پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۷۵۵۲
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۶
پلیس از ضرورت معاینه فنی می‌گوید. مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو‌های تهران از اهمیت این کار و برخی سو استفاده‌ها حرف می‌زند. اما هیچ کس نمی‌گوید که چرا باید تعداد این مراکز تا این حد انحصاری باشد که شهروندان، روز‌ها و ساعت‌ها در انتظار معاینه فنی باشند. این مدل برنامه ریزی احمقانه، از کدام سر کم تفکر خارج می‌شود و اجرایی می‌گردد؟ سازمان بازرسی هم طبق روال همیشه اصلا آگاهی و اشرافیت و حساسیتی به موضوع ندارد و روند‌های تخریبی بدلیل ضعف نظارت‌ها، ادامه خواهد داشت. از مافیای مراکز معاینه فنی خودرو چه می‌دانید؟
شعار سال: نزدیک به پنج سال است که نصب قطعات اجاره‌ای روی خودرو‌ها به منظور دریافت معاینه فنی رواج پیدا کرده است. شاید از نظر انجام دهنده، این کار هوشمندانه باشد چرا که هزینه کمتری می‌پردازد و معاینه فنی خود را هم دریافت می‌کند. اما شاید اگر این افراد بیشتر به عمق ماجرا تأمل کنند، متوجه شوند که فلسفه انجام معاینه فنی برای ایجاد امنیت بیشتر خودرو‌ها و سرنشینان است نه پرداخت هزینه‌ای اندک برای دریافت گواهی.

حالا این امنیت چگونه حاصل می‌شود؟ زمانی‌که مالک خودرو به معاینه فنی مراجعه می‌کند درواقع می‌خواهد گواهی سلامت خودروی خود را دریافت کند. آزمونگران مرکز معاینه فنی، سلامت تمامی قطعات خودرو را با پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها می‌سنجند و در صورت مشاهده نقصی در خودرو، مورد را به مالک اعلام می‌کنند تا آن را رفع کند.

رفع نواقص خودرو درنهایت به ایمنی بیشتر خودرو و سرنشینان خودرو و همچنین کاهش آلودگی هوا منجر می‌شود.

در همین رابطه؛ حسین مقدم در گفتگو با یک رسانه، درباره نصب وسایل اجاره‌ای روی خودرو‌ها توسط مردم برای دریافت معاینه فنی، گفت: این معضل از چندین سال گذشته وجود داشته است و مراکز معاینه فنی مرجع تشخیص این مساله نیستند. حتی در صورت تشخیص نصب قطعات اجاره‌ای روی خودرو، نیرو‌های مراکز معاینه فنی اجازه ندارند که به مالک اعلام کنند چرا قطعات اجاره‌ای را روی خودروی خود نصب کرده‌اند؛ مرکز معاینه فنی امکان ورود قانونی به این موضوع را ندارد.

مدیرعامل شرکت ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو‌های تهران با تأکید بر اینکه مردم نباید به سودجویان اعتماد کنند، یادآور شد: تا زمانی که مالک یک خودرو به عنوان متقاضی علاقمند به استفاده از قطعات دست دوم باشد، نمی‌توان با چنین اقدامی برخورد کرد. اگر به جای اجاره قطعات به دنبال رفع نقص فنی خودرو باشیم، ایمنی و سلامت خودرو و همچنین خودمان تضمین می‌شود.

مقدم با بیان اینکه در گذشته تعدادی تعمیرگاه متخلف شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شده است، گفت: تعویض قطعات در تعمیرگاه‌های معتبر و مجاز انجام نمی‌شود. شرط صدور گواهی معاینه فنی، نتایج آزمونی است که توسط تجهیزات تمام مکانیزه کنترل و ارزیابی می‌شود و کیفیت قطعه برای مراکز معاینه فنی قابل تشخیص نیست. برخی افراد نسبت به نصب وسایل و قطعات اجاره‌ای و یا حتی غیر استاندارد اقدام می‌کنند که علاوه بر ضرر مالی، سلامت خود و دیگر شهروندان را به مخاطره می‌اندازند.

مدیرعامل شرکت ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو‌های تهران در ادامه تأکید کرد: مردم باید بدانند که خودرو‌ها با نصب وسایل و قطعات اجاره‌ای آسیب می‌بینند، اما برخی افراد توجهی به این موضوع ندارند؛ همچنین به مردم توصیه می‌شود قطعات غیراستاندارد خریداری نکنند تا در معاینه فنی رد نشوند.

به سودجویان هزینه اضافی ندهید

وی با بیان اینکه برخی به دلیل ناآگاهی به سودجویان بابت تعویض قطعه پول پرداخت می‌کنند، یادآور شد: این در حالی است که شاید خودروی آن‌ها هیچ مشکلی نداشته باشد و در آزمون معاینه فنی نیز تأیید شود؛ بار‌ها شاهد چنین اتفاقاتی بوده‌ایم.

مدیرعامل شرکت ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو‌های تهران با تأکید بر اینکه قطعات اجاره‌ای سبب ایجاد معضل جدید برای شهروندان شده است، اضافه کرد: افراد ناآگاه در این زمینه باعث آسیب به خود و دیگران خواهند شد درحالیکه می‌توانند به تعمیرگاه مجاز و رسمی خودروی خود مراجعه کنند و با انجام تعمیرات صحیح، مسئولیت اجتماعی خود را در حفظ جان و سلامت جامعه ایفا کنند.

مقدم در ادامه توصیه کرد که مردم به تعمیرگاه‌های مجاز و تخصصی خودروی خود مراجعه کنند چرا که در تعمیرگاه‌های مراکز معاینه فنی، تنها تعمیرات سطحی و سریع انجام می‌شود و این تعمیرات به هیچ عنوان به معنای تأیید معاینه فنی نیست؛ بنابراین برای تعمیرات اساسی باید به تعمیرگاه‌های رسمی نمایندگی خودروی خود مراجعه کنند.

وی در ادامه اضافه کرد: ممکن است در برخی موارد نقص فنی خودرو در تعمیرگاه‌هایی که خدمات سطحی را ارائه می‌دهند، برطرف نشود. ارتباطی بین تعمیرگاه‌ها و مراکز معاینه فنی وجود ندارد و هیچ تضمینی نیست که تعمیرات در این تعمیرگاه‌ها به تأیید معاینه فنی منجر شود. برهمین اساس توصیه می‌شود که خودرو‌ها به تعمیرگاه‌های رسمی نمایندگی مرتبط با خودروی خود مراجعه کنند.

به گفته مدیرعامل شرکت ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو‌های تهران؛ در تعمیرگاه‌های مراکز معاینه فنی خدماتی در زمینه باتری‌سازی، اگزوز سازی، تنظیم موتور، جلوبندی و دیگر موارد ارائه می‌شود.

آخرین وضعیت معاینه فنی موتورسیکلت‌ها در شهر تهران

مقدم با تأکید بر اینکه موتورسیکلت‌ها در شهر تهران و برخی کلانشهر‌ها به معضل اجتماعی تبدیل شده‌اند، گفت: مراکز معاینه فنی شهر تهران از بضاعت ۱۱ خط معاینه فنی موتورسیکلت برخوردار بوده، اما از سه میلیون دستگاه موتور سیکلت در شهر، تنها صاحبان ۳۰۰ دستگاه در طول سال به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند.

وی با بیان اینکه تردد موتور‌های کاربراتوری در تهران ممنوع است، تصریح کرد: این موتور‌ها نسبت به خودروی یورو ۲، آلایندگی بسیار بیشتری تولید می‌کنند.

مدیرعامل شرکت ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو‌های تهران ضمن اشاره به قانون معاینه فنی موتورسیکلت‌ها، گفت: باید همتی وجود داشته باشد که با مالکان موتورسیکلت‌های فاقد معاینه فنی برخورد شود. سالانه با هزاران موتورسیکلت به علت تخلفات مختلف برخورد می‌شود. با وجود این برخورد‌ها و الزام قانونی موتورسیکلت‌ها برای اخذ معاینه فنی، متأسفانه آمار مراجعه موتورسیکلت‌ها بسیار پایین است.

تولید آلایندگی کمتر با دریافت معاینه فنی برتر

مقدم در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا معاینه فنی برتر برای همه خودرو‌ها الزامی نمی‌شود، گفت: خودرو‌های دارای معاینه فنی برتر آلایندگی کمتری تولید می‌کنند که در دور بالای موتور خودرو، این میزان آلایندگی تست می‌شود. زمانی آلایندگی کاهش پیدا می‌کند که تکنولوژی خودرو‌ها نیز به‌روز باشد؛ به همین دلیل نمی‌توان معاینه فنی را در بخش آلایندگی برای سایر خودرو‌ها سخت‌گیرانه‌تر کرد.

وی در بخش دیگر سخنان خود ادامه داد: می‌توان در شهر تهران، معاینه فنی برتر را برای تردد در برخی مناطق نظیر طرح کاهش آلودگی هوا و طرح ترافیک الزامی کرد تا بتوان آلودگی هوا را در شهر تهران کنترل کرد. شورای حمل و نقل و ترافیک تهران با توجه به آلودگی هوا می‌تواند سیاست‌هایی را در این زمینه اتخاذ کند که بایستی پیشنهاداتی در این زمینه به شورا ارائه و مورد بررسی قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو‌های تهران با اشاره به برنامه‌های مرکز معاینه فنی در سال جدید، گفت: افزایش ظرفیت مراکز، کیفی‌سازی خدمات، ارائه خدمات بهتر و اطلاع‌رسانی به شهروندان درباره خدمات‌رسانی مراکز از جمله برنامه‌های ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو‌های تهران است.

مقدم با بیان اینکه تلاش مرکز معاینه فنی در سال گذشته کیفی‌سازی خدمات بوده و در همین راستا به تمامی نیرو‌های درون و برون سازمانی، آموزش‌های مرتبط ارائه شده است، افزود: این روند در سال جدید نیز ادامه دارد.

فعالیت ۱۶ مرکز ثابت معاینه فنی در شهر تهران

وی از فعالیت ۱۶ مرکز ثابت و هفت واحد سیار مختص خودرو‌های سبک و سه مرکز سنگین در شهر تهران خبر داد و گفت: در تمام مناطق با پراکندگی مناسب مراکز معاینه فنی وجود دارد و سعی مجموعه بر این بوده است که مراکز، تمامی مناطق شهر را پوشش دهند.

مدیرعامل شرکت ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو‌های تهران با بیان اینکه تلاش ما گستردگی مراکز است، افزود: البته ظرفیت مراکز در طول سال خالی است و هرچه تعداد مراکز اضافه شود، خدمات بیشتری به شهروندان ارائه نخواهد شد چرا که در همین مراکز موجود، ظرفیت کافی برای خدمات‌رسانی پیش بینی شده است.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی شهر، تاریخ انتشار:۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، کد خبر: ۲۰۷۷۶، www.shahr.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین