پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۹۸۸۱
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۹
با وجود ۳ معدن سنگ مرمر در شهر سریش‌آباد استان کردستان شاهد تعطیلی واحد‌های صنایع‌سنگی به دلیل کمبود مواد اولیه است، چون معادن خام فروشی دلاری را به تحویل باطله به واحد‌های سنگ‌تراشی محلی ترجیح می‌دهند.
شعار سال: شهر "سریش‌آباد" استان کردستان دارای ۳ معدن سنگ مرمر است معادنی که تولیدات آن شهرت جهانی داشته و در بازار‌های بین‌المللی تقاضای بالایی به نام خود ثبت کرده است.

این درحالی است که متاسفانه این شهرت جهانی تنها منجر به توسعه خام فروشی شده و خبری از رونق واحد‌های فرآوری یا همان سنگ‌تراشی‌های خودمانی در منطقه نیست، کارگاه‌هایی که می‌توانند از باطله‌های (دورریز) معادن سنگ مصنوعاتی با ارزش افزوده بالا ایجاد کنند و عاملی در رفع بیکاری در منطقه و افزایش سهم دلار‌های غیرنفتی در اقتصاد کشورمان شوند.

دستگاه‌های ساب یکی پس از دیگری خاموش می‌شوند

علی کاوه، رئیس تعاونی صنایع سنگی شهر سریش‌آباد استان کردستان در این زمینه می‌گوید: ۲۲ واحد صنایع سنگی با اشتغال ده‌ها نفری در این منطقه فعال است، اما به دلیل کمبود مواد اولیه و نبود خوراک این کارخانجات شاهد رکود و تعطیلی بسیاری از واحد‌های سنگی در سریش‌آباد هستیم.

وی افزود: تنها راه برون رفت از رکود صنایع سنگی در شهر سریش‌آباد تامین مواد اولیه از سوی معادن سنگ مرمر این منطقه است.

رئیس تعاونی صنایع سنگی شهر سریش‌آباد تصریح کرد: بسیاری معدن‌داران این منطقه برای دستیابی به سود بیشتر سنگ حتی استحصال شده را با قیمت روز و با ارز دلار در بازار عرضه می‌کنند. همچنین سنگ‌های بی کیفیت و فاقد فرآوری را بیشترین قیمت در اختیار واحد‌های صنایع سنگی شهر سریش‌آباد قرار می‌دهند که به دلیل کیفیت نامطلوب قابل استفاده نیست.

بازار‌های جهانی داریم؛ اما معادن باطله نمی‌دهند

حسین اسفندیاری یکی از فعالان صنایع سنگی شهر سریش آباد نیز در این زمینه گفت: حدود ۱۰ سال است در زمینه صنایع سنگی فعالیت دارم و انواع محصولاتی مانند گلدان، نرده، مجسمه، ظروف آشپزخانه و... را تولید می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در یکسال گذشته از ۳۴ نیروی شاغل در این کارگاه مصنوعات سنگی تنها ۱۰ استادکار فعالیت دارد و دلیل آن عدم حمایت دولت از آن‌ها در تامین مواد اولیه، افزایش حق بیمه کارگران است.

این فعال حوزه صنایع سنگی افزود: محصولات صنایع سنگی شهر سریش آباد به کشور‌های مختلف دنیا از جمله چین و روسیه صادر می‌شود و اکنون بزرگترین مشتری آنان کشور روسیه است.

اسفندیاری تاکید کرد: برای تامین سنگ خام به معادن مراجعه می‌کنیم، اما بهره‌برداران باطله‌ها را با قیمت دلار عرضه می‌کنند و حتی در برخی موارد حاضر به دفن لاشه‌ها (خرده سنگ‌ها) هستند، اما با قیمت مناسب این دور ریز معادن سنگ را در اختیار کارگاه‌های فرآوری قرار نمی‌دهند.

وی با اشاره به سیاست‌های کشور‌های خارجی در زمینه فرآوری لاشه‌سنگ‌ها در معادن به خبرنگار ما گفت: نمونه موفق این نوع سیاست در کشور چین دیده می‌شود این کشور به گونه‌ای سیاست‌گذاری کرده که در کنار هر یک از معادن سنگ کارگاه‌های فرآوری در زمینه‌های مختلف ایجاد شده است به این ترتیب معادن در زمان استخراج هیچ هدر رفتی از این ماده ندارند قله‌ها که راهی کارگاه‌های سنگ‌بری می‌شوند، لاشه‌های بزرگ‌تر نیز به کارگاه‌هایی فرآوری مصنوعات مختلف ارسال می‌شود، لاشه‌های کوچکتر برای ساخت صنایع دستی مثل کارگاه‌های لوستر‌سازی یا زیورآلات می‌روند و در نهایت حتی خاک سنگ هم به واحد‌های تولید مصالح ساختمانی انتقال خواهد یافت.

وی معتقد است سیاست کشور‌هایی مثل چین باعث شده تا هدر رفت سنگ در معادن به حداقل خود برسد درحالی که ایران به دلیل عدم هماهنگی در سیاست‌های تایید شده نه تنها بهره‌وری پایین در معادن سنگ را به خود می‌بیند بلکه هدررفت و از دست دادن ارزش افزوده‌ای قابل توجه را هم تجربه می‌کند.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار:۲۸ خرداد ۱۴۰۱، کد خبر: ۲۷۲۸۶۵۷، www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین