پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۱۶۲۳
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
خیام نکویی، معاون سازمان تات در نشست مشترک با محققان بخش در ورامین از آمار و ارقام تولیدات بخش کشاورزی با رویکرد ان شاالله-ماشاالله صحبت کرده است. سوال این است که چرا در شرایط فعلی با این حجم درگیری‌ها مواجه بوده و امکان مثلا خودکفایی در گندم، تولید ۱۰۰ تن سیب در هکتار، خودکفایی یا کاهش وابستگی به واردات نهاده‌های دامی، کاهش وابستگی به واردات روغن و. وجود ندارد. چرا به آینده وعده می‌دهید جناب خیام نکویی.
شعار سال: سید مجتبی خیام نکویی روز دوشنبه در جلسه مشترک با مسئولان کشاورزی که در مرکز تحقیقات کشاورزی استان تهران مستقر در ورامین برگزار شد اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب وظیفه بزرگی در استفاده از فناوری‌های نوین و شرکت‌های دانش‌بنیان بر دوش مسئولان کشاورزی قرار داده و این مسیر از حوزه علم و با محوریت سازمان تحقیقات با ۱۰ هزار نیروی متخصص و ۲ هزار عضو هیأت علمی دانشگاه‌های عبور می‌کند.

وی افزود: شاید در گذشته موضوع امنیت غذایی برای مردم قابل لمس نبود، ولی امروز که موضوع سفره مردم و این که هر گونه تغییر جدید در حوزه اقتصادی کشور و جهان بر سفره آنان تأثیر می‌گذارد، موضوع امنیت غذایی برای آحاد مردم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده و باید به آن توجه جدی داشت.

وی با بیان این که ۸۰ درصد از نیاز غذایی کشور در داخل تولید می‌شود گفت: برای تأمین مابقی نیاز غذایی کشور سالانه ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار ارز از کشور خارج می‌شود در صورتی که می‌توان بخش قابل توجهی از این ارز را با تولید بیشتر در کشور ذخیره کرد.

خیام نکویی گفت: ۳۳ درصد از ارز خارج شده کشور مربوط به تأمین کنجاله و روغن است تا بتوان ۹۳ درصد از نیاز کشور را تأمین کرد.

وی بااشاره به افق ۱۴۳۰ در بخش کشاورزی گفت: تا سال ۱۴۳۰ میزان تولید محصولات کشاورزی کشور باید به ۱۹۰ میلیون تن افزایش یابد و این در حالی است که امروز این میزان در حدود ۱۲۵ میلیون تن است و برای دست‌یابی به ۶۵ میلیون تن مابقی با وجود تمامی محدودیت‌ها به ویژه در حوزه آب، باید از ظرفیت بخش خصوصی و کشاورزی علمی و دانش‌بنیان استفاده نمود.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور افزود: یکی از مشکلات حوزه کشاورزی اختلاف ۳ تا ۱۰ برابری میانگین برداشت محصولات با رکورد ثبت شده در کشور است، به طول مثال میانگین تولید سیب در باغ‌های کشور ۲۰ تن در هکتار است، ولی باغدار نمونه از هر هکتار بالغ بر ۲۰۰ تن محصول برداشت می‌کند و این امر در مزارع کشاورزی با میانگین ۴ هزار و ۱۰۰ کیلوگرم در هکتار نیز قابل مقایسه با میزان ۱۵ هزار کیلوگرم محصول برداشت شده در مزارع نمونه قابل مشاهده است.

وی با بیان این که تمامی مشکلات بخش کشاورزی با تحقیقات و کار علمی قابل رفع است اظهار داشت: ایران سال‌ها وارد کننده بذر سیب‌زمینی بود، ولی با یک کار علمی و ظرف مدت ۴ سال، کشور در زمینه تولید بذر سیب‌زمینی به خودکفایی کامل رسید.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در سفر رهبر معظم انقلاب به استان کردستان، کشاورزان از تلفات ۷۰ تا ۸۰ درصدی محصول توت‌فرنگی تولید و صادر شده گلایه داشتند و از ایشان درخواست کردند که نسبت به این موضوع رسیدگی کنند، درخواستی که با یک کار علمی همراه شد و توانست ظرف مدت ۲ سال با معرفی واریته‌های جدید با کیفیت بالا مشکل را برطرف و میزان تلفات را به کمتر از ۵ درصد برساند.

وی با اشاره به سطح زیر کشت ۲ میلیون هکتاری گندم آبی و ۴ میلیون هکتار گندم دیم در کشور گفت: اگر فقط روی تولید گندم در کشور متمرکز شده و از هر هکتار گندم آبی ۶ تن و گندم دیم یک تن محصول برداشت کنیم، نه تنها نیاز ۱۳ و نیم میلیون تنی داخل کشور تأمین می‌شود که کشور می‌توان سالانه یک و نیم میلیون تن گندم نیز به خارج صادر کرد.

خیام نکویی بر ضرورت افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی تأکید کرد و افزود: در حال حاضر ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور مشغول به کار هستند که باید با استفاده از ظرفیت‌های موجود از جمله فارغ‌التحصیلان این حوزه، تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان را به یکهزار و ۳۰۰ افزایش دهیم.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی و صنایع غذایی ایران، تاریخ انتشار:۴ مرداد ۱۴۰۱، کدخبر:۷۷۲۷۰، www.agna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین