پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۳۱۲۵
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۲
کیوان ویسیان گفت: بازارچه‌های منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان اگر سریع‌تر راه‌اندازی شوند بسیاری از مشکلات استان از جمله بیکاری حل می‌شود. این طرح مصوب، اما هنوز اجرایی نشده است که در صورت اجرایی شدن آمار بیکاری در کردستان به شکل چشمگیری کاهش خواهد یافت.
شعار سال: کیوان ویسیان، با اشاره به آمار بالای بیکاری در کردستان اظهار داشت: تعداد زیاد کولبران به افزایش مشکل بیکاری در استان بازمی‌گردد. بیشتر جوانان کردستانی برای پیدا کردن کار به شهر‌های مرکزی و پایتخت برای جذب در مشاغل کاذبی، چون کارگری و سرایداری مهاجرت می‌کنند.

وی افزود: در کردستان هیچ شرکت و کارخانه‌ای برای مشغول به کار شدن جوانان وجود ندارد. کم نیستند افرادی که زن و فرزندشان را جا گذاشته و به شهر‌های دیگر برای کارگری می‌روند و هر چند ماه یک‌بار می‌توانند به خانواده‌شان سر بزنند.

ویسیان ادامه داد: هنوز هم برخی از کولبران در مناطق مرزی کشته می‌شوند و طی بازدیدی که هفته گذشته در مناطق مرزی بانه و مریوان داشتم، از کشته شدن یک کولبر باخبر شدم که تاکنون مشخص نشده توسط چه کسی کشته شده است. این اتفاق تقریبا دو هفته پیش رخ داده است.

از فقر و بیکاری کولبری می‌کنند

عضو شورای عالی استان‌ها بیان کرد: باید پیگیر مشکلات کولبران باشیم. البته هر چند کولبری شغل نیست. تنها راه نجات کولبرانی که جانشان را کف دست‌شان برای لقمه‌ای نان می‌گذارند، ایجاد شغل است. اگر شغل ایجاد شد و باز کسی کولبری کرد بعد با آن‌ها برخورد کنند چراکه جوانان در حال حاضر از روی بیکاری و فقر به کولبری روی آورده‌اند.

نماینده کردستان در شورای عالی استان‌ها ادامه داد: همچنین جوانان کردستانی برای کارگری به کشور عراق به صورت قانونی زیاد مهاجرت می‌کنند که البته آن‌هایی که کار‌های تخصصی مانند برق‌کاری، لوله کشی و ... بلد هستند، درآمد بیشتری دارند.

ویسیان عنوان کرد: بازارچه‌های منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان اگر سریع‌تر راه‌اندازی شوند بسیاری از مشکلات استان از جمله بیکاری حل می‌شود. این طرح مصوب، اما هنوز اجرایی نشده است که در صورت اجرایی شدن آمار بیکاری در کردستان به شکل چشمگیری کاهش خواهد یافت.

عضو شورای عالی استان‌ها اضافه کرد: موضوع دیگری که در استان وجود دارد بحث صنایع تبدیلی است. به طور مثال در شهرستان دهگلان سالانه محصول زیادی سیب زمینی، گندم و دیگر محصولات کشاورزی برداشت می‌شود. اما به دلیل عدم صنایع تبدیلی به فروش می‌رسند.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از پتانسیل‌های استان برای درآمدزایی و ایجاد اشتغال بحث گردشگری در اورامات است که دارای مناطق بکر و زیبای کوهستانی دارای پوشش جنگلی است. اگر طرح‌های گردشگری در این مناطق ایجاد شود از طریق جذب سرمایه گذار شرایط اقتصادی استان بهتر می‌شود.

خام فروشی معادن ضربه‌ای به اقتصاد استان و کشور

ویسیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود، گفت: معادن استان کردستان که بیشتر در مناطق قروه و دهگلان هستند، خام فروشی می‌شوند و این خام فروشی معادن ضربه‌ای به اقتصاد استان و کشور است چراکه در خود استان صنایع تبدیلی برای سنگ‌های استخراجی از معادن وجود ندارد.

ریشه آسیب‌های اجتماعی در فقر و بیکاری است

نماینده کردستان در شورای عالی استان در ادامه به آمار بالای خودکشی در کردستان اشاره کرد و افزود: هفته گذشته ۲ مورد خودکشی در دهگلان اتفاق افتاد که علت همه این خودکشی‌ها به فقر و بیکاری در استان بازمی‌گردد به نظرم ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در فقر و مشکلات اقتصادی خانواده‌ها است. اگر مردم شرایط مالی خوبی داشته باشند امکان ندارد به سمت و سوی آسیب‌های اجتماعی بروند. تقریبا بیش از ۵۰ درصد مشکلات زندگی افراد وابسته به پول است وقتی فرد بیکار و فاقد درآمد است دچار مشکلات زیادی می‌شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به قتل‌های ناموسی در استان اشاره کرد و گفت: در اکثر مناطق کردستان هنوز فرهنگ مردسالاری حاکم است و بیشتر این قتل‌ها هم به همین دلیل اتفاق می‌افتد و این نوع قتل‌ها خیلی به موضوع فقر مالی ربطی ندارد.

ویسیان ادامه داد: از دیگر مشکلات مردم کردستان وضعیت افسار گسیخته ودیعه و اجاره‌های سرسام‌آور است که مردم را به ستوه آورده و کمرشان زیر بار این اجاره‌ها خم شده است. از دولت انتظار داریم طرح ملی مسکن را هرچه سریع‌تر در این استان پیگیری و اجرایی کند. هرچند طرح مسکن ملی هم هزینه بالایی دارد، ولی به هرحال مردم از اجاره‌نشینی خلاص شوند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار:۱۴ شهریور ۱۴۰۱، کدخبر: ۱۲۷۳۹۶۵، www.ilna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین