پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۰۸۲۱
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۶
با نزدیک شدن به آغاز ماه محرم و صفر و ضرورت فراهم آوردن زیرساختهای مورد نیاز برای اعزام زائران اربعین، چانه زنی ها با بانک مرکزی برای اختصاص ارز اربعین به زائران آغاز شده و آنگونه که اقتصاد آنلاین کسب اطلاع کرده، قرار است که در صورت توافق، امسال این ارز به صورت دینار به زائران پرداخت شود و خبری از دلار و یورو نباشد.
شعار سال: در سال‌های گذشته ۳ تا ۴ میلیون زائر ایرانی در ایام اربعین به کشور عراق سفر می‌کنند که در سال جاری بر اساس رایزنی‌ها و مذاکرات در حال انجام با مقامات ارشد بانک مرکزی، قرار است که ارز به صورت دینار در اختیار زائران قرار گیرد؛ این درحالی است که در سال‌های گذشته، این ارز به صورت دلاری در اختیار مسافران قرار می‌گرفت.

در واقع، هر ساله دولت برای تامین ارز مورد نیاز زائران اربعین، منابع ارزی قابل توجهی را اختصاص می‌داد که این فشاری را بر بازار ارز در شرایط کنونی وارد خواهد آورد.

تا پیش از شیوع ویروس کرونا، دولت همه ساله به منظور تامین ارز مورد نیاز زائران اربعین، تمهیداتی را در نظر می‌گرفت که بر این اساس در سال ۹۸ که آخرین سال اعزام زائران به کشور عراق به منظور شرکت در مراسم اربعین حسینی پیش از شیوع ویروس کووید ۱۹ بود، بانک مرکزی اعلام کرد که به ازای هر زائر ۱۰۰ یورو را اختصاص می‌دهد.

سال ۹۷ بود که دولت تصمیم گرفت ارز تخصیص یافته به هر زائر اربعین را با پول رایج کشور عراق یعنی دینار بپردازد که بر این اساس، به هر زائر اربعین حسینی ۱۰۰ هزار دینار به نرخ هر دینار ۹۶ ریال اختصاص دهد؛ اما یکسال بعد یعنی در سال ۹۸ مجدد توزیع ارز زائران اربعین به یورو صورت گرفت.

آنگونه که خبرنگار یک رسانه کسب اطلاع کرده، بازار متشکل ارزی هم اکنون آمادگی خود را برای اختصاص ارز زائران اربعین به دینار اعلام کرده و بر این اساس قرار بر این است که فشار بر روی دلار هم برداشته شده و با فعال سازی شبکه صرافی در مرز‌های کشور، ارز را به مردم و زائران تحویل دهند.

کارشناسان پیش بینی می‌کنند که با این اقدام مثبت بازار متشکل ارزی، تقاضا برای دلار از بازار کم شود که می‌تواند بر روی قیمت دلار هم موثر باشد.

در واقع قرار است که ارز مورد نیاز صرافی‌ها در سراسر کشور به دینار برای پاسخگویی به نیاز مسافران اربعین از سوی بازار متشکل ارزی تامین شود و دارندگان دینار نیز منابع خود را در بازار متشکل ارزی به عنوان عرضه کننده، ارایه کرده و طرف تقاضا که صرافی‌های سراسر کشور هستند تقاضای خود را نیز در بازار متشکل ارزی به ثبت برسانند.

قرار بر این است که بازار متشکل ارزی طی فراخوانی، از تمامی صرافی‌های دارنده دینار برای عرضه ارز خود و تامین ارز مورد نیاز زائران اربعین دعوت به عمل آید.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری اقتصاد آنلاین، تاریخ انتشار:۱۷ تیر ۱۴۰۱، کد خبر: ۶۵۱۵۳۹، www.eghtesadonline.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین