پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۲۵۴۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۳
علی اکبر محرابیان وزیر نیرو معتقد است که باید صنایع برای تولید برق به میدان بیایند. او که تولید برق توسط صنعت را یک بازی برد- برد توصیف می‌کند، به بازار گفته که تا پایان امسال ۱۵۰۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور توسط صنایع افزوده می‌شود.
شعار سال: بعد از کلید خوردن خاموشی‌ها در کشور، سیاست گذاری‌ها درباره توزیع برق یارانه‌ای هم تا حدودی تغییر کرده است. آمار‌های اعلامی از طرف وزارت نیرو نشان می‌دهد که ایران با کسری ۱۵ هزار مگاواتی در صنعت برق مواجه است. کسری که بخشی از آن حاصل مصرف بالای انرژی در صنایع است. بر اساس آمار موجود حدود ۳۶ درصد از برق کشور در صنایع مصرف می‌شود. برقی که تا همین چند ماه پیش تقریبا به صورت رایگان در اختیار صنایع قرار می‌گرفت. جالب است که درحالی ۲۷ درصد از هزینه تمام شده تولید سیمان در کشور‌های مختلف، مرتبط با هزینه برق است که این نسبت در ایران به ۲ درصد (۱.۹ درصد) هم نمی‌رسد.

شرایط در صنایعی همچون فولاد هم دست کمی از سیمان ندارد. اما ظرفیت نیروگاه‌های نصب شده در طول سال‌های گذشته به گونه‌ای نبوده که بتواند برق صنایع را همچون گذشته تامین کند. به همین دلیل است که علی اکبر محرابیان وزیر نیرو معتقد است که باید صنایع برای تولید برق به میدان بیایند. او که تولید برق توسط صنعت را یک بازی برد- برد توصیف می‌کند، به بازار گفته که تا پایان امسال ۱۵۰۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور توسط صنایع افزوده می‌شود.

او در ادامه گفتگوی خود هم توضیحاتی را درباره نحوه پرداخت اعتبارات نیروگاه سیریک توسط روس‌ها و البته تعداد پروژه‌های اولویت دار هم ارائه داد که در ادامه می‌خوانیم:

*بر اساس توافقاتی که سال گذشته با تعدادی از صنایع صورت گرفت، قرار بر این شده که بخشی از برق مورد نیاز این بخش، توسط خود واحد‌های تولیدی تامین شود. تا حالا چه مقدار از این ظرفیت ایجاد شده و تا آخر امسال چه مقدار ظرفیت نیروگاهی دیگر توسط صنایع ایجاد خواهد شد؟

احداث ۶۰۰۰ مگاوات از نیروگاه‌های صنایع شروع شده است. در هفته‌های گذشته هم شاهد سنکرون شدن نیروگاه سمنان با شبکه بودیم. امیدواریم تا پایان سال دو نیروگاه کلاس F فولاد مبارکه نیز به بهره‌برداری برسد. اما پیش بینی کلی ما این است که از ۱۰ هزار مگاواتی که در این حوزه هدف گذاری شده، حدود ۱۵۰۰ مگاوات توسط صنایع ایجاد شده و تا پایان امسال وارد مدار شود. تولید برق توسط خود صنایع یک بازی برد - برد بوده و به همین دلیل جذابیت بالایی می‌تواند داشته باشد. در واقع صنایع می‌توانند از این طریق سود بالایی را کسب کرده و به نوعی امنیت انرژی خود را افزایش دهند.

*یکی دیگر از هدف گذاری‌های صورت گرفته در دولت سیزدهم احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه در حوزه تجدید پذیر‌ها بود. فعالین صنعت برق مدعی اند که شرایط و قوانین که دولت برای این بخش در نظر گرفته جذابیت لازم را ندارد و به همین دلیل احتمال تحقق این هدف را بعید می‌داند؟

کار بسیار خوبی که امسال انجام شد، اجرایی شدن مصوبه شورای اقتصاد است. بر اساس ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید از محل صرفه جویی حاصل از سوخت منابع مالی مناسبی برای افزایش ظرفیت نیروگاه‌های تجدید پذیر در نظر گرفته شده است. با اتکا به این منابع مالی، مناقصه‌ای برای سرمایه گذاران علاقه‌مند به ورود به این صنعت برگزار و برندگان آن هم مشخص شد. تلاش ما این است که عملیات اجرایی ساخت این نیروگاه‌ها هر چه سریع‌تر شروع شود.

*با وجود گذشته حدود ۸ ماه از سال ۲۰۲۲ هنوز رقمی از بودجه در نظر گرفته شده برای سال ۲۰۲۲ از طرف روس‌ها اختصاص پیدا کرده است. آیا مشکلی در روند کار و همکاری‌های تهران و مسکو در ساخت این نیروگاه ایجاد شده است؟

نیروگاه سیریک از طریق فایناس کشور روسیه انجام می‌شود. ال سی آن هم سال گذشته گشایش یافته بود. همچنین اولین پرداخت ال سی بر اساس صورت وضعیت‌های مالی هم اتفاق افتاده است. پروژه هم در بخش سیبل در حال اجرا بوده و تجهیزات آن هم در کشور روسیه در حال ساخت است.

*امسال چه مقدار از بودجه دریافت شده است؟

همانطور که اشاره کردم ال سی کل پروژه به صورت کامل باز شده است. به هر میزان که کار شود، منابع مالی آن هم اختصاص پیدا می‌کند.

* مشکلات کشور در حوزه‌های آب و برق نشان می‌دهد که این بخش متناسب با نیاز کشور توسعه پیدا نکرده است. برای حل این مشکل چه تدابیری اندیشیده شده است؟

طرح‌های نیمه تمام و اولویت دار این صنعت احصا شده و در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است. بر اساس برآورد‌های صورت گرفته حدود ۲۳۰ پروژه اولویت دار در آب و آبفا و ۵۰ پروژه اولویت دار در طرح‌های نیروگاهی داریم.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از تحلیل بازار، تاریخ انتشار:۲۹ مرداد ۱۴۰۱، کدخبر:۱۶۹۲۲۲، www.tahlilbazaar.com
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
0
0
با این افزایش ها امیدواریم که دیگه نگران قطعی برق نباشیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین