پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۸۹۶
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۸
قائم مقام ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: کشاورزی 90 درصد آب را مصرف و 30 درصد اشتغال ایجاد می‌کند و تنها 15 درصد تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است،

شعار سال: مسعود تجریشی صبح چهارشنبه در کنفرانس بین‌المللی پیامدهای جغرافیایی و زیست محیطی وضعیت دریاچه ارومیه در تالار وحدت دانشگاه تبریز اظهار داشت: از سال 74 تا 93 تقریبا به صورت میانگین سالی 40 سانتی‌متر تراز دریاچه ارومیه در وسعت 5 هزار کیلومتر مربع افت می‌کند.

وی با بیان اینکه ما توانسته‌ایم دریاچه را در حالت تثبیت نگه داریم تا وضعیت آن بدتر نشود و امیدواریم بعد از این بتوانیم شرایط احیا را فراهم کنیم که بسیار پیچیده است، افزود: 24 آبان امسال سطح دریاچه 500 کیلومتر مربع نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

قائم مقام ستاد احیای دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: در مرداد ماه‌ها بیشترین برداشت نمک را داریم که توسط غبار صورت می‌گیرد و در غرب دریاچه می‌تواند مشکلات زیادی به بار آورد.

تجریشی با بیان اینکه وضعیت منابع آبی بارش متوسط حوزه از دهه 30 تا 70 شمسی 385 میلیمتر بوده و بارش ما 18 درصد کاهش یافته و موجب شده با 20 درصد کاهش منابع آبی تجدیدپذیر روبه‌رو شویم، افزود: کل ظرفیت آب تجدیدپذیر حوزه دریاچه 7024 میلیارد مترمکعب است.

وی تغییرات اقلیمی و خشکسالی‌های متعدد و برداشت بیش از حد از منابع آبی تجدیدپذیر در مناطق مختلف حوزه را از مهم‌ترین عوامل خشکی دریاچه عنوان کرد و اظهار داشت: با 40 درصد صرفه‌جویی در مصرف آب کشاورزی حدود 1700 میلیون متر مکعب در این بخش ذخیره می‌شود.

این مسئول متذکر شد: کشاورزی 90 درصد آب را مصرف و 30 درصد اشتغال ایجاد می‌کند و تنها 15 درصد تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است، این یک توسعه ناپایدار است که منابع اولیه مصرف می شود اما به اقتصاد خانواده کمکی نمی کند، درآمد متوسط هر خانوار روستایی در آذربایجان شرقی از سال 88 تا 92 هیچ تغییری نکرده است و در آذربایجان غربی حدود 25 درصد هم کاهش داشته است

وی با بیان اینکه کشاورزی در دورتا دور دریاچه عرصه را برای این حوضه تنگ کرده است، افزود: 90 درصد آب حوضه در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، همزمان با بروز خشکسالی اراضی اطراف دریاچه در حوضه زرینه‌رود در مدت 6 سال 16 هزار هکتار افزایش یافت.

اين گزارش حاکی است، قائم مقام ستاد احیای دریاچه ارومیه در روزهای گذشته در پاسخ به سئوال همواره این سوال مطرح می شود که آیا دریاچه ارومیه به آبهای زیر زمینی و رودخانه‌ها ارتباط دارد یا خیر؟ موضوعی که برخی از کارشناسان در مصاحبه‌های خود به ربط آن اشاره می‌کنند و معتقدند دریاچه آب‌های زیرزمینی را شور می‌کند.

تجریشی درباره گفت: بر اساس مطالعه آژانس بین المللی اتمی عمر آب در داخل دریاچه دو سال ، آبخوان ها 12 سال و چشمه‌ها بیشتر است، در اطراف دریاچه یک پتوی (قشر)رسی وجود دارد که با وجود آن نفوذ آب دریاچه به منابع زیر زمینی قرن‌ها زمان نیاز دارد بنابراین ارتباطی بین آب دریاچه و شور شدن آب‌های زیر زمینی وجود ندارد.

وی گفت: اما رودخانه به آب‌های زیر زمینی مرتبط است. بنابراین یکی از چالش ها در منطقه برداشت بیش از حد آب از چاه ها است که رودخانه‌ها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري فارس، تاریخ انتشار: 3 آذر 1395، کد مطلب: 13950903000580:www. farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین