پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۴۶۴۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۸
در خصوص شخصیت خضر نبی از دیدگاه‌های مختلف دینی، علمی، عرفانی و فلسفی، بحث‌های نسبتا مفصلی صورت گرفته است. روایات مختلفی در این خصوص وجود داشته و حتی اعمال خاصی را به این حضرت مرتبط دانسته اند. یکی از این اعمال و عبادات ، نماز هزار حاجت یا نماز حضرت خضر می‌باشد. همچنین دعای حضرت خضر نیز وجود دارد که به اعتقاد برخی از علمای شیعی، همان دعای کمیل است. متن زیر به کیفیت اجرای و خواندن نماز حضرت خضر یا نماز هزار حاجت، اشاره دارد.
شعار سال:خضر شخصیتی است که در قرآن به عنوان بنده صالح خداوند و دارای حکمت یا دانش عرفانی معرفی شده و در روایات مختلف اسلامی و غیراسلامی، خضر به عنوان پیامبر یا فرستاده خدا توصیف گردیده (از نوادگان اسحاق نبی با نام احتمالی خضرون بن عمیایل. برخی نام او را «الیسع» دانسته، زیرا علمش به «وسعت» شش آسمان و زمین بوده و دو بار در کتاب مقدس با این اسم از او یاد شده که از دریا محافظت نموده، دانش پنهانی را آموزش می‌دهد و به کسانی که دچار دردسرند کمک می‌کند.

در حالی که برخی از محققان فعال در حوزه مطالعات فرهنگی و ادیان تطبیقی معتقدند که شخصیت خضر، شخصیتی ساخته و پرداخته‌ ادوار و اقوامِ گوناگون است، در دین اسلام، از خضر بعنوان یکی از اولیاء و پیامبران الهی معاصر با حضرت موسی نام برده شده است (داستان خضر در آیات ۶۵ تا ۸۲ سورهٔ کهف). شخصیتی مجهول الحقیقه (زندگی خضر، از قبل از زمان موسی تا زمان حاضر و ادامهٔ زندگیش تا آخر الزمان، مورد اتّفاق مسلمانان است) در فرهنگ اسلامی و دارای مقامی خاص در عرفان اسلامی که به ادبیات فارسی و فرهنگ عامه نیز راه یافته است. بنابر نقل‌های متعدد نام یا لقب خضر برای او از این روست که وی بر هر جاکه بنشیند یا نماز بگزارد زمین زیر پا و اطراف آن سبز و خرّم می‌گردد.

قدمگاه‎ های خضر:
جایگاه ‎های مختلفی در سرزمین‎ های اسلامی به خضر منسوب است. یکی از مقامات مسجد کوفه، مقام خضر است. در ضلع جنوبی مسجد سهله نیز مقام خضر قرار دارد. در روایتی این مسجد، محل دیدار موسی و خضر بوده است. در عراق مکان‎ های بسیاری به مقام خضر مشهورند و گاهی بیش از ۱۵۰ مقام برای خضر شناخته شده است. در بغداد هم مکانی مشهور در کنار دجله نزدیک پل باب المعظم به نام مقام خضر الیاس معروف است. در مصر، اردن، فلسطین، سوریه نیز مقام‌‎هایی به نام خضر معروف است. داعش پس از تصرف برخی از مناطق سوریه و عراق، برخی از اماکن تاریخی و مذهبی را تخریب کردند و در این میان مقام خضر در ادلب و تلعفر ویران شد.

در کنار شهر قم کوهی وجود دارد که از فراز آن می‌توان همه شهر را با یک نگاه طی کرد. این کوه با قدمت سه هزار سال به حضرت خضر (ع) منسوب است.
 
آشنایی با نماز حضرت خضر یا نماز هزار حاجت
 
آشنایی با نماز حضرت خضر یا نماز هزار حاجت
نماز حضرت خضر یا نماز هزار حاجت (صلاه لالف الحاجه):
در برخی از روایات اسلامی از نمازی بنام نماز حضرت خضر یا نماز هزار حاجت نام برده می‌شود. نماز حضرت خضر نبی به نام نماز هزار حاجت (صلاه لالف الحاجه) معروف بوده و کارکرد‌های خاص، آثار و برکات زیادی برای آن توصیف شده است. سید بن طاووس در کتاب جمال الأسبوع نماز‌های متعدی برای شب جمعه ذکر کرده که از جمله آن‌ها نمازی است که به «نماز حضرت خضر (ع)» معروف است. برای اجرای نماز حضرت خضر، شیوه‌های متفاوتی آورده شده است.

نماز حضرت خضر دو نماز دو رکعتی بشرح زیر است:
رکعت اول: سوره حمد و ۱۰ مرتبه سوره کافرون
رکعت دوم: سوره حمد و ۱۰ مرتبه سوره توحید

بعد از تمام شدن نماز به سجده رفته و دعا‌های زیر خوانده شده و اعمال مرتبط اجرا شود:

۱۰ مرتبه صلوات: اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحمّدٍ وَ آلِ مُحمّد
۱۰ مرتبه: (سُبْحانَ اللَّهِ والحمدلله ولااله الاالله وَ اللَّهِ اکبر وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قَوِّهِ الابالله العلی العظیم)
۱۰ مرتبه: (رَبَّنا آتِنا فی الدنیا حُسْنِهِ وَ فی الآخره حُسْنِهِ وَ قِنا عَذابَ النَّارِ)

حالا می‌توانید حاجت خود را بخواهید.

آشنایی با نماز حضرت خضر یا نماز هزار حاجت
سید بن طاووس در کتاب جمال الأسبوع در خصوص «نماز حضرت خضر (ع)» می‌گوید که این نماز، چهار رکعت (دو نماز دو رکعتی) بوده و کیفیت آن چنین است:

در هر رکعت، یک مرتبه سوره حمد و صد مرتبه آیات زیر خوانده می‌شود:

«وَ ذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغاضِباً فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَیهِ فَنادى‏ فِی الظُّلُماتِ أَنْ لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَک إِنِّی کنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَ نَجَّیناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ کذلِک‏ نُنْجِی الْمُؤْمِنِینَ‏ وَ أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِیرٌ بِالْعِبادِ فَوَقاهُ اللَّهُ سَیئاتِ ما مَکرُوا وَ حاقَ بِآلِ فِرْعَوْنَ سُوءُ الْعَذابِ‏».

پس از اتمام نماز نیز، صد مرتبه ذکر «لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللّهِ الْعَلِی الْعَظیمِ»، گفته می‌شود. سفارش شده که سپس حاجت خود را طلب کنید که إن‌شاء اللّه برآورده خواهد شد.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون
 
اخبار مرتبط
برچسب ها: نماز حضرت خضر ، نماز هزار حاجت ، دستور خواندن نماز هزار حاجت ، حضرت خضر ، دعای حضرت خضر ، کیفیت خواندن نماز خضر ، فواید نماز خضر ، داستان خضر ، اسم های دیگر حضرت خضر ، مطالعه تطبیقی حضرت خضر ، خضر در اسلام ، خضر در مسیحیت ، خضر در یهود ، خضر در ادیان توحیدی ، مطالعه تطبیقی شخصیت خضر ، خضر و عرفان اسلامی ، خضر و اهل سنت ، حاجت روایی یعنی چی ، آشنایی با نماز حضرت خضر ، نماز هزار حاجت چیست ، شیوه خواندن نماز هزار حاجت ، خضرون بن عمیایل ، الیسع کیست ، مطالعات فرهنگی و ادیان تطبیقی ، زندگی خضر قبل از موسی ، زندگی حضر تا زمان ظهور ، قدمگاه خضر ، مقام خضر ، کتاب جمال الأسبوع ، سند نماز حضرت خضر ، حضرت خضر یا خزر ، انواع نمازهای غیرواجب ، نماز غیر واجب ، نماز برای حاجت ، نماز حاجت ، نماز جماعت ، نماز ظهر عاشورا ، نماز آیات ، نماز امام جواد ، نماز و واعدنا ، نماز مستحبی ، نماز یکشنبه ماه ذی‌القعده ، نماز میت ، نماز باران ، نماز شب ، نماز غفیله ، نماز تحیت ، نماز استیجاری برای اموات ، نماز جمعه ، نماز عید فطر
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
0
0
مگر زمان حضرت خضر قرانی وجود داشت که در نمازش حمد و سوره وجود دارد؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین