شعار سال: شهردار تهران با اشاره به بهرهبرداری از اولین پارکینگ هوشمند کشور گفت: عملیات ساخت این پارکینگ از ۱۳ سال پیش شروع شده بود و با یک پیشرفت کمتر از ۷۰ درصد تحویل ما شد که طی ۸ ماه کار جدی ۳۰ درصد باقیمانده را به اتمام رساندیم.
علیرضا زاکانی در آیین افتتاح پارکینگ طبقاتی امیرکبیر گفت: تاکنون در شهر تهران ۵۵۰ پارکینگ ساخته شده و ساخت ۲هزار و ۵۰۰ فضای پارکینگ دیگر نیز در دستور کار شهرداری تهران قراردارد.
وی افزود: در حال حاضر ۴ پروژه پارکینگ سازی به عقد قرارداد رسیده است و ۸ پروژه دیگر نیز در حال بررسیهای کارشناسی است.
شهردار تهران ادامه داد: به زودی ساخت ۳ هزار مترمربع پارکینگ را در جنوب شهر در منطقه ۲۰ آغاز میکنیم که تحول بزرگی را در این محدوده ایجاد میکند.
شهردار پایتخت بیان کرد: در نظر داریم تا نهضت پارکینگ سازی را در شهر تهران ایجاد کنیم تا فضاهای شهری از وجود خودروهای پارک شده رها شوند. علاوه بر اینکه در حال سامان دهی پارک حاشیهای هستیم و شهروندان میتوانند بدون دغدغه به صورت هوشمند خودروهای خود را پارک کنند.
زاکانی با بیان اینکه در حوزه پارک هوشمند در حال تامین زیرساختها و طراحیهای جدید هستیم، تاکید کرد: تمام این امکانات در یک اپلیکیشن زیست بومی جمع آوری میشود تا شهروندان بتوانند انتخاب کنند.
تمامی انتصابات در شهرداری تهران توسط کمیته ارزیابی انجام شده است
شهردار تهران در ادامه درباره انتشار نامهای از سوی اعضای شورا درباره اعتراض نسبت به انتصابات گفت: تمام انتصابات در شهرداری تهران توسط کمیته ارزیابی انجام شده است. ماحصل این انتصابات این بود که ۹۷ درصد از کسانی که انتخاب شده از افرادی بودند که درون شهرداری بودند.
وی افزود: توجه به کانون ارزیابی به عنوان یک انتخاب دقیق و از طرفی دقت در استفاده از ظرفیتهای درون شهرداری مسالهای را ایجاد کرد مبنی بر اینکه ما طبق قاعدهای که هر سال حکم یک ساله را مد نظر قراردادیم، شرایط جدیدی برای سال دوم شکل بگیرد و یک تغییرات حداقلی ایجاد شود.
زاکانی ادامه داد: به عنوان مثال شهرداران ۱۵ منطقه تثبیت و شهردار ۴ منطقه جابه جا شدند. شهردار ۳ منطقه تغییر کرد که ۲ نفر از درون شهرداری هستند و یک نفر شهردار یکی از کلانشهرها بود.
وی بیان کرد: ما از همه برای انتصابات پیشنهاد میگیریم به ویژه از شورای شهر و تمامی پیشنهادها در کانون انتصابات مورد ارزیابی قرار میگیرد و در نهایت انتخاب آخر انجام میشود.
شهردار تهران با اشاره به اینکه ما برای انتخاب شهرداران مناطق ۳۳ پارامتر در نظر گرفته بودیم، بیان کرد: با توجه به این تغییراتی که انجام شده ما از شهرداران جدید پروژه میخواهیم.
وی افزود: اکنون که در اواخر ماه هفتم سال هستیم ما از ۵۴۰ هزار تن آسفالت ریزی در تهران عبور کرده ایم. این درحالی است که در سال گذشته ۵۸۰ هزار تن آسفالت ریزی تا پایان سال انجام شده بود و امسال در مهرماه توانستیم از این مرز بگذریم.
راه اندازی کارخانه تولید آسفالت بزرگ مقیاس تا بهمن ماه
زاکانی یادآور شد: پیش بینی میکنیم تا بهمن ماه کارخانه تولید آسفالت بزرگ مقیاس در تهران ایجاد کنیم تا به انداژه ظرفیت موجود امکان تولید آسفالت داشته باشد.
شهردار تهران تاکید کرد: علاوه براینکه در نظر داریم تا در شرق تهران نیز کارخانه آسفالت احداث کنیم تا هزینه حمل و نقل بر شهرداری تهران تحمیل نشود.
به اعتقاد وی؛ یک تحول بزرگی در سطح ارائه خدمات در شهر تهران ایجاد شده است که مابه ازای همت عالی مدیران است.
زاکانی در پاسخ به این سوال که سطل زبالهها چه زمانی به سطح شهر باز میگردد، گفت: به زودی این کار انجام میشود. البته موضوع ساماندهی مخازن زباله نیز انجام میشود.
زاکانی درباره پارکینگ طبقاتی امیرکبیر هم گفت: عملیات ساخت این پارکینگ از ۱۳ سال پیش شروع شده بود و با یک پیشرفت کمتر از ۷۰ درصد تحویل ما شد. طی ۸ ماه کار جدی ۳۰ درصد باقیمانده نیز به اتمام رسید تا امروز شاهد افتتاح آن در این نقطه پر نیاز شهر باشیم.
پارکینگ امیرکبیر اولین پارکینگ هوشمندی است که تاییدیه آتش نشانی دارد
وی بیان کرد: این پارکینگ حدود ۲۰ هزار مترمربع زیر بنا دارد و اولین پارکینگ هوشمندی است که تاییدیه آتش نشانی را دارد. حتی پارکینگهای خصوصی نیز چنین قابلیتی ندارند. به طوری که هر بخشی از آن دچار حادثه شود بتوان آن را به صورت صد در صد مهار کرد و از سرایت آن به سایر بخشها جلوگیری کرد.
شهردار تهران یادآور شد: حدود ۵۵۰ جای فضای پارک دارد و اولین پارکینگ زیر سطحی است که روی آن یک محیط عمومی شهری است و در بالای آن ساخت و سازی صورت نگرفته است.
وی تاکید کرد: امسال به جز این پارکینگ، ساخت ۲ هزار و ۵۰۰ فضای پارک دیگر را شروع کرده ایم که حدود هزار مورد آن قبل آغاز سال جدید در چند نقطه از شهر تحویل میشود. امیدواریم با این نهضت پارکینگ سازی بتوانیم بخشی از نیازهای شهر را جبران کنیم.
شهردار پایتخت در ادامه گفت: تهران به شدت نیازمند پارکینگ است و در حال حاضر در کنار خیابانهای عمومی پارک خودرو صورت میگیرد و عملا سطحی از خیابان که متعلق به عموم مردم است اشغال میشود. باید بتوانیم با نهضت پارکینگ سازی در تهران فرصتهای جدیدی خلق کنیم و شرایط خیابانها و معابر اصلی مان را از پارک خوردو نجات دهیم چرا که هزینه سنگینی با ایجاد یک متر خیابان انجام میشود و وقتی بخش عمدهای از آن را در اختیار توقف خوردو قرار میدهیم، امکان بهره مندی عمومی را از شهروندان میگیریم.
زاکانی یادآور شد: با تمهیدی که صورت گرفته شده جایی که امکان احداث پارکینگ در خود بنا وجود دارد، در یک شعاع ۳۰۰ متری امکان ایجاد میکنیم تا هم گره از زندگی و کار مردم باز شود و هم کار شهر معطل عدم امکان تاسیس پارکینگ در یک ساختمان نماند.