پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۸۴۶۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۵
معدن سنگ مرمر قزل قیه در شهر سریش آباد کردستان واقع شده و با توجه به اینکه تخلفاتی در جریان واگذاری آن صورت گرفته، قرار است بهره‌بردار این معدن خلع ید شود.
شعار سال: معدن قزل قیه یکی از معادن مرغوب سنگ مرمر است که در شهر سریش آباد استان کردستان واقع شده و با اینکه بهترین و گران قیمت‌ترین نوع سنگ (سنگ طلا) از آن استخراج می‌شود، مردم این شهر سهمی از منابع معدنی نداشته و در محرومیت به سر می‌برند.

عدم اختصاص سود حاصل از استخراج و صادرات مواد این معدن موج اعتراضات مردمی را در پی داشته و بیش از ۱۰ سال است که مردم پیگیر کوتاه شدن دست عده‌ای خاص از این معدن هستند، اما پیگیری‌های آنان تاکنون نتیجه‌ای قطعی به دنبال نداشته چرا که محسن زارعی (بهره‌بردار معدن قزل قیه) در زمان کشف سنگ‌های مرمر در این معدن، توانسته مجوز‌های قانونی برای برداشت را اخذ کند، اما مدتی بعد از فعالیتش، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) مدعی می‌شود که مالک زمین‌های این معدن است و کشمکش‌هایی بین بهره بردار و ستاد اجرایی پیش می‌آید.

در نهایت، ستاد اجرایی تصمیم می‌گیرد معدن را از زارعی پس بگیرد، اما از اختیارات قانونی برخوردار نیست چرا که بر اساس قانون معادن، ستاد اجرایی فقط به عنوان صاحب زمین معدن می‌تواند اجاره‌بهای زمین را دریافت کند و نسبت به آنچه در زیر زمین است هیچ حقی ندارد. همین مسئله باعث شد که چند سالی دست ستاد اجرایی از معدن کوتاه شود، اما در نهایت، ستاد اجرایی توانست با شکایت از فردی که معدن بصورت غیرقانونی به او واگذار شده بود، حکم خلع ید مالک فعلی را از دادگاه بگیرد و قرار بر این شد که معدن طی فرآیندی به مردم واگذار شود.

اظهارات نیکی‌ملکی درباره آخرین وضعیت معدن قزل قیه

حجت نیکی‌ملکی، روابط عمومی ستاد اجرایی فرمان امام در رشته توئیتی به بیان آخرین وضعیت معدن قزل قیه پرداخت و نوشت: این معدن بنا بر احکام قضایی صادره و طبق موازین قانونی به ستاد واگذار شده است. در تاریخ ۲۹ مهرماه سال ۱۳۹۹ دکتر مخبر دستوری مبنی بر هبه این معدن به مردم سریش آباد صادر کردند.
 
خلع ید بهره بردار معدن قزل قیه
نیکی‌ملکی در ادامه نوشت: در همین راستا ستاد اقدامات قانونی جهت اخذ حکم و خلع ید معدن مذکور را به عمل آورده و نسبت به واریز وجه به میزان بیش از ده میلیارد تومان به حساب دادگستری اقدام نموده و حکم خلع ید در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ صادر شده لکن علیرغم این موضوع اقدامی در جهت خلع ید از سوی استان صورت نپذیرفته است. علیرغم دستور رییس ستاد و تاکیدات قبلی مبنی بر تنظیم صورت جلسه و معرفی مجموعه‌ای از سوی مقامات استانی مبنی بر واگذاری معدن مذکور جهت انتفاع عموم مردم سریش آباد متاسفانه تاکنون اقدامی در این خصوص صورت نپذیرفته است.
 
خلع ید بهره بردار معدن قزل قیه
نیکی‌ملکی در این رشته توئیت آورده است: امیدواریم تا با تصمیم و اقدام هر چه سریعتر مسئولان ذیربط برای خلع ید و معرفی مجموعه مدنظر هر چه سریعتر مردم سریش آباد از منافع این معدن منتفع گردند.
 
خلع ید بهره بردار معدن قزل قیه
میلاد گودرزی، فعال رسانه‌ای هم در توئیتی به اظهارات روابط عمومی ستاد اجرایی فرمان امام واکنش نشان داد و نوشت: بیش از یک ماه از صدور رأی خلع ید بهره بردار متخلف معدن قزل قیه میگذره، ستاد اجرایی هم رسما داره می‌گه میخوایم به مردم هبه کنیم، اما کار در استان قفل شده و بهره بردار هم ۳ شیفت مشغول استخراجه. آقایون رئیس دادگستری و استاندار، با این موضع ستاد الان شما در جایگاه متهمید. پاسختون چیه؟
خلع ید بهره بردار معدن قزل قیه
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار:۲۹ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر:۹۲۷۴۲۵، www.snn.ir
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
0
0
برای چی باید معادن به این راحتی در دسترس کسانی باشه که میتونن به راحتی ازش سو استفاده کنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
0
0
مگه قبل از این مردم از معدن سود هم می‌بردند؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین