پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۷۳۵۲
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۱
حسن نوروزی نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به رای نیاوردن طرح نظارت دیوان محاسبات بر دانشگاه آزاد در کمیسیون تخصصی، گفت: دیوان محاسبات نمی‌تواند بر دانشگاه آزاد نظارت کند و این دانشگاه باید از طریق هیات امنای خود نظارت‌های مورد نیاز را اعمال کند. باید از این نماینده محترم پرسید که اگر دانشگاه آزاد یک نهاد عمومی است (ورای اخذ بودجه یا عدم دریافت بودجه و خودگردانی)، چرا نباید دیوان محاسبات بر روی آن نظارت داشته باشد. اگر هم یک نهاد عام النفعه خصوصی و نوعی سمن است (نهاد غیر تجاری)، الزاما باید تابع نظارت نهاد دولتی متولی خود (وزارتین عتف و بهداشت و درمان) باید باشد. فراتر از قانون تجارت که نمی‌توان نهادسازی کرد!؟
شعار سال: دانشگاه آزاد اسلامی از ابتدای تاسیس تا به امروز با مسائل و چالش‌های زیادی روبرو بوده است. همواره نقاط قوت و ضعفی به این مجموعه آموزش عالی در کشور نسبت داده شده است و دیدگاه‌های موافق و مخالفی در هر زمینه وجود دارد؛ از جمله می‌توان به نقش دانشگاه آزاد اسلامی در گسترش عدالت آموزشی و عدالت اجتماعی اشاره داشت که با وجود قریب به یک میلیون و چهارصد هزار دانشجو در سراسر کشور، نقش قابل توجهی در تولید علم و تربیت نیروی انسانی متخصص دارد.

از سویی، در سال‌های اخیر، این مجموعه با چالش‌هایی همچون نظارت دستگاه‌های حاکمیتی در خصوص امور مالی، عدم حمایت کافی دولت از دانشجویان، کارمندان و اساتید در مقایسه با دانشگاه‌های دولتی و مواردی از این دست روبرو بوده است.

حسن نوروزی، نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، با اشاره به مطرح بودن طرح نظارت دیوان محاسبات بر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این طرح در روز‌های گذشته در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی به رای گذاشته شد، اما با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی نه مجموعه خصوصی است و نه دولتی، این طرح رای نیاورد؛ بنابراین دیوان محاسبات نمی‌تواند بر دانشگاه آزاد نظارت کند و این دانشگاه باید از طریق هیات امنای خود نظارت‌های مورد نیاز را اعمال کند.

نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس، در خصوص مشکلات و چالش‌های موجود بر سر راه دانشگاه آزاد در تامین و تخصیص بودجه پژوهشی در نظر گرفته شده برای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی گفت: اعتقاد کلی ما این است که نباید تفاوتی بین دانشگاه‌های دولتی، دانشگاه آزاد، پیام نور و دانشگاه‌های خصولتی و غیرانتقاعی وجود داشته باشد. دانشگاه آزاد اسلامی حرف‌های زیادی در زمینه‌های علمی دارد و باید بدون تفاوت با سایر دانشگاه‌ها از این امکانات برخوردار شود.

نوروزی با اشاره به توقعات مجلس شورای اسلامی از دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص موضوعاتی همچون قوانین حوزه ایثارگران و شاهد نیز بیان کرد: انتظار داریم دانشگاه آزاد به قوانینی که ما در کمیسیون ایثار و شهادت مصوب می‌کنیم توجه بیشتری داشته باشد؛ البته دکتر طهرانچی با حضور در کمیسیون قول توجه بیشتر و اعمال قوانین در این حوزه را دادند. امیدواریم که اعضای هیات علمی و کارمندانی که مشمول قوانین شاهد و ایثارگر هستند، از نیرو‌های قراردادی و پیمانی به نیروی رسمی تبدیل وضعیت شوند.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با وضعیت حقوقی و قانونی کارمندان و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین قوانین حمایتی مورد نیاز این اشخاص بیان کرد: بحث‌های در این زمینه مطرح بوده و هست. کارمندان و کارکنان دانشگاه آزاد یا باید طبق قانون دولت کارمندی محسوب شوند و یا طبق قانون کار کارگری به حساب بیآیند و چیزی مابین این دو امکانپذیر نیست؛ حتی شرکت‌های خصوصی هم که الآن در شهرک‌های صنعتی مستقر هستند، سامانه مخصوص به خود را دارند و قانون کاربرآن‌ها حاکم است و کارمندان دانشگاه آزاد نیز، چون تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند، باید قانون کار نسبت به آن‌ها اعمال شود و وزارت کار و دادگاه‌های عمومی می‌توانند به این موضوع نظارت داشته باشند.

نوروزی در خصوص شعار سال و با توجه به ظرفیت بالای دانشگاه آزاد در تولید علم، نیروی متخصص و ایجاد مجموعه‌های دانش بنیان، و همچنین حمایت‌های مورد نیاز دانشگاه و دانشجویان از سوی مجلس و دولت گفت: دانشگاه آزاد باید رابطه خود را با جامعه، دولت و مجلس بیشتر کند. ریاست و هیات امنا و مجموعه دانشگاه آزاد، باید رفت و آمد و ارتباط خود را بیشتر کنند؛ متاسفانه ما در شهرستان‌های خود معمولاً ریاست دانشگاه آزاد استان و شهرستان را نمی‌بینیم و با ما ارتباطی ندارند. هماوردی میان مسئولین محلی، استانی و کشوری می‌تواند تمام این مسائل و مشکلات را حل کند، اما اگر دانشگاه آزاد خود را کنار کشید و اینطور مطرح شود که کاری با دولت و قانون ندارد، این مشکلات پیش می‌آیند. با نظر به توجهات و نقطه نظرات مثبتی که دکتر طهرانچی، ریاست دانشگاه آزاد اسلامی دارند، ان‌شاءالله این مشکلات به زودی برطرف خواهد شد.



شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت دیده بان ایران، تاریخ انتشار:۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، کدخبر:۱۳۰۹۸۷، www.didbaniran.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین