یکی از ایرادات صد درصدی نظام اداری در جمهوری اسلامی ایران، کم شنوایی و سلیقه محوری و غیرپاسخگویی است. علل ایجاد این عارضه را هم باید در کم اطلاعی مردم نسبت حقوق (اساسی، عمومی و.)، محافظه کاری و منفعت طلبی بواسطه عدم پیگیری حقوقی موضوعات و در نهایت اعتماد غیرقابل فهم و پذیرش دولتها نسبت به مدیران خود و ضعف شدید نظامهای نظارتی جستجو کرد. صدای مردم از وضعیت طرح ترافیک و شلوغی مراکز معاینه فنی درآمده، هم کسی خم به ابرو نمیاورد! نکته جالب داستان اینکه ورای ابعاد سازمانی و اجتماعی، اسم مان را گذاشته ایم آدم مسلمان. دو واژهای که بار معنایی بسیار بالایی دارند اگر بفهمیم.
شعار سال: روز گذشته پرویز سروری، نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران نسبت به شلوغی و صفهای طولانی مراکز معاینه فنی انتقاد و خواستار رفع مشکل شد.
این عضو شورای شهر تهران در حالی این انتقاد را مطرح کرده است که احتمالا فقط به گوشش رساندهاند که مردم در صفهای طولانی مراکز معاینه فنی ایستادهاند تا ظرف چند دقیقه خودروشان بازدید و کارت معاینه فنی برای آنها صادر شود، اما از اینکه مشکل دقیقا کجاست بیاطلاع است تا بتواند برای آن نسخه بپیچد.
نتیجه نیز آن میشود که اعلام میکنند برای کاهش صفهای مراکز معاینه فنی، یک ساعت به ساعات کار این مراکز اضافه میشود! در حالی که با بررسی دقیق میبینیم که اساسا مشکل در افزایش ساعت کاری نیست بلکه در رویهها و چرخش کاری است که مسئولان ابداغ و ابلاغ میکنند.
برای بررسی موضوع شلوغی صفهای مراکز معاینه فنی به مرکز الغدیر مراجعه شد. با اینکه ساعت به ۷:۳۰ صبح نرسیده و درهای مرکز باز نشده بود، اما صفی طولانی از خودروها تشکیل شد. عمده افرادی که معمولا در این ساعت روز در صف میایستند کارمندان و یا شاغلانی هستند که توقع دارند ظرف حداکثر یک ساعت کارشان انجام و با کمترین تاخیر در محل کار خود حاضر شوند، تصوری که این روزها با ازدحام صفهای مراکز معاینه فنی رنگ باخته است.
کمکم پرسنل مرکز معاینه فنی الغدیر در جایگاه خود مستقر و درهای مرکز به روی مراجعه کنندگان باز شد. با شروع به کار مرکز به طول صف مراجعه کنندگان اضافه شد و حجم کار پرسنل مرکز نیز افزایش یافت. اما هرچه بر سرعت کار پرسنل افزوده میشد خبری از کوتاه شدن صف نبود چرا که مشکل از جایی بود که ضوابطی را به این مرکز ابلاغ کردند که اگر خودرویی به خاطر یک عیب ظاهری کوچک در چراغهای خودرو هم در آزمون رد شد دوباره باید به صف بازگردد و از ابتدا برخی رویهها را طی کند!
اما چرا این رویه و چرخه کار ابلاغ شده است، رویهای که باعث عصبانیت شهروندان شده است و مانند یک پروسه اداری طاقتفرسا، فقط وقت شهروندان را میگیرد.
در نگاه اول شاید این چرخه کار، شکل سختگیرانه اخذ معاینه فنی را به ذهن تداعی کند، اما با نگاهی گذرا مشخص میشود که مشکل از ۱۰ هزار تومانی است که باید از شهروندان بابت رد در آزمون اولیه اخذ شود، پولی که به راحتی میتوان آن را به هزینه عوارض سالیانه خودرو افزود و یا در جایی دیگر از شهروندان اخذ کرد و بیجهت خودروها را دوباره به صف نکرد.
اگرچه این ۱۰ هزار تومانها ممکن است برای شهرداری آوردهای بزرگ شود، اما برای شهروندانی که ساعتها در صف معطل میشوند مایه تعجب شده است و حتی حاضرند چندین برابر این مبلغ را به حساب شهرداری به صورت آنلاین و از طریق حساب کاربری خود در سامانه شهرداری (تهران من) واریز کنند تا دوباره به صف آزمون مجدد بازنگردند.
ظاهرا تا سالهای گذشته از این چرخش کار خبری نبود، اما وقتی پول به مشام شهرداری میرسد و حساب همین ۱۰ هزار تومانها را میکنند دیگر شاید گذشت از پول شهروندان آسان نباشد، شهروندانی که در این کلانشهر پرحاشیه هر روز با مشکلات مختلف شهری، اقتصادی و ... مواجهند و خسته از رویهها، به امید بازطراحی برخی رویهها هستند تا زندگی در تهران قدری برایشان آسانتر شود.
اگر بگوییم «آزار دادن مردم، کسب و کار من است!» جمله پر بیراهی برای برخی مسئولان نباشد، مسئولانی که به جای آسان کردن زندگی برای شهروندان هر روز با نامهها، آییننامهها، بخشنامهها و قوانین سازمانی خود زندگی را برای شهرنشینان به خصوص در پایتخت کشور سخت و سختتر میکنند.
بیگانگی برخی مسئولان با تکنولوژیهای روز و پیچیده کردن روزانه برخی رویهها، این روزها بلای جان شهروندان شده است. شاید اگر آن ۱۰ هزار تومانها را میشد به نحو دیگری اخذ کرد و اگر امکان معاینه مجدد خودرویی که صرفا بخاطر سوختن لامپ چراغ خودرو در آزمون رد شده است، در یک خط مجزا و یا در خارج از صفهای طولانی وجود داشت، شهروندان هم زودتر به کار و زندگی خود میرسیدند و ساعتها معطل اخذ یک معاینه فنی نمیشدند.
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۳۰۱۸۷، www.didbaniran.ir