پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۰۵۱۷
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۲
خطیب جمعه تهران با اشاره به اینکه انسان‌هایی می‌توانند در مسیر بسط عدالت قدم بردارند که حق را بشناسند، گفت: یکی از مهمترین حقوق احترام به مردم است. ما برای مردم احترام لازم را قائل نیستیم. مدیر و مسوول باید با ادب با مردم برخورد کند.
شعار سال: حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران گفت: آقای زاکانی اعلام کردند که در دستور کار شهرداری تهران در ۵ سال آینده این است که ۱۴۳ ایستگاه مترو به ۳۲۵ ایستگاه ارتقا می‌یابد، یعنی یک تحول در زیر ساخت و ارایه خدمت به مردم ایران که از این کلان شهر استفاده می‌کنند؛ لذا عمران و آبادانی کشور از اهداف کلیدی نظام اسلامی است.

وی افزود: آراستگی مدیران ارشد و میانی در نظام اسلامی به ارزش‌ها و فضایل اخلاقی مهمترین و محوری‌ترین اصل در ساخت یک نظام سیاسی کارآمد و مقتدر و در طراز است؛ لذا با نگاه به این اصل محوری مهمترین مسوولیت مدیران در نظام اسلامی، تقوا و وظیفه شناسی و حرکت در مدار فرامین الهی است.

ابوترابی فرد تصریح کرد: دفاع مقدس، ثمره قیام شهدا، جانبازان، آزادگان، ایثارگران و ملت عزیز برای دفاع از اسلام بود که به پیروزی بزرگ ختم شد.

خطیب این هفته نماز جمعه تهران ادامه داد: به میزانی که آراسته به تقوا می‌شویم به همان میزان به خدا نزدیک می‌شویم. تنها راه رسیدن به عزت و قدرت عمل صالح است. اینکه می‌بینید بعضی به ناتوی نظامی در منطقه جنوب غربی آسیا اشاره می‌کنند برای آن است که شاهد این قدرت روز افزون امت اسلام هستند. این حرکت اقتدار آفرین در دنیای اسلام منطقه خاورمیانه را از مدار اراده امریکا خارج کرده است و در مدار اراده ملت‌های مسلمان و معتقد و دل باخته به قرآن قرار داده است. این اراده مردم یمن و فلسطین و قهرمانان لبنان و سوریه و عراق است که مسیر اراده امت اسلامی را تعریف می‌کنند نه امریکا. ناتوی مزدورانه امریکا در برابر این حرکت اقتدارآفرین از کمترین اثر بی بهره است. امروز پیروز نبرد رژیم سعودی است یا قهرمانان یمن؟

وی با اشاره به روز هفتم تیرماه روز قوه قضاییه و با نگاه به اهمیت این دستگاه در خلق قدرت و اقتدار و عدالت و ... گفت: نظام سازی و شکل گیری یک نظام سیاسی و حکمرانی بدون نظام سیاسی در طراز راهی برای توسعه انسانی و تعالی جوامع بشری گشوده نخواهد شد لذا همه انبیاء در اندیشه نظام سازی و حکمرانی بودند. اساسی‌ترین رکن نظام سیاسی الهی، کارآمد و مقتدر، قرار گرفتن انسان‌های صالح و شایسته در رده‌های کلیدی مدیریت است. عدالت فردی مقدمه‌ای برای عدالت اجتماعی است و اگر مدیر عادل نباشد نمی‌تواند در مسیر بسط عدالت قدم بردارد.

ابوترابی فرد با بیان اینکه هدف از حکمرانی و قضاوت بسط عدالت است، افزود: عدالت ورزی یک تکلیف قطعی الهی است و همه ما بدون استثنا موظفیم برای آراستگی خود به عدالت قدم برداریم و دیگر اینکه از تمام ظرفیت خود برای بسط عدالت در جامعه تلاش کنیم و این معنای امر به معروف و نهی از منکر است. اگر جامعه اسلامی به این خصیصه آراسته شود شاهد یک تحول عظیم در دنیای اسلام و کشور اسلامی خواهیم بود. باید حق را بشناسیم تا آراسته به حق شویم. شناخت حق یعنی شناخت وظیفه در همه سطوح فردی و اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و ... که بسیار مهم است. انسان‌هایی می‌توانند در مسیر بسط عدالت قدم بردارند که حق را بشناسند. عدالت میوه شیرین اجرای حق است و حق برآمده از نظام هستی است. نظام اسلامی و مدیر اسلامی باید این حقوق را بشناسد. باید در مسیر احقاق این حقوق قدم برداشت.

وی تاکید کرد: یکی از مهمترین حقوق احترام به مردم است. ما برای مردم احترام لازم را قائل نیستیم. مدیر و مسوول باید با ادب با مردم برخورد کند.

وی تاکید کرد: باید از همه توان برای خودسازی و تربیت خویش استفاده و سپس برای ساخت یک جامعه تلاش کرد. رسالت نظام اسلامی فراهم آوردن زمینه حضور شایستگان و انسان‌های آراسته به علم و عمل صالح در موقعیت‌ها و منصب‌های کلان و میانی و حتی خرد است و مسوولیت دستگاه قضایی در این عرصه بسیار خطیر است و بدون دانش، قانون، قانون مداریو اقتدار، رضایت مندی مردم دست نیافتنی است. به هر میزان که سطح دانش قضایی ارتقاء یابد که رهبر معظم انقلاب هم در بیانات اخیر به آن تاکید کردند، کارآمدی این دستگاه افزایش خواهد یافت. عمل بدون پشتوانه علمی و کارشناسی فسادزاست و باید سطح دانش و سطح تقوا را ارتقاء بخشید.

وی با تشکر از کارنامه یکساله مدیریت ریاست قوه قضاییه گفت: رهبر هوشمند انقلاب این گونه تجلیل کردند که یک عنصر مومن و عالم و آشنا به حوزه قضا و ... بسیار نعمت باارزشی است. ثمره این حضور و تلاش نگاه معطوف به اصلاح رویه‌ها و تحول است. با آنکه قدم‌های اصولی برداشته شده، اما رهبری مهمترین دغدغه و اصل را تحقق و اجرای سند تحول مترقی دستگاه قضایی ذکر کردند. ما از ریاست قوه قضاییه می‌خواهیم با الهام از کلام رهبری که فرمودند این تحول در سایه کادرسازی و شخصیت سازی تحقق می‌یابد؛ یک کادر مقتدر و عالم و هوشمند و آشنا با تاروپود این دستگاه مهم را در این بخش قرار دهند.

ابوترابی فرد افزود:مبارزه با فساد در درون و برون دستگاه قضایی مهم است. مبارزه با ساختار‌های فسادزا بسیار مهم است که مقام معظم رهبری هم به آن اشاره کردند. رصد دستگاه‌ها و ساختار‌های فسادزا در همه حوزه‌ها نکته مهی است. خدمت شهردار محترم می‌گویم که رصد ساختار‌های فسادزا در این دستگاه مدیریت شهری مهم است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین راه‌ها برای از بین بردن این ساختار‌ها آراستگی به دولت الکترونیک و استفاده از سیستم الکترونیکی در عالی‌ترین سطح ممکن است، گفت: تنقیح قوانین از مهمترین اقدامات برای اصلاح روند قضاوت و مدیریت در کشور است. ما سخت نیازمند تنقیح قوانین و مقررات هستیم. همچنین بودجه ریزی بر مبنای عملکرد و برنامه مهم است و دستگاه قضایی همت کند نظام بودجه ریزی را براساس عملکرد و برنامه تدوین کند که بدون تردید موجب ارتقای بهره وری و حذف هزینه‌های غیرضروری می‌شود. اصلاح قوانین و تنقیح قوانین نقش مهمی در افزایش قدرت این نهاد خواهد داشت. امیدوارم شاهد تصویرسازی اجتماعی شایسته از دستگاه قضایی باشیم. تصویر مقتدرانه در نحوه مواجهه با موضوعات مختلف جامعه و رسیدگی‌های عادلانه به مسایل موجب افزایش اقتدار دستگاه قضایی خواهد شد.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری اقتصادنیوز، تاریخ انتشار:۱۰ تیر ۱۴۰۱، کد خبر: ۵۰۵۳۷۵، www.eghtesadnews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین