پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۸۹۱۳
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۸
رییس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۲۸ درصد افراد بالای ۱۸ سال کشور قلیان مصرف می‌کنند که بسیار نگران کننده است.
شعار سال: جعفر جندقی روز یکشنبه در نشست خبری هفته ملی دخانیات (۴ تا ۱۰ خرداد) در وزارت بهداشت، افزود: بر اساس مطالعات انجام شده از سال ۹۰ تا ۱۴۰۰، مصرف قلیان ۵۷.۶ درصد در زنان و ۱۷.۹۸ درصد در مردان افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: مصرف قلیان بیشتر از سیگار ضرر دارد متاسفانه این ماده دخانی به ابزار تفننی و تفریحی بین نوجوانان و جوانان و خانواده‌ها تبدیل شده در حالیکه آگاه سازی کامل در مورد مضرات قلیان ضروری است.

جندقی اظهار داشت: بر اساس مطالعات انجام شده در افراد ۱۳ تا ۱۵ سال کشور، ۱۰.۲ درصد آن‌ها مصرف کننده مواد دخانی بودند که ۵۷.۷ درصد این گروه سنی قلیان مصرف می‌کردند و ۱.۹ درصد نیز مصرف کننده مواد دخانی بدون دود بودند.

جندقی تصریح کرد: بر اساس مطالعات ۱۴۰۰، ۱۴.۱ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال کشور نیز دخانیات مصرف می‌کنند و مصرف قلیان افزایش یافته است.

وی ادامه داد: بحث دخانیات از موضوعات طول و دراز تاریخ بوده و سود سرشاری شرکت‌های تولیدکننده به جیب می‌زنند در حالیکه سلامت بشر به خطر می‌افتد.

به گفته وی، تولید سیگار‌های کم ضرر یا لایت بیشتر خطرناک بوده و تخریب کننده محیط زیست هم است.

جندقی تاکید کرد: مصرف دخانیات در نقش اول فیلم‌ها و سریال‌ها نیز نشان داده می‌شود و از لحاظ فرهنگی سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد.

وی اظهار داشت: بر اساس مطالعات انجام شده در گروه سنی ۱۳ تا ۱۵ سال، ۲۴.۲ درصد نوجوانان در معرض مواجهه با دود دخانیات در منازل خود و ۳۸.۴ درصد نوجوانان نیز در معرض مواجهه با دود دخانیات در اماکن عمومی مسقف بودند.

وی ادامه داد: ۶۵ درصد مصرف کنندگان دخانیات سیگار مصرفی خود را از سوپرمارکت، دست فروشان یا دکه‌های مطبوعاتی تهیه می‌کردند.

به گفته جندقی، فاصله سنی بین دختران و پسران نوجوان برای مصرف دخانیات زیاد نیست و باید دستگاه‌هایی که مسوول فرهنگی هستند در این زمینه وارد شوند.

وی تصریح کرد: لازم است حمایت‌های پیشگیرانه در زمینه قوانین بازدارنده ایجاد شود و فروش مواد دخانی به زیر ۱۸ سال درنزدیکی اماکن آموزشی ممنوع باشد و سوپرمارکت‌ها پس از گرفتن مجوز فروش بتوانند سیگار عرضه کنند.

وی تاکید کرد: افرادی که توتون و تنباکو کشت می‌کنند در معرض ابتلا به بیماری‌ها قرار می‌گیرند و برای سلامت ضرر است.

وی افزود:باید وزارتخانه‌های صمت، بهداشت و سیستم قضایی و نیروی انتظامی و تعزیرات حکومتی وظایف قانونی خود را درباره کنترل دخانیات انجام دهند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار:۸ خرداد ۱۴۰۱، کدخبر:۸۴۷۷۰۸۵۰، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین