پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۶۳۰۹
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۶
رسم نامیمون دولتی‌ها این بوده و هست که بدهکار هستیم، اما بودجه نیامده، لذا مسئولیتی نداریم. این برداشت غیر قانونی و غیر اخلاقی، تا کی باید ادامه یابد خدا می‌داند. حقوق شان را از پول بیت المال و مالیات مردم، سر ماه می‌گیرند و خیال شان راحت است و دیگران را بی خیال! رئیس انجمن هنر‌های نمایشی کرمانشاه از بدهی هفت ساله اداره‌کل فرهنگ و ارشاد این استان به ۳۵۰ هنرمند و گروه نمایشی خبر می‌دهد و اداره کل ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در حال مثلا پیگیری است!
شعار سال: «محمدرضا درند» رئیس انجمن هنر‌های نمایشی استان کرمانشاه، از بدهی هفت ساله اداره‌کل فرهنگ و ارشاد این استان به گروه‌های نمایشی خبر داد و گفت: با انتصاب مدیرکل جدید فرهنگ ارشاد استان در فروردین ماه سال جاری انتظار می‌رود که ایشان پرداخت دیون و تعهدات مدیران قبلی را در دستور کار قرار دهد.

او تاکید کرد: این بدهی تنها به تعهدات دولت نسبت به گروه‌های نمایشی خلاصه نمی‌شود و حتی بعضی جا‌ها اداره‌کل فرهنگ و ارشاد استان برای برپایی یک رویداد به صورت دستی و امانی از انجمن هنر‌های نمایشی پولی را قرض کرد و پس نداد!

درند در تشریح این بدهی چند ساله، آغاز آن را از سال ۱۳۹۵ هم‌زمان با برگزاری اولین دوره انتخابات هیات رئیسه انجمن هنر‌های نمایشی خواند و گفت: پس از چندین سال که انجمن به صورت انتصابی فعالیت می‌کرد در سال ۱۳۹۵ با تغییراتی که در اساسنامه انجمن هنر‌های نمایشی داده شد، شعب استان‌ها پس از برگزاری انتخابات با حضور هسته‌های مرکزی گروه‌ها تشکیل و ترکیب هیات رئیسه انجمن هر استان مشخص شد. در استان کرمانشاه هم همین روند طی شد و ما پس از اخذ رای و نظر هنرمندان استان، وارد انجمن شدیم. در بدو حضور، خود بنده به عنوان هنرمندی که از سال ۱۳۹۱ از اداره کل هنر‌های نمایشی مطالباتی هم بابت اجرای عمومی و هم اعزام به جشنواره‌ها داشت، موضوع مالی را به صورت جدی پیگیری کردم.

رئیس انجمن هنر‌های نمایشی استان کرمانشاه تصریح کرد: از طرفی مدیرکل وقت، مدعی بود که اداره‌کل فرهنگ و ارشاد استان هیچ بدهی‌ای به هنرمندان ندارند. با اینکه ما می‌دانستیم چه تعداد گروه و هنرمند از اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه طلب پرداخت نشده دارند، طی دو فراخوان به گروه‌های هنری اعلام کردیم که در صورت داشتن مطالبه از دولت یا انجمن به ما اطلاع دهند. در نتیجه این دو فراخوان، مشخص شد که هنرمندان از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ مبلغی حدود ۱۰۴ میلیون تومان از دولت مطالبه دارند. پس از آن بود که مدیرکل وقت قول پرداخت مطالبات را داد و ۱۰ میلیون تومان از معوقات را پرداخت کرد و مبلغ ۱۰ میلیون تومان دیگر هم از طریق انجمن هنر‌های نمایشی کشور کمک شد و مبالغی را هم از طریق شهرداری جبران کردیم؛ اما مابقی بدهی همچنان باقی مانده بود.

درند ادامه داد: در سال ۹۵ ما ۲۳ نمایش صحنه‌ای و ۲۱ نمایش خیابانی داشتیم که به صورت میانگین برای هر کار صحنه‌ای دو میلیون تومان در نظر گرفته شده بود و مجموعش حدود ۴۶ میلیون تومان می‌شد و میانگین یک میلیون تا یک و نیم میلیون تومان برای بخش خیابانی (مجموعا ۲۱ میلیون تومان برای این بخش) لحاظ شده بود که هیچ کدام تا امروز پرداخت نشده است. این ارقام را اگر به هزینه‌های اعزام هنرمندان به جشنواره اضافه کنید در مجموع حدود صد میلیون تومان طلب از ارشاد برای سال ۹۵ می‌شود.

او خاطرنشان کرد: این ارقام ناچیز در حالی تا امروز پرداخت نشده که مبلغ حمایت اداره‌کل ارشاد از آثار نمایشی استان از سال ۹۵ تا ۱۴۰۰ ثابت مانده و تغییری نکرده است؛ انگار تورم و افزایش هزینه‌های تولید برایشان اهمیتی ندارد.

این هنرمند تئاتر با تاکید بر اینکه «تا سال ۱۴۰۰ که من اطلاع دارم، به غیر از بخشی که انجمن هنر‌های نمایشی از سهم خودش پرداخت کرده اداره‌کل هیچ یک از تعهداتش را عملی نکرده است.» گفت: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هر استان موظف است طبق مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی از محل کمک‌های دریافتی، از فعالیت‌های نمایشی حمایت مادی و معنوی کند که در استان ما این اتفاق نیفتاد. اگر هم کمکی اتفاق افتاده برای تعدادی چهره خاص و مورد تائید خودشان بوده است و باقی هنرمندان از جیب خودشان هزینه کرده و به جشنواره‌ها رفته‌اند و ریالی کمک دریافت نکرده‌اند. ضمن اینکه ملاک آمار ما طبق قانون، حساب انجمن هنر‌های نمایشی است؛ اگر اداره‌کل می‌خواست از تئاتری حمایت کند موظف بود مبالغ را در حساب انجمن نمایش واریز کند. اما از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ که اختلافات ما با ارشاد سر همین موضوع به شدت بالا گرفت و بعد از آن هم تا امروز یعنی در طی شش سال تنها ۲۰ میلیون تومان به حساب انجمن واریز شده است.

درند همچنین به سایر بدهی‌های مالی دولت به انجمن هنر‌های نمایشی کرمانشاه اشاره کرد و گفت: ما به خاطر اینکه بتوانیم درآمدی در انجمن داشته باشیم، در سال ۱۳۹۷ وارد مزایده برای گرفتن پیمانکاری یک مجموعه فرهنگی هنری تحت اختیار ارشاد شدیم تا بتوانیم از قِبَل اجاره دادن سالن، بخشی از هزینه‌هایمان را پوشش داده و خودگردان شویم. هیچ منتی هم از این بابت سر ما نبود و تمام پروسه واگذاری به صورت قانونی طی شد. اما اولین چیزی که هنگام تحویل گرفتن مجموعه با آن روبه‌رو شدیم خرابی بسیار زیاد تجهیزات سالن بود. پس از بررسی اولیه، و فردای روزی که سالن را تحویل گرفتیم مواردی را در ۲۷ بند به عنوان ایرادات کلی مجموعه و به صورت مکتوب به اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارش دادیم و بعد از حدود ۵ ماه توانستیم دوستان اداره‌کل را وادار به برگزاری جلسه‌ای مشترک برای رسیدگی به این مشکل و تعیین تکلیف وضعیتش کنیم.

او ادامه داد: در این جلسه مقرر شد انجمن هنر‌های نمایش از جیب خودش برای تجهیز و تعمیر خرابی‌های سالن اقدام و مبلغ نهایی هزینه‌کرد را به اداره‌کل اعلام کند. اما ارائه این گزارش مالی و موعد تسویه با انجمن، با تغییرات مدیریتی هم‌زمان شد و به همین سبب هیچ مبلغی به ما پرداخت نشد! یعنی در شش سال اخیر حدود ۷۰۰ میلیون تومان تنها در بخش حمایت‌های وعده داده شده از هنرمندان و گروه‌های هنری از اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه طلب داریم و علاوه بر این، به تعهدات مکتوب خودشان هم در تعمیر و تجهیز سالن که تنها رقم یکی از فاکتورهایش حدود ۶۰ میلیون تومان بود عمل نکرده و زیر بار امضایشان نرفته‌اند؛ و همچنین برای برگزاری جشنواره استانی، ۱۰ میلیون تومان قرض به صورت امانی از انجمن خواستند که دادیم، اما آن را هم هیچ‌وقت پس ندادند!

رئیس انجمن هنر‌های نمایشی کرمانشاه یادآور شد: فروردین ماه مدیرکل جدید معرفی شد و هنوز دیداری با ایشان نداشته‌ایم، اما منتظریم که تکلیف این بدهی‌ها به زودی مشخص شود تا بتوانیم دست‌کم بخش ناچیزی از طلب گروه‌های هنری را پرداخت کنیم. هرچند که این مبالغ اگر در زمان خودش یعنی شش سال پیش پرداخت می‌شد شاید می‌توانست گرهی از کار یک هنرمند و گروه اجرایی باز کند، اما با چند برابر شدن هزینه‌های تولید یک اثر نمایشی در این سال‌ها، این پول هیچ یک از هزینه‌ها را پوشش نمی‌دهد. به طور مثال اگر آن زمان چاپ بروشور با سی هزار تومان اتفاق می‌افتاد، امروز با یک میلیون و نیم هم نمی‌توان انجامش داد.

درند در پایان با جمع‌بندی موضوع بدهی دولت به گروه‌های نمایشی تنها در بخش حمایتی گفت: از سال ۱۳۹۵ تا امروز، بیش از ۳۵۰ هنرمند برای حدود ۲۰۰ نمایش صحنه‌ای و خیابانی از دولت مطالبه دارند.



شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۲۱۵۰۷۵، www.ilna.news
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین