پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۲۴۰۶
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۹
سرپرست هیئت باستان‌شناسی پایگاه غار "قلعه کرد" از آغازسومین فصل کاوش مشترک گروه باستان شناسی ایران و فرانسه درغار "قلعه کرد" خبر داد.
شعار سال: آقای حامد وحدتی نسب با اعلام این خبر گفت: غار"قلعه کرد" از مهم‌ترین محوطه‌های پارینه‌سنگی در ایران و خاورمیانه است. او افزود: نخستین و دومین فصل کاوش این محوطه در ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ با همکاری هیئت مشترک ایران و فرانسه در حالی پایان یافت که بیشتر صرف خواناسازی گودال‌های ایجاد شده به دست حفاران غیرمجاز شد. آقای وحدتی نسب مهم‌ترین دستاورد فصل دوم کاوش غار "قلعه کرد" را کشف دندان کودک انسان نئاندرتال با قدمت ۱۵۵ هزار سال پیش اعلام کرد و گفت:این دندان در موزۀ قزوین برای بازدید عموم قرار دارد. وی همچنین افزود: به علت قدمت بالای مواد فرهنگی غار "قلعه کرد"، سن‌سنجی به روش معمول کربن ۱۴ که فقط تا گسترۀ ۴۵۰۰۰ سال امکان‌پذیر است، در این غار ممکن نبود و از دو روش تشدید چرخش الکترون (ESR) و اورانیوم/توریم استفاده شد.
 
سرپرست هیئت باستان شناسی "قلعه کرد"اضافه کرد: نتایج مقدماتی سنی بیش از ۴۰۰ هزار سال برای نهشته‌های فرهنگی این محوطه را نشان می‌دهد. براساس این اطلاعات غار "قلعه کرد" قدیمی‌ترین سکونتگاه بشر در ایران است. او با اشاره به اینکه سن یاد شده در کنار دست‌افزار‌های سنگی به دست آمده از این غار، حاکی از این است که غار "قلعه کرد"، پیش از انسان نئاندرتال محل سکونت گونه‌های دیگر انسانی همچون انسان هایدلبرگ بوده است، گفت:تاکنون دو نوع اسب پیش از تاریخی منقرض شده، گوزن، خرس قهوه‌ای و کرگدن در بقایای جانوری در این محوطه شناسایی شده است.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری صدا و سیما، تاریخ انتشار:۲۵ مرداد ۱۴۰۱، کدخبر:۳۵۴۳۸۳۸، www.iribnews.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین