور من بر این است که آیت الله نورمفیدی، نماینده، ولی فقیه در استان، نقش قابل توجهی در این تصمیم داشته است.

متاسفانه با این تصمیم رئیس دولت، طبیعت میانکاله را به باد داده‌ایم!

مشاور پیشین رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در امور محیط طبیعی، همچنین اضافه کرد: متاسفانه باید گفت که ما با این تصمیم رئیس دولت، میانکاله را به باد داده‌ایم! در صورت اجرای طرح توسعه طبیت‌گردی در این منطقه، دست اندازی‌های زیادی به طبیعت رخ داده و با توسعه پارکینگ، رفت و آمد افراد، آلوده شدن محیط طبیعی و سایر رفتار‌های سوء و آسیب زننده طبیعت در آن باب خواهد شد.
 
کهرم: رئیسی با کم اطلاعی، دستور تخریب میانکاله را صادر کرد

با اجرای این طرح، آشوراده کمتر از دو سال و نیم به زباله‌سرایی بزرگ تبدیل خواهد شد

وی، ادامه داد: من به شما قول می‌دهم که آشوراده، کمتر از دو سال و نیم، تبدیل به زباله‌سرایی بزرگ خواهد شد. همچنین، طبیعت آشوراده با این تصمیم رئیسی کمتر از نیم نسل، یعنی بالغ بر ۱۵ تا ۲۰ سال در خطر نابودی کامل قرار می‌گیرد. روندی که به آهستگی آغاز شده و در ادامه، شکل صعودی به خواهد گرفت. به این شکل که تخریب طبیعت این منطقه از سال سوم تا ۱۰ برابر، سال ششم تا ۲۰ برابر و به همین شکل گسترش پیدا می‌کند. تخریبی که از مرحله‌ای به بعد نیز، غیرقابل بازگشت خواهد بود.

با اجرای طرح طبیعت‌گردی در میانکاله، پرندگان مهاجر دیگر به این منطقه کوچ نخواهند کرد

کهرم، تصریح کرد: الان ما جمعیت زیادی از پرنده‌های مهاجر در میانکاله داریم که در حال حاضر، رفته رفته به دنبال بازگشت به شمال سیبری هستیم. اگر این تخریب آغاز شده و قایق‌های موتوری به مانند تالاب انزلی در منطقه جولان دهند، امنیت از بین رفته و پرنده مهاجر از مهاجرت به میانکاله عزیز ما منصرف خواهد شد.

این کارشناس محیط زیست، همچنین در ادامه گفت: به عنوان نمونه در دریاچه ارومیه به دلیل شوری بیش از حد آب، هیچ موجود زنده‌ای، جز یک سخت پوست به نام آرتمیا زندگی نمی‌کند اما، پرنده‌های ماهیخوار مهاجر در جزایر این دریاچه تخمگذاری می‌کنند. علت این مسئله هم، امنیت موجود در دریاچه برای پرندگان است. به این صورت که پرنده ماده، زحمت نزدیک به ۴ ساعت پرواز رفت و برگشت به سیمینه رود و زرینه رود را به جان خریده و پس از صید ماهی برای تغذیه جوجه‌های خود، دوباره به دریاچه ارومیه باز می‌گردد.

وی در پایان نیز، اضافه کرد: چرا که امنیت این منطقه برای پرندگان از اهمیت زیادی در انتخاب محل مهاجرت برخوردار است. همانگونه که گفته شد، اگر در میانکاله، شاهد اجرای طرح طبیعت‌گردی و جولان قایق‌های موتوری گردشگران در کنار شکار‌های غیرمجاز در آینده باشیم، این امنیت برای پرندگان مهاجر از میان رفته و آن‌ها دیگر به این منطقه مهاجرت نخواهند کرد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری تحلیلی امتداد نو، تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۰، کدخبر: ۶۴۳۵، emtedad.news
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
0
0
رئیسی هم شاید اطلاع کافی نداشته از پیامدهای این طرح و شاید مشاوران می بایست بهتر مشاوره میدادن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین