پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۹۹۵۱
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۶
رضا زاده معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: سنگ تزئینی معدنی مرمر و مرمریت در این استان جزء بهترین سنگ‌های تزئینی هستند، اما هنوز هیچ برندی برای آن‌ها تعریف نشده است.
شعار سال :خراسان شمالی یکی از استان‌هایی است که در آن معادن غنی سنگ معدن از قبیل مرمریت، مرمر پرتقالی و کنگلومرا وجود دارد.

سنگ‌های مرمر پرتقالی خراسان شمالی با مشکلات مختلفی مواجه هستند که یا در سطح اندک در حال استخراج هستند و یا اینکه غیرفعال باقی مانده اند.

استان خراسان شمالی در زمینه معادن کلسیت، باریت و سنگ‌های تزیینی ظرفیت بالایی دارد.
 
سنگ مرمر و مرمریت جزء بهترین سنگ‌های تزئینی هستند وهیج برندی تعریف نشده است
بیش از ۵ تن سنگ معدن قاچاق در اسفراین کشف شد

کلسیت به تنهایی ارزش خاصی ندارد، ولی به محض اینکه فرآوری شد در صنایع داروسازی، خوراک دام و طیور و دیگر صنایع قابلیت استفاده و باریت بعد از فرآوری قابلیت صادرات دارد و اگر صنایع معدنی آن‌ها در استان وجود داشته باشد، می‌تواند علاوه بر ارزش افزوده بالا، اشتغال زیادی در استان ایجاد کند.
خراسان شمالی در زمینه سنگ‌های تزیینی از جمله مرمریت و مرمر هم قابلیت بالایی دارد که معادن مرمریت در گرمه و معادن مرمر در بجنورد متمرکز هستند.

معدن مرمر کوه کمر بجنورد که نوع سنگ آن مرمر است، رنگ آن شامل عسلی، پرتقالی و وزن مخصوص ظاهری این سنگ‌ها ۲، ۶۹ تن بر متر مکعب که ضریب جذب رطوبت ۰، ۹۶ درصد است.

گفته شده مقاومت فشاری سنگ‌ها ۸۳۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع می‌باشد و روش استخراج آن مکانیزه (دستگاه سیم برش الماسه) است.
معدن مرمره در نزدیکی شهر بجنورد و در استان خراسان شمالی واقع است. سنگ استخراجی از این معدن سنگ مرمر پرتقالی می‌باشد. این سنگ از لحاظ کیفیت بسیار مرغوب بوده و از تنوع زیبایی برخوردارمی باشد. سنگ مرمر پرتقالی بجنورد هم اکنون در کارخانجات فرآوری سنگ احرار سپاهان تولید و به بازار‌های داخلی و خارجی عرضه می‌گردد.

نحوه تشکیل این کانسار به صورت هیدروترمال بوده است. بدین صورت که در لایه‌های آهکی گسل‌های کششی عمیق عمل کرده و باعث نفوذ سیالات هیدروترمال به داخل رگه شده است. با کاهش فشار و دما نیز رسوب و جداسازی مواد محلول صورت گرفته که در اثر آن رگه‌های آراگونیت تشکیل شده است.

نکته جالب توجه این است که با افزایش عمق رگه میزان استرانسیم و باریم موجود در سنگ افزایش می‌یابد که موید هیدروترمال بودن رگه است.

سنگ مرمر و مرمریت جزء بهترین سنگ‌های تزئینی هستند وهیج برندی تعریف نشده است
سنگ مرمر در زمره سنگ‌های آهکی دگرگونی است و از ایام قدیم عمدتاً در اماکن زیارتی و بقاع متبرکه مورد استفاده قرار می‌گرفت. عمده مرمر‌ها در برابر شرایط جوی مقاومند، اما به دلیل امکان هوا زدگی در برابر شرایط جوی و احتمال کدر شدن تحت تابش خورشید، اکثراً در داخل ساختمان‌ها به کار می‌روند.

مرمر خالص سفید و شاف است؛ اما وجود کانی‌هایی مانند آهن، آلومینیوم، منیزیم موجب تنوع رنگ و طرح در آن‌ها می‌شود به طوری که مرمر یک دست خالص به ندرت یافت می‌شود. زیبایی چشم نواز، تنوع رنگ و قابلیت ساب و صیقل فوق العاده از ویژگی‌های منحصر به فرد این این سنگ قلمداد می‌شود. مکان‌های لوکس و مجلل مانند لابی هتل ها، مجتمع‌های تجاری و ساختمان‌های مسکونی از موارد مصرف این سنگ تزئینی این سنگ ارزشمند به صورت اسلب یا بوکمچ دو تایی و چهارتایی (فورمچ) است.

معادن مرمر پرتغالی بجنورد یکی از مهمترین ظرفیت‌های صادراتی استان

معادن مرمر پرتغالی در اطراف شهر بجنورد واقع شده اند که بیشتر برای نمای داخلی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اغلب سنگ‌های تزیینی استان در شهرستان گرمه متمرکز شده اند که از این معادن سنگ مرمریت برداشت می‌شود.

سنگ‌های تزیینی به خصوص سنگ‌های مرمر یکی از مهمترین و مرغوبترین تولیدات استان خراسان شمالی می‌باشد.

رضا زاده معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: سنگ تزئینی معدنی مرمر و مرمریت در این استان جزء بهترین سنگ‌های تزئینی هستند، اما هنوز هیچ برندی برای آن‌ها تعریف نشده است.

رضا زاده با اشاره به اینکه این استان دارای معادن خوبی از سنگ‌های مرمر پرتقالی رنگ و معادن مرمریت کرم رنگ است، اعلام کرد: نبود واحد‌های فرآوری در این استان موجب شده تا این سنگ‌ها بدون نشان خراسان شمالی از استان به سایر استان‌ها و خارج از کشور صادر شوند.
سنگ مرمر و مرمریت جزء بهترین سنگ‌های تزئینی هستند وهیج برندی تعریف نشده است
از سوی دیگر نبود واحد‌های فرآوری موجب شده تا این سنگ‌ها به صورت خام از استان خارج شود.

رضا زاده با اشاره به اینکه بیشتر معادن مرمر در شهرستان بجنورد و مرمریت در شهرستان گرمه واقع شد اند، اظهار کرد:، متاسفانه، اما معمولاً این معادن با تمام ظرفیت کاری خود فعالیت ندارند و هم اکنون معادن مرمریت و مرمر خراسان شمالی با ۳۰ درصد ظرفیت اسمی خود در حال فعالیت هستند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی تصریح کرد: عدم وجود واحد‌های فراوری و صنایع معدنی رکود در ساختمان سازی و موجب شده تا این معادن با تمام ظرفیت فعالیت نکنند. از سوی دیگر بالا بودن کرایه حمل یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار بر این مشکل بوده است.

استان خراسان شمالی در زمینه معادن کلسیت، باریت و سنگ‌های تزیینی و خاک‌های صنعتی ظرفیت بالایی دارد ودر صورت وجود واحد‌های فراوری امکان صادرات فراهم می‌شود و اگر صنایع معدنی آن‌ها در استان وجود داشته باشد، می‌تواند علاوه بر ارزش افزوده بالا، اشتغال زیادی در استان ایجاد کند.

۴۵ درصد از این واحدها، سنگ لاشه و آهک هستند و در زمینه فراوری شن، ماسه و مخلوط‌های آبرفتی فعالیت می‌کنند

اکنون ۲۵۳ معدن دارای پروانه بهره برداری در استان وجود دارد که بیش از ۱۴۸ معدن فعال است؛ و مابقی نیمه فعال و غیر فعال هستند.

شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرففته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار:۱۸ تیر ۱۴۰۰، کدخبر: ۷۷۹۳۸۰۰، www.yjc.new
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین