پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۶۶۵۰
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۳
در حالی که مشکلات شهری تهران روز به روز بزرگتر می‌شوند و مردم پایتخت این روز‌ها با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کنند و خبری از مسئولان شهری نیست، اما شهرداری و شورای شهر تهران به فکر مسائلی مانند تفکیک جنسیتی پارک‌ها هستند!
شعار سال: در روز‌های گذشته گفته‌های یک عضو شورای شهر تهران در مورد برنامه شهرداری تهران برای زنانه مردانه کردن پارک‌های تهران خبرساز شد.

محمد آقامیری، عضو شورای شهر تهران در این راستا اظهار کرد: شهرداری تهران قصد دارد برخی پارک‌های تهران را در اختیار مادر و کودک قرار بدهد و به‌نوعی این پارک‌ها را به پارک‌های خانواده تبدیل کند. براساس طرح مورد نظر شهرداری، قرار است ٢٠٠ پارک به بانوان و کودکان اختصاص یابد.

به گفته وی این طرح به درخواست مردم انجام شده است چرا که در پارک‌ها مردان غریبه و جوانان نامحرم حضور دارند و این به صلاح بانوان نیست.

تکذیب و تایید زنانه مردانه کردن پارک‌های تهران

آقامیری روز بعد این گفته‌های خود را تکذیب کرد و آن را غرض ورزی عنوان کرد و در توضیح بیشتری گفت: مصاحبه‌ای در مورد رد یک شایعه در مورد زنانه و مردانه شدن بوستان‌ها داشتم، لازم است که در این خصوص توضیحاتی را ارائه کنم و باید عنوان کنم که شهرداری تهران یک طرحی تحت عنوان بوستان مادر و کودک دارد که در ۳۵۲ بوستان محلی از ۲۲۰۰ بوستان تهران آن را اجرایی می‌کنند که براساس این طرح یک فضای مناسب از بوستان به مادران و کودکان اختصاص داده می‌شود که مادران بتوانند با حجاب راحت‌تر با کودکانشان بازی کنند و اتاق مخصوص تعویض لباس و پوشک کودک و همچنین وسایل بازی برای آن‌ها در نظر گرفته شده است که بدون مزاحمت بتوانند در این فضا مادران و کودکان بازی کنند و مابقی فضای پارک در اختیار عموم مردم است.

وی همچنین تأکید کرد: پارک زنانه و مردانه نداریم و تنها برای ارج نهادن به زنان ۹ بوستان را مناسب سازی کردیم و پنج بوستان دیگر نیز مخصوص بانوان قرار است ساخته شود، من پیشنهاد می‌کنم که این تعداد بوستان‌ها به ۴۰ بوستان برسد و مردان می‌توانند در مابقی بوستان‌های شهر ورزش کنند.

با این حال منبع هر دوی این گفته‌ها سایت شورای شهر تهران بوده است که از فیلتر روابط عمومی شورای شهر تهران گذر می‌کند و عملا نشان می‌دهد که این عضو شورای شهر چنین گفته‌هایی را به زبان رانده است.
پارک‌ها و بوستان‌ها متعلق به همه شهروندان است

حال این پرسش به وجود می‌آید که مگر بوستان‌ها و پارک‌ها یک فضای خانوادگی نیستند که هر دوی پدر و مادر دوست دارند با هم فرزندشان را برای بازی به آنجا ببرند یا اینکه دمی را به دور از شلوغی شهر بیاسایند؟ با زنانه مردانه کردن پارک‌ها تکلیف فرزندانی که با پدر خود به پارک می‌روند چیست؟

ناهید خداکرمی عضو سابق شورای شهر تهران، با تأکید بر عمومی بودن فضای پارک‌ها و بوستان‌های شهری اظهار کرد: پارک‌ها مانند معابر، خیابان‌ها و بزرگ‌راه یک فضای عمومی است که علاوه بر اینکه به محل تفریح و استراحت خانواده‌ها اختصاص دارد، سبب تلطیف هوا و زیبایى شهر و منظر شهری است که شهرنشینى را با طبیعت همراه مى سازد. پارک‌ها و بوستان‌ها متعلق به همه شهروندان است.

وی افزود: ما کشوری هستیم که از بعد فرهنگى اجتماعى خانواده مهمترین رکن جامعه را تشکیل مى‌دهد و در واقع محوریت اصلی جمعیت شهر بر ارائه خدمت به خانواده‌ها بنیان نهاده شده است. اعضاى خانواده حضور دسته جمعى در فضا‌های سبز و طبیعت را دوست دارند و تمایل دارند پدر و مادر و فرزندان در کنار هم باشند و با هم تفریح کنند. در پارک‌ها هم همینطور است، والدین دوست دارند در کنار هم از تماشاى بازى و شادمانى فرزندان و خود لذت ببرند و مراقب آن‌ها باشند.

طرح‌های غیر ضروری بی مطالعه

خداکرمی با اشاره به گفته‌های آقامیری در مورد پارک‌های مادران اظهار کرد: گفته‌هایی مانند جداسازی پارک‌ها برای بانوان نه تنها مشکلی را از مردم حل نمی‌کند بلکه مشکلات اجتماعی ما را هم بیشتر می‌کند. بسیاری از مردان و زنان از وضعیت مدیریت فرهنگی کشور ناراضی هستند. این نارضایتی با حرف‌های غیر ضروری و بدون مطالعه بیشتر می‌شود و این موضوع جای تأسف دارد.

مشکلات شهر تهران با حصارکشی پارک‌ها حل نمی‌شود

عضو شورای پنجم شهر تهران در ادامه اظهار کرد: امروز مشکل شهر تهران با حصارکشی پارک‌ها حل نمی‌شود. مشکل شهر تهران و همه شهر‌های ایران، آلودگی هوا، کمبود آب و مصرف انرژی‌های فسیلی است. ما امید داشتیم که شورای ششم ادامه دهنده راه شورای پنجم برای دسترسی به انرژی‌های پاک باشد و برای حفظ باغات و گسترش فضای سبز و کاهش آلودگی هوا تلاش کند.

وی ادامه داد: مشکلی که مردم دارند این است که منابع آب زیرزمینی کشور و بخصوص شهر تهران بیش از حد مصرف شده است و نسل آینده از بحران کم آبى رنج خواهد برد. اعضای شورای شهر باید به جای حصارکشی پارک‌ها به این فکر باشند که آبیاری پارک‌ها و بوستان‌ها را مقرون به صرفه و با کیفیت بهتر انجام دهند و حفظ محیط زیست و سرمایه‌هاى عمومى را در دستور کار قرار دهند.

خداکرمی اظهار کرد: من متأسفم عده‌ای در کشور به جای حل مسائل عمده مانند مصائبی که تحریم به مردم تحمیل کرده یا گرانی و مشکلات اقتصادی، درآمد پایدار شهرى، وضعیت بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا، معضلات ترافیکى، تصادفات داخل شهری و برون شهرى و جان‌هایی که از دست می‌دهیم و خشونت‌هایی که در معابر رخ می‌دهند به فکر مسائل دیگری هستند؛ همه این‌ها معضلات کمی نیستند و مى‌تواند منطقى‌ترین اولویت مدیریت شهرى باشد.

وی افزود: آیا هیچ مشکلی غیر از تفکیک جنسیتى در پارک‌هاى تهران نداریم؟ در این شرایط، چقدر باید از مسائل امروز پایتخت دور باشیم که چنین مسائلی را حتی اگر اجرا نکنیم به زبان بیاوریم. بیان چنین ایده‌هایی در حالى که دنیا به سرعت در حال پیشرفت‌هاى شگرف تکنولوژى أست، قلب انسان را به درد می‌آورد. ما چقدر اولویت‌هاى مهم‌تر داریم که قابل حل هستند، اما فکر و ذکر مسئولین ما این است که در امور خانواده‌ها دخالت کنند و مسائل دیگری را که ربطى به ماموریت‌ها مدیریت شهرى ندارد مطرح کنند.

وی بیان کرد: شهردار تهران خوشبختانه پزشک است و به تأثیر ریزگرد‌ها بر سلامت افراد آگاه است، اما دغدغه هایش ربطى به وظایف شهردارى ندارد. اصلا چرا باید از جانب مردم سخن بگوییم، اینگونه مسائل را به همه پرسی بگذاریم ببینیم که آیا مردم موافق هستند یا خیر؟ از مردم بپرسید آیا اولویت شما حصارکشی پارک‌ها است یا هوای پاک است. بیان و رویکردهاى برخى نشان از دور شدن از مشکلات اصلى مردم است.

وی تأکید کرد: ما باید در این رابطه برنامه‌ریزی کنیم که چگونه شهر را به شهرى مناسب و دوستدار کودک، سالمند، خانواده‌ها، طبیعت و .. تبدیل کنیم نه اینکه در امور فرهنگی و تفریحی خانواده‌ها دخالت کنیم. اینکه در قرن پانزدهم شمسی زندگی می‌کنیم، اما رویکرد برخى مسئولین همانند ۱۰۰ سال قبل باشد جای تأسف است. چگونگى حضور مردم در پارک‌ها را به خودشان بسپارید، به خانواده‌ها احترام بگذارید و به حل مشکلات پایتخت و خدمت به شهروندان بپردازید.



شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از باشگاه خبری تحلیلی جامعه ۲۴، تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۱، کد خبر: ۳۵۳۹۰، jameh۲۴.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین