پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۳۷۸۸
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۷
حامد قادرزاده معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان درباره معضل بیکاری در استان کردستان گفت: نرخ بیکاری در استان کردستان بیشتر ساختاری است و این بیکاری بیشتر در بین دانش‌آموختگان دانشگاهی نمود دارد. به طوری که نرخ این بیکاری در بین افراد زیر دیپلم کمتر از ۱۰ درصد و در میان دانش‌آموختگان دانشگاهی رقم ۲۰ درصد را نشان می‌دهد.مدیرعامل بنیاد برکت نیز پیشتر در این خصوص با بیان اینکه راه‌اندازی ۳ هزار و ۵۰۰ طرح اشتغالزایی اجتماع‌محور برای کولبران و سوخت‌بران در مناطق محروم و روستایی ۷ استان کشور در برنامه‌های سال ۱۴۰۱ قرار دارد، گفت: راه‌اندازی این ۳ هزار و ۵۰۰ طرح اشتغالزایی اجتماع‌محور، ایجاد فرصت‌های کسب و کار برای ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر را به شکل مستقیم و غیرمستقیم به‌دنبال خواهد داشت.
شعار سال: بیکاری، از معضلات دیرینه استان کردستان است. با وجود نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده در این استان، صنایع و بنگاه‌های تولید و کسب و کار نتوانسته‌اند متناسب با نیروی انسانی آماده کار توسعه یابند، از این‌رو کسب و کار‌های ناپایدار و غیررسمی از جمله کولبری شغلی است که افراد زیادی را در گروه‌های مختلف سنی جذب کرده است. ارائه تسهیلات کارآفرینی برای متقاضیان، ایجاد کسب و کار در سه بخش مشاغل خانگی، روستایی و شهری، توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و در کنار آن حمایت‌های ویژه از سرمایه‌گذاران برای ایجاد کارخانه‌ها و صنایع در این استان از جمله راهکار‌ها و مشوق‌های دولت برای اشتغال پایدار در استان کردستان است. همچنین دولت متعهد شده است با ارائه این مشوق‌ها در سال ۱۴۰۱ برای ۳۳ هزار و ۵۱۳ نفرشغل ایجاد کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان در این خصوص گفت: نرخ بیکاری در استان کردستان بیشتر ساختاری است و این بیکاری بیشتر در بین دانش‌آموختگان دانشگاهی نمود دارد. به طوری که نرخ این بیکاری در بین افراد زیر دیپلم کمتر از ۱۰ درصد و در میان دانش‌آموختگان دانشگاهی رقم ۲۰ درصد را نشان می‌دهد.

حامد قادرزاده با بیان اینکه استان کردستان از نظر نرخ باسوادی جزو استان‌های برتر کشور محسوب می‌شود، اظهار داشت: به دلیل پایین بودن تعداد شرکت‌های اقتصادی پیشران، متأسفانه امکان جذب افراد تحصیلکرده کم است و به همین دلیل دانش‌آموختگان در استان کردستان به مرکز استان مهاجرت می‌کنند.

وی افزود: اداره آموزش فنی و حرفه‌ای کردستان جهت مقابله با بیکاری، اقدام به برگزاری دوره‌های آموزش مناسب در مناطق روستایی و کم‌برخوردار کرده است. همچنین اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با همکاری پارک علم و فناوری و مراکز دانشگاهی در جهت آموزش دانش‌آموختگان دانشگاهی و در جهت به روز کردن دانش متقاضیان کار اقدام به ایجاد واحد‌های تعاونی با تأکید بر توسعه واحد‌های دانش‌بنیان کرده است. همچنین پارک علم و فناوری با همکاری بنیاد برکت و با استفاده از تسهیلات بند (الف) تبصره ۱۸ و به منظور افزایش واحد‌های فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان در جهت جذب دانش‌آموختگان دانشگاهی با دو هدف تجاری‌سازی واحد‌های مستقر در پارک علم و فناوری و ارائه خدمات فنی و مشاوره‌ای در داخل استان و خارج از آن و نیز خارج از کشور گام‌های مثبتی را برداشته است.

این مسئول با ابراز امیدواری نسبت به دستاورد‌های سفر رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت به این استان در زمینه اشتغال گفت: خوشبختانه با سفر رئیس‌جمهور به این استان، زمینه جذب سرمایه‌گذاران و امکان اجرای طرح‌های اقتصادی پیشران افزایش پیدا کرده که در صورت اجرایی شدن امید است استان کردستان در سال‌جاری امکان ایجاد اشتغال ۳۳ هزار و ۵۱۳ نفر را که جزو تعهدات است عملیاتی کند.
قادرزاده با تأکید براینکه استان کردستان رتبه چهارم ایجاد اشتغال را به خود اختصاص داده است، عنوان کرد: با فعال‌سازی طرح‌های توسعه دخانیات سقز، توسعه مناطق تجاری- صنعتی بانه و مریوان امید برای جذب هرچه بیشتر جوانان پررنگ می‌شود.

۲۰ هزار فرصت شغلی جدید برای جویندگان کار کردستانی
مدیرکل کار استان کردستان نیز در این خصوص گفت: تعهد اشتغال استان در سال گذشته ۱۶ هزار و ۷۳۲ فرصت شغلی بود که با تحقق ۱۵ هزار و ۲۰۷ شغل، ۹۱ درصد تعهدات در سامانه رصد ثبت شده که این میزان تعهد در سال‌جاری ۳۳ هزار و ۵۱۳ فرصت شغلی بوده که تاکنون ۲۰ هزار و ۳۷۴ فرصت شغلی یعنی ۶۰ درصد آن تحقق پیدا کرده است.

فرزاد پیشکاری با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد از اعتبارات تخصیص یافته حوزه اشتغال استان در سال گذشته جذب شده است، افزود: در سال‌جاری نیز بیش از ۷۸ میلیارد تومان اعتبار در همین بخش به استان اختصاص پیدا کرده است.
 
۵۰ درصد تعهدات اشتغالزایی کردستان در سال ۱۴۰۱ محقق شد
وی اظهار داشت: اعتبارات توسعه و ایجاد اشتغال پایدار روستایی استان از ابتدای طرح تاکنون ۵۷۱ میلیارد تومان بوده و در این سرفصل، ۶هزار و ۱۱۱ طرح با اشتغالزایی ۱۱ هزار و ۲۰۳ نفر به بانک‌ها معرفی شده و تاکنون بیش از ۴۴۳ میلیارد تومان تسهیلات با اشتغالزایی ۹هزار و ۱۴۹ نفر در سرفصل توسعه و ایجاد اشتغال پایدار روستایی در استان پرداخت شده است.

این مسئول با بیان اینکه سال گذشته در حوزه مشاغل خانگی ۴۳ میلیارد تومان اعتبار به استان کردستان اختصاص یافت، افزود: تاکنون در استان ۱۶۲۰ طرح اشتغال خانگی مصوب و ۳۹ میلیارد تومان تسهیلات برای این طرح‌ها پرداخت شده است.

۱۹۰۰ تعاونی برای اشتغال جویندگان کار
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری کردستان نیز با بیان اینکه امروز همه کشور‌هایی که به‌دنبال پیشرفت و رفاه اجتماعی هستند بخش تعاون را در اولویت قرار داده‌اند، گفت: در طول یک سال گذشته در کردستان هم تلاش جدی برای تحقق برنامه‌ها و سیاست‌های دولت انجام شده است.
عبدالله رشیدی‌پور خاطرنشان کرد: سهمیه اشتغال استان در سال گذشته ۱۶ هزار و ۷۳۲ شغل بود که با تلاش منسجم و هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی استان این مهم به‌صورت کامل محقق شد. از ابتدای سال‌جاری تاکنون نیز بیش از ۵۰ درصد تعهد اشتغالزایی در استان محقق شده و در سامانه ملی ثبت شده است.
این مسئول با تأکید بر اینکه در استان کردستان برای سال ۱۴۰۱ حدود ۳۳ هزار شغل تعریف و در بحث سامانه ملی در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: باید ظرفیت‌های بیش از یکهزار و ۹۰۰ تعاونی در کردستان برای توسعه اشتغال و کارآفرینی در این استان به کار گرفته شود.
 
۵۰ درصد تعهدات اشتغالزایی کردستان در سال ۱۴۰۱ محقق شد
۳۵۰۰ طرح اشتغالزایی برای کولبران
معاون عمرانی فرماندار بانه نیز در این خصوص با اشاره به اینکه کولبری اشتغال ناپایدار است، گفت: یکی از مسائل مهمی که باعث افزایش پدیده کولبری شده نبود مهارت‌های حرفه‌ای است که آموزش‌های فنی و حرفه‌ای باعث کاهش پدیده شوم کولبری می‌شود.

خالد عزیز‌زاده با بیان اینکه به‌دلیل موقعیت مرزی شهرستان بانه افراد زیادی از این راه کولبری کسب درآمد می‌کنند، افزود: آموزش‌های مهارتی تاکنون در جامعه آن‌طور که لازم است نهادینه نشده و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها انتظار دارند در ادارات دولتی بکار‌گیری شوند که همین امر باعث شده دنبال مهارت آموزی نروند.

مدیرعامل بنیاد برکت نیز پیشتر در این خصوص با بیان اینکه راه‌اندازی ۳ هزار و ۵۰۰ طرح اشتغالزایی اجتماع‌محور برای کولبران و سوخت‌بران در مناطق محروم و روستایی ۷ استان کشور در برنامه‌های سال ۱۴۰۱ قرار دارد، گفت: راه‌اندازی این ۳ هزار و ۵۰۰ طرح اشتغالزایی اجتماع‌محور، ایجاد فرصت‌های کسب و کار برای ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر را به شکل مستقیم و غیرمستقیم به‌دنبال خواهد داشت.

محمد ترکمانه با اشاره به اینکه کولبران و سوخت‌بران در استان‌های کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، کرمان و فارس جزو جامعه مخاطبان هدف ایجاد اشتغال هستند، افزود: حجم کل سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی این ۳ هزار و ۵۰۰ طرح اشتغال بالغ بر ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال است.
وی اظهار داشت: تا پایان سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۸ هزار طرح اشتغالزایی با ظرفیت ۲۴ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم برای کولبران و سوخت‌بران در مناطق محروم و کمتر برخوردار کشور راه‌اندازی شده است.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار:۷ مهر ۱۴۰۱، کدخبر: ۶۲۷۹۱۷، www.irannewspaper.ir/
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین