پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۲۹۱۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۴
آیت الله سید کاظم سید کاظم حسینی حائری متولد سال ۱۳۱۷ در کربلا، از مراجع تقلید شیعه و استاد حوزه علمیه و از شاگردان سید محمدباقر صدر است. حائری اصالتا ایرانی است و پدرش سید علی حسینی حائری در حوزه علمیه کربلا به تحصیل پرداخت و سپس به نجف مهاجرت کرد و در سال ۱۳۹۸ق درگذشت. آیت الله حائری اول صفر ۱۴۴۴ برابر با ۷ شهریور ۱۴۰۱ به علت بیماری و ناتوانی جسمی از مرجعیت کناره‌گیری کرده و استعفا داد. در ادامه بیوگرافی و زندگینامه ایشان را می خوانید.

شعار سال: سید کاظم سید کاظم حسینی حائری متولد سال ۱۳۱۷ در کربلا، مرجع تقلید شیعه ۷ شهریور ۱۴۰۱ از مرجعیت استعفا کرد. در ادامه بیوگرافی و زندگینامه آیت الله سید کاظم حائری و همسر و فرزندانش همراه با سوابق شغلی و آثار وی تا انصراف و استعفای آیت الله حائری از مرجعیت را ببینید:

بیوگرافی آیت الله سید کاظم حائری از مرجعیت تا استعفا
بیوگرافی سید کاظم حائری مرجع تقلید

آیت الله سید کاظم سید کاظم حسینی حائری متولد سال ۱۳۱۷ در کربلا، از مراجع تقلید شیعه و استاد حوزه علمیه و از شاگردان سید محمدباقر صدر است. حائری اصالتا ایرانی است و پدرش سید علی حسینی حائری در حوزه علمیه کربلا به تحصیل پرداخت و سپس به نجف مهاجرت کرد و در سال ۱۳۹۸ق درگذشت. آیت الله حائری اول صفر ۱۴۴۴ برابر با ۷ شهریور ۱۴۰۱ به علت بیماری و ناتوانی جسمی از مرجعیت کناره‌گیری کرده و استعفا داد.

بیوگرافی سید کاظم حائری مرجع تقلید
سوابق و سال‌های فعالیت

حائری پس از شهادت محمدباقر صدر به عنوان مرجع تقلید شیعه انتحاب شد و از همان زمان در امور دینی و شرعی به فعالیت پرداخت و مقلدان زیادی نیز در عراق و در ایران دارد.

دروس حوزوی را نزد پدرش و دیگر اساتید حوزه علمیه نجف فراگرفت و به مدت چهارده سال در درس خارج فقه و اصول سید محمود حسینی شاهرودی و به مدت دوازده سال در درس‌های فقه، اصول، فلسفه و اقتصاد سید محمدباقر صدر شرکت کرد. آیت الله شاهرودی برخی از استفتائات خود را به سید کاظم ارجاع داده است.

او پس از تحصیل در حوزه علمیه نجف در ۱۳۵۳ از عراق به ایران مهاجرت کرد و فعالیت‌های علمی خود را در حوزه علمیه قم ادامه داد. وی در قم یک مدرسه علمیه به زبان عربی و یک مؤسسه تبلیغی پایه‌گذاری کرد و پس از سرنگونی حکومت صدام حسین در عراق نیز مدرسه‌ای علمیه در نجف تأسیس نمود. حائری کتاب‌ها و مقالاتی تألیف کرده است؛ از جمله أساس الحکومه الاسلامیه، الامامه و قیاده المجتمع، ولایه الأمر فی عصر الغیبه و .. را می‌توان نام برد

همسر و فرزندان آیت الله سید کاظم حائری

وی پس از مهاجرت از نجف به قم، مدت کوتاهی به تدریس درس‌های سطح عالی در حوزه علمیه قم پرداخت و پس از آن تدریس درس خارج فقه و اصول را آغاز کرد. وی همچنین برخی موضوعات همچون قضاوت، ولایت امر در عصر غیبت و «فقه العقود» را به شیوه تطبیقی (مقارن) میان فقه و علم حقوق تدریس کرده است.


همسر و فرزندان آیت الله سید کاظم حائری

سیدکاظم حائری در ۲۴ سالگی ازدواج کرد. سید جواد یکی از فرزندان وی، در دفاع از جمهوری اسلامی ایران در جنگ ایران و عراق به شهادت رسید.

تاسیس مدرسه علمیه محمدباقر صدر

حائری در طول زندگی در قم، مدرسه علمیه شهید محمدباقر صدر تأسیس کرد که در آن علوم اهل بیت به زبان عربی برای عراقیان ساکن ایران تدریس می‌شود. او همچنین مؤسسه‌ای تبلیغی به نام شهید صدر تأسیس کرد که در زمینه اعزام روحانیان برای تبلیغ در مناطق مختلف فعالیت دارد.

پس از شهادت محمدباقر صدر گروهی از مردم عراق برای تقلید در مسائل شرعی و نیز مسائل سیاسی به وی روآوردند. حائری پس از شهادت استادش شهید صدر با جریان انقلابی در عراق همراه شد و از آن پشتیبانی کرد و کتاب «دلیل المجاهد» را نوشت. پس از شهادت سید محمد صدر، حائری به شکل گسترده‌تری به رهبری جریان انقلابی عراق پرداخت و بیانیه‌هایی بر ضد نظام بعث صادر کرد و در یکی از بیانیه‌های خود، سران حزب بعث را مهدورالدم اعلام نمود.

انصراف و استعفای آیت الله سید کاظم حائری از مرجعیت

سید کاظم حائری در اول صفر ۱۴۴۴ قمری مصادف با ۷ شهریور ۱۴۰۱ شمسی با انتشار بیانیه‌ای از مرجعیت کناره‌گیری کرد. او در این بیانیه علت کناره‌گیری را ناتوانی جسمی اعلام کرد و پیروان خود را به تبعیت از آیت الله سید علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران توصیه کرد.


بیوگرافی آیت الله سید کاظم حائری از مرجعیت تا استعفا
متن بیانیه آیت الله سید کاظم حائری به این شرح است:

بسم الله الرحیم الرّحیم

با حمد بیکران خداوند متعال و با سلام و صلوات بر محمد مصطفی پیامبر رحمت صلوات الله علیه و آله و اهل بیت پاک آن حضرت. لَا یُکَلِّفُ اللهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَها. خداوند هیچ کس را مگر در حد توانش تکلیف نمی‌کند.

بدون شک یکی از مسئولیت‌ها و امانت‌های مهم در زمان غیبت امام عصر علیه السلام این است که فق‌های جامع الشرایط امور امت مسلمان را بر عهده گیرند. پس از آنکه خداوند توفیق داد در خدمت آیت الله العظمى سیّد شهید محمّد باقر صدر (رضوان الله تعالى علیه) شاگردی کنم، این مسئولیت را برعهده گرفتم تا در حد توان اهداف آن شهید بزرگوار را در عراق حسینی علیه اسلام محقق سازم و اسلام را یاری دهم و از مومنان و به ویژه از جامعه عراق در برابر مکر استعمارگران بیگانه حمایت کنم.

واضح است که از لوازم عمل به این مسئولیت بزرگ، سلامت جسمی و توان پیگیری مسائل مربوط به امت مسلمان است، اما امروزه وضع سلامت من به سبب بیماری و سن بالا مناسب نیست و احساس می‌کنم که مانع انجام وظایفی شده که بر عهده من است. به همین علت اعلام می‌کنم که از این به بعد، این مسئولیت را ادامه نمی‌دهم و همه وکالت‌ها و اجازه‌ها از طرف من یا از طرف دفاتر من و نیز حق دریافت هر گونه حقوق شرعی از طرف وکلا و نمایندگان به نیابت از من ساقط است؛ و در پایان باید سخنی از باب سفارش به فرزندان مومن خود بگویم.

یک: بر همه مومنان لازم است که از ولیّ، رهبر انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله العظمی سید علی خامنه‌ای (سایه‌اش مستدام) اطاعت کنند. حضرت ایشان برای رهبری امت و اداره مبارزه با نیرو‌های ستمگر و مستکبر در این شرایط، شایسته‌تر و بایسته‌ترند، شرایطی که نیرو‌های کفر و شر ضد اسلام محمدی (ص) اصیل هم قسم شده‌اند.

دو: به فرزندانم در عراق عزیز چند سفارش می‌کنم:


الف- حفظ وحدت و انسجام و اینکه به استعمار و صهیونیسم و مزدورانشان فرصت ندهند که آتش فتنه را شعله ور کنند و بدانند که دشمن مشترک آنان آمریکا، صهیونیسم و دنباله‌های آن دو هستند.

ب- آزادسازی عراق از هر گونه اشغال بیگانه و از هر نیروی امنیتی یا نظامی بیگانه و به ویژه نیرو‌های آمریکایی که به بهانه‌های مختلف روی سینه عراق چنبره زده‌اند و اینکه اجازه ندهند در عراق یعنی سرزمین مقدسات، بمانند و اینکه ماندن آن‌ها از بزرگ‌ترین حرام‌ها نزد خداوند متعال است.

ج- از مسئولان و کسانی که پست‌هایی را برعهده گرفته‌اند، می‌خواهم که به وظایف شرعی خود عمل کنند و به مردم مظلوم عراق یاری رسانند.

د- بر همه علما و طلاب و نخبه‌های فرهنگی و نویسندگان است که مردم را آگاه کنند تا دوست را از دشمن بشناسند و منافع واقعی خود را درک کنند.

ه- بر فرزندان دو شهید صدر که رحمت خدا بر آن دو باد، لازم است که بدانند که دوستی آن دو شهید اگر با ایمان به روش آن دو در عمل صالح و با پیروی واقعی از اهداف آن دو همراه نباشد، کفایت نخواهد کرد و بدانند که صرف ادعا یا نسبت خویشاوندی به آن دو شهید کفایت نمی‌کند و هر کس تلاش کند به نام آن دو شهید بین فرزندان امت و مذهب تفرقه بیندازد یا به نام آن دو رهبری را بر عهده گیرد در حالی که فاقد درجه اجتهاد و دیگر شرایط قید شده در رهبری شرعی است، در واقع صدری نخواهد بود هرچند چنین ادعای کند یا نسبتی داشته باشد.

و- همه مومنان را به الحشد الشعبی مقدس سفارش می‌کنم و همه باید از آن به عنوان نیرویی مستقل که در دیگر نیرو‌ها وارد نشده است، حمایت و آن را تایید کنند، زیرا همان گونه که بار‌ها تاکید کرده ام، کنار دیگر نیرو‌های مسلح عراقی، قلعه محکم و دست توانا برای کسانی است که در پی امنیت و منافع مردم کشور عراقند.

ز- باید بعثی‌های جنایتکار و فاسد و مزدوران را از مناصب و مسئولیت‌ها در کشور دور کرد و اینکه به هیچ وجه قدرت در اختیار آنان قرار نگیرد، زیرا آن‌ها خیر شما را نمی‌خواهند و به هیچ چیز جز منافع حزبی و خدمت به اربابان استعمارگر و صهیونیست خود و دنباله‌های آن‌ها نمی‌اندیشند.
 
بیوگرافی آیت الله سید کاظم حائری از مرجعیت تا استعفا
آثار و تالیفات

حضرت آیت‌اللّه سید کاظم حائری دارای تألیفات ارزشمندی است. قلم شریف ایشان تاکنون کتاب‌های فراوانی در موضوعات گوناگون به نگارش در آورده که برخی از آن‌ها به زیور چاپ مزین گشته است مانند:

«مباحث الاصول»، این کتاب تقریرات درس خارج اصول شهید سید محمدباقرصدر است. «أساس الحکومة الاسلامیة» این کتاب دربارۀ دموکراسی، شورا و ولایت فقیه است. «الکفاح المسلح فی الاسلام» این کتاب درباره جهاد در زمان غیبت است. «ولایة الأمر فی عصر الغیبة»، «دلیل المجاهد» این کتاب در بیان وظایف مجاهدین عراقی در داخل عراق است. «القضاء فی الفقه الاسلامی». «الإمامة و قیادة المجتمع»، «الفتاوی المنتخبة» این کتاب رساله عملیه ایشان است که به صورت مجموعه استفتائات ایشان است. «المرجعیة و القیادة»، «دلیل المسلم المغترب»، این کتاب مجموعه احکام مورد نیاز مسلمان‌هایی که در کشور‌های غربی زندگی می‌کنند است.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری حرف تازه، تاریخ انتشار:۸ شهریور ۱۴۰۱، کدخبر:۲۵۸۲۵۷، harfetaze.com
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
0
0
سیاست عجب بازی هایی دارد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین