پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۴۶۶۹
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۵
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: متأسفانه شاهد رفتار عجولانه و غیر سازنده این کشور‌ها هستیم که مجدداً در تلاش برای استفاده سیاسی از آژانس و تبدیل آن به محملی برای اعمال فشار سیاسی بر جمهوری اسلامی ایران هستند. وی تاکید کرد: اقدام به صدور قطعنامه در شورای حکام هیچ کمکی به حل و فصل امور فنی و پادمانی ایران نمی‌کند و صرفاً روند کار‌های فنی را با اختلال ایجاد می‌کند و ما مخالف این روند هستیم.

شعار سال: ناصر کنعانی امروز (دوشنبه) در نشست خبری در پاسخ به سوالی در خصوص واکنش وزارت امور خارجه در خصوص مداخلات برخی کشور‌های غربی در جریان اغتشاشات ایران، گفت: رفتار کشور‌ها در خصوص تحولات داخلی ایران مورد رصد، پایش و عکس‌العمل دستگاه دیپلماسی کشورمان بوده است. در ارتباط با مداخلاتی که منجر به خسارت در ایران شده یا در ارتباط با عملکرد اتباع کشور‌هایی که در ایران مرتکب جرایم شده‌اند یا در ارتباط با اغتشاشات ایفای نقش کرده و بازداشت شده‌اند هم مشخصاً در ارتباط با این شهروندان اقدام قضائی صورت گرفته است.

وی افزود: نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران و سفرای ما موارد و شواهد را منتقل کردند. همچنین مواردی که نیاز به صدور یادداشت داشت، به سفارتخانه‌های کشور‌های مقیم که این اقدامات ساختارشکنانه را داشتند، انجام شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: سفرای برخی کشور‌ها احضار و شواهد و اسناد لازم به آن‌ها ارائه شد و در این ارتباط هم اعتراض و هم درخواست پیگیری شده است و درخواست شد پاسخ مراکز خود را بگیرند.

کنعانی گفت: بخش دیگری از اقدامات هم در چارچوب ارتباطات و تماس‌ها و همکاری‌های دستگاه‌های امنیتی بین نهاد‌های ذیربط ایران با همتایان در سایر کشور‌ها انجام شده است.

وی ادامه داد: ایران در چارچوب دیپلماسی و وظایف دستگاه‌های امنیتی در این ارتباط اقدامات لازم را انجام داده است و به پیگیری‌های لازم ادامه خواهد داد و در چارچوب سازوکار‌های بین‌المللی اقدامات لازم در زمان مقتضی انجام خواهد شد و به وظایف دیپلماتیک خود عمل خواهیم کرد.

بازداشت اسدی غیرقانونی و برخلاف مقررات کنوانسیون وین است

کنعانی در پاسخ به سوال خبرنگار در خصوص قانون انتقال محکومین بین ایران و بلژیک و ارتباط آن با آزادی اسدالله اسدی دیپلمات اسیر ایرانی در بلژیک، گفت: آزادی دیپلمات ایرانی از موضوعات و مطالبات جدی و صریح ما بوده است و معتقد بوده و هستیم که اساساً بازداشت و دستگیری و محاکمه زندانی کردن وی برخلاف مقررات بوده است و بر اساس بهانه‌های واهی در چارچوب طراحی ساخته شده از طرف یک جریان تروریستی بوده است.

وی افزود: بازداشت اسدی غیرقانونی و برخلاف مقررات کنوانسیون وین است و معتقدیم در آن چارچوب باید اساساً آزادی دیپلمات ایرانی صورت بگیرد و این آزادی مرتبط با هیچ شرط و شروط دیگری نباشد.


سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: امیدواریم در چارچوب پیگیری‌های صورت‌گرفته شاهد آزادی هر چه سریع‌تر این دیپلمات ایرانی باشیم.

کنعانی در خصوص مواضع خصمانه تروئیکای اروپایی و آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: ارتباط جمهوری اسلامی ایران و سازمان انرژی کشور با مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه دارد؛ تأیید می‌کنم که هیئتی از جمهوری اسلامی ایران در هفته گذشته به وین سفر کرد و با مقامات آژانس گفتگو و تبادل نظر داشتند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ایران به تلاش‌های سازنده خود در ارتباط با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به منظور حل و فصل سوالات و ابهامات پادمانی ادامه می‌دهد و در همین چارچوب گفتگو‌های با آن صورت می‌گیرد و ادامه دارد و طرفین برای برداشتن گام‌های بعدی، توافقاتی انجام دادند.

هیئتی از آژانس به ایران سفرمی کنند

کنعانی گفت: به احتمال بسیار زیاد توافق صورت گرفته است که هیئتی نیز از آژانس به جمهوری اسلامی ایران سفر خواهند کرد تا گفتگو‌ها و مذاکرات را ادامه دهند.

وی بیان کرد: طبیعتاً بخشی از مسائل آژانس به موضوعات مذاکرات رفع تحریم ارتباط دارد. متأسفانه برخی طرف‌ها تلاش می‌کنند که بر روند مذاکرات فنی جمهوری اسلامی ایران با آژانس تأثیرات منفی گذارند و روند مذاکرات را مخدوش کنند. قبلاً نیز شاهد چنین رفتار‌هایی از سوی آمریکا و تروئیکای اروپایی به رغم تعامل نزدیک و مستمر جمهوری اسلامی ایران با آژانس بودیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد: متأسفانه شاهد رفتار عجولانه و غیر سازنده این کشور‌ها هستیم که مجدداً در تلاش برای استفاده سیاسی از آژانس و تبدیل آن به محملی برای اعمال فشار سیاسی بر جمهوری اسلامی ایران هستند.

وی افزود: طبیعتاً اقدام به صدور قطعنامه در شورای حکام هیچ کمکی به حل و فصل امور فنی و پادمانی جمهوری اسلامی ایران نخواهد کرد و صرفاً در روند همکاری‌های فنی اختلال ایجاد می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: قبلاً نیز دست به چنین اقدامی زدند و قطعنامه آژانس در خرداد ماه گذشته صادر شد و ایران نیز مبتنی بر قانون مجلس اقدامات و کنش‌های متقابل را نشان داد. آن‌ها را به رفتار توأم با درایت و تدبیر و حرکت به سمت دیپلماسی دعوت می‌کنیم.

کنعانی گفت: ایران از تلاش‌ها و ظرفیت‌های دیپلماتیک برای ادامه فعالیت‌های سازنده فنی و تکنیکی استفاده خواهد کرد و در این مسیر تلاش لازم را انجام خواهد داد.

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به حمله سپاه پاسداران به گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب مستقر در اقلیم کردستان عراق، گفت: ایران تأکید کرده بود نسبت به امنیت سرزمینی خود و تهدیداتی که از ناحیه اقلیم کردستان عراق متوجه ایران خواهد شد و نسبت به فعالیت‌های گروه‌های تروریستی تجزیه طلب سکوت نخواهد کرد و مبتنی بر قوانین بین‌المللی از امنیت خود و شهروندانش دفاع خواهد کرد و این اقدام در همین چارچوب صورت گرفته است.

ایران به مسیر دیپلماسی پایبند است

کنعانی در پاسخ به سوالی درباره ادعای یکی از روزنامه‌ها مبنی بر تهدید عربستان از سوی ایران نیز گفت: ایران به مسیر دیپلماسی پایبند است و در این چارچوب در خصوص مسائل مورد نظر خود با طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی عمل می‌کند.

ایران به دنبال ایجاد تنش در منطقه نیست

وی ادامه داد: ایران به دنبال ایجاد تنش در منطقه نیست و رفتار‌های مسئولانه‌ای در راستای امنیت منطقه‌ای داشته است. مسیر مذاکره با عربستان منوط به مذاکرات قبلی است و امیدواریم طرف مقابل با اجرای توافقاتی که صورت گرفته است، زمینه را برای ادامه گفتگو‌ها فراهم کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: دولت آمریکا در راستای ایران‌هراسی و ایجاد خلل در روند گفتگو‌های سازنده ایران و کشور‌های منطقه مواضعی را مطرح می‌کند که در چارچوب سیاست‌های غلط مخرب منطقه‌ای دولت آمریکا است و برخی رسانه‌ها نیز به این چارچوب دامن می‌زنند.

کنعانی همچنین در خصوص قطع میانجی‌گری عراق بین ایران و عربستان، گفت: دولت عراق در مسیر مذاکرات دو کشور نقش سازنده‌ای داشته است و دولت عراق آمادگی خود را برای ایفای نقش مثبت اعلام کرده است.

وی افزود: در ارتباط با دولت روسیه، از نقش سازنده هر کشوری که در چارچوب حسن نیت برای ایجاد فضای مثبت در مناسبات کشور‌های منطقه ایفای نقش کند، استقبال می‌کنیم.

در ارتباط با بحران اوکراین پایبند به سیاست بی‌طرفی فعال هستیم

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به اظهارات برخی مسئولان اوکراینی علیه کشورمان، گفت: ایران بار‌ها مواضع خود را در سطوح مختلف صریح و واضح در خصوص اوکراین بیان کرده است. در ارتباط با بحران اوکراین پایبند به سیاست بی‌طرفی فعال هستیم، به این معنا که یک طرف جنگ نیستیم و از ابتدای بحران تلاش کردیم در چارچوب مناسبات دوستانه با دو طرف بحران، طرفین را به مسیر دیپلماسی برای حل و فصل اختلافات برگردانده و از استمرار جنگ جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: ایران همواره تأکید کرده ما هیچ تسلیحات و تجهیزاتی برای استفاده در جنگ اوکراین برای روسیه ارسال نکردیم و یک طرف جنگ نیستیم و همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه مسبوق به شروع جنگ بوده است.

کنعانی تصریح کرد: همکاری دفاعی ما در چارچوب دوجانبه و مبتنی بر مسیر‌های مشخص و شفاف قانونی بوده است. ایران اصل را بر روابط دوستانه کشور‌ها می‌گذارد و اوکراین از این اصل مستثنی نیست.

وی افزود: رابطه نزدیک و دوستانه‌ای با اوکراین داشتیم و در همین چارچوب به روابط با این کشور نگاه می‌کنیم. ایران در اقدام دولت اوکراین به تقلیل سطح روابط دیپلماتیک، با خویشتنداری عمل کرد.

عضو هیچ ائتلاف نظامی و عضو هیچ طرفی در جنگ نیستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: ما عضو هیچ ائتلاف نظامی و عضو هیچ طرفی در جنگ نیستیم. در ارتباط با تهدید‌ها علیه ایران همه اطلاع دارید ایران در ارتباط با اقداماتی که امنیت ملی ایران را مورد خدشه قرار دهد، با قاطعیت عمل می‌کند و سوابق این را نشان می‌دهد.

وی افزود: مقام یا کشوری که خارج از موازین بین‌المللی و مناسبات دوستانه اقدام به اتخاذ مواضع تهدیدآمیز می‌کند، باید متوجه مسئولیت‌های بین‌المللی ناشی از این رویکرد‌ها باشد و به عواقبش فکر کند.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص رأی اخیر ایران در مجمع عمومی سازمان ملل در مسئله فلسطین، گفت: ما جزو حامیان درجه یک موضوع فلسطین بودیم و برای حمایت از ملت مظلوم فلسطین از هیچ تلاشی دریغ نکردیم و در ارتباط با حمایت قانونی این ملت همواره از همه فرصت‌ها به ویژه در مجامع بین‌المللی استفاده کردیم.

کنعانی در خصوص مواضع مسئولان جمهوری آذربایجان، گفت: مطلع هستید که موضع دستگاه دیپلماسی به صورت رسمی اتخاذ شد و در این ارتباط واکنش رسمی نشان دادیم و سفیر آذربایجان بلافاصله به وزارت خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید ایران نسبت به این مواضع و همچنین مواضع غیرسازنده رسانه‌های این کشور به وی ابلاغ شد.

وی افزود: تأکید می‌کنم که سیاست اصولی ایران مبتنی بر سیاست حسن همجواری و گسترش روابط با همه همسایگان است و جمهوری آذربایجان از این قاعده مستثنی نیست و کسی حق ندارد از این سیاست حکیمانه و مسئولانه ایران سوءبرداشت کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: سکوت ایران در خصوص برخی اظهارات محاسبه نشده و یا اظهارات ناشی از محاسبات غلط و عدم اقدام متقابل به معنای ناتوانی نیست، بلکه برآمده از سیاست اقتدار ایران و برآمده از رفتار مسئولانه یک کشور مقتدر و بزرگ و دارای احساس مسئولیت به همسایگان است. ایران با باد‌ها و نسیم‌ها دچار رفتار‌های هیجانی و احساسی نمی‌شود.

کنعانی بیان کرد: کسی صبر و حلم ایران را به ضعف تعبیر و تفسیر نکند. تاریخ کشور‌های منطقه شفاف و گویاست و قابل تحریف نیست و بهتر است تاریخ را درست خوانده و قرائت کنیم. سیاست ما در ارتباط با همسایگان توأم با حسن همسایگی و حفظ حرمت‌ها و پیوند‌های برادرانه بین ایران و همسایگان به ویژه با کشور و مردم آذربایجان است.

در چارچوب دیپلماتیک گفتگو کنیم

وی ادامه داد: تأکید داریم مواضع خود را مدیریت کنیم. اعلام مواضع در پشت تریبون‌ها و در چارچوب رسانه‌ها درباره دو کشور که همسایه مرزی هستند، کمک کننده نیست. می‌توانیم در چارچوب دیپلماتیک با هم گفتگو کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: قطعاً دست‌هایی از خارج منطقه که نقش آن‌ها در مناسبات بین کشور‌های منطقه سازنده نبوده است، برای تخریب روابط ایران با برخی همسایگان تلاش می‌کنند. به کشور‌های منطقه توصیه می‌کنیم در چارچوب بازی‌های آن‌ها قرار نگیرند. بر سیاست حسن همسایگی تأکید داریم و در این چارچوب تلاش خواهیم کرد و امیدواریم دوستان در همسایه مبتنی بر عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشور‌ها عمل کنند.

کنعانی در خصوص ابتکاراتی که اخیراً با هدف پیشبرد و جمع بندی مذاکرات از سوی ایران ارسال شد، گفت: در ارتباط با مذاکرات کانال‌های ارتباطی همچنان فعال است و تبادل پیام بین ایران با طرف‌های مقابل از جمله آمریکا از کانال مذاکره کننده ارشد اروپایی همچنان ادامه دارد. ایران برای پیشبرد روند گفتگو‌ها و دستیابی به جمع بندی توافق ابتکارات جدید و سازنده‌ای ارائه کرده و از طریق هماهنگ کننده پیام‌ها منتقل شده و تبادل پیام و بده بستان ایده‌ها و نظرات همچنان ادامه دارد.

وی افزود: در این زمینه از ظرفیت‌های مبتنی بر اصل پایبندی ایران به مسیر مذاکرات و میز مذاکرات ادامه خواهیم داد و تلاش‌های لازم را انجام خواهیم داد.

تهدید و اقدامات ثبات زدا جزو ماهیت رژیم صهیونیستی است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص تهدیدات نتانیاهو، گفت: تهدید و اقدامات ثبات زدا جزو ماهیت رژیم صهیونیستی است؛ از کوزه همان تراود که در اوست. در ماهیت تهدیدزا و تهدید آفرین این رژیم تردیدی نیست. ایران در ارتباط با این رژیم موضوع جدیدی نمی‌بیند که واکنش نشان دهد.

وی ادامه داد: بزرگ‌ترین عنصر و عامل بی ثباتی در منطقه و در بسیاری از مناطق جهان این رژیم است و ماهیت رژیمی که بر اشغال و ترور بنا شده، وجود و بنای آن تهدید و ترور و اقدامات ثبات زدا خواهد بود.

توافق ترسیم مرز‌های دریایی بین لبنان و رژیم صهیونیستی

کنعانی درباره توافق ترسیم مرز‌های دریایی بین لبنان و رژیم صهیونیستی، اظهار داشت: نگاه ایران نسبت به رژیم صهیونیستی کاملاً روشن و واضح است. ایران این رژیم را رژیم اشغالگر و نامشروع می‌داند و هیچ اصالت و مشروعیتی برای آن قائل نیست، ولی از هر رخدادی که منجر به احقاق حقوق مردم لبنان شود استقبال کرده و حمایت می‌کند.

وی تصریح کرد: در ارتباط با ترسیم این مرز‌ها موضع ما این است که هیچ حقی برای این رژیم قائل نیستیم، اما اگر امکانی فراهم شود تا مردم لبنان از منابع خود استفاده کنند حمایت می‌کنیم. این تحول اخیر نشان داد رژیم صهیونیستی صرفاً به زبان مقاومت تمکین می‌کند. مقاومت لبنان و ملت بزرگ لبنان همانطور که سرزمین لبنان را در سال ۲۰۰۰ از اشغال آزاد کرد و عزت و کرامت مردم لبنان را حفظ کرد و این کشور را از طمع ورزی‌های این رژیم حفظ کرد، نشان داد توان مقاومت ظرفیت خوبی را برای لبنان ایجاد کرد.

 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، تاریخ انتشار:۲۳ آبان ۱۴۰۱، کدخبر: ۱۹۱۰۸۱۱، dana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین